lakken na schuren

Jan Derk

Actieve deelnemer
20 nov 2016
42
0
Ben bezig met een kast van essenhout die uiteindelijk gelakt gaat worden.
Ik heb een proefstukje glad geschuurd tot korrel 600 en het daarna gelakt met blanke lak. Het resultaat is wat stroever dan ik had verwacht. Ik vraag me af; kan hout ook té glad geschuurd zijn waardoor de lak minder makkelijk in het hout dringt?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.548
2.488
Gaanderen
Ik neem niet aan dat je de kast wil polijsten. Maar ongelakt hout voor dit doel zou ik niet verder schuren dan p400. Dan afnemen met een vochtige doek en met de hand de opgerichte vezels schuren. Na het lakken als de lak uitgehard is schuren met p 600. Weer lakken en je mag dan opschuren tot p1000. Hoe meer glans je wil des te lastiger maak je het lakken voor jezelf. Je ziet elk foutje op hoogglans.
Succes
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Jan, het stroeve resultaat is normaal na een eerste laklaag, en heeft niks te maken met korrel waarmee je het onbehandelde hout schuurde. Dat zijn de opgerichte vezels waarvan Wim spreekt. Dit is inderdaad zo terug weg na lichtjes schuren met p600.
 

Jan Derk

Actieve deelnemer
20 nov 2016
42
0
Dankjewel mannen! het klusje is inmiddels klaar eb ziet er prima uit na het tussentijds schuren.
Mooi dat dit forum bestaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.