Gezondheidrisico's hergebruik hout

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Ik verwerk regelmatig gerecycleerd hout in mijn projecten dat ik gratis ophaal of tegen een kleine vergoeding, zoals kasten, deuren, tafels.
Vaak is dat prachtig hout: kwartiers eiken, oude pitch pine, maar meestal voorzien van een laag vernis of verf.
Ik schuur kaal met schuurmachine, handschaaf of door de vandiktebank, op maat zagen op zaagtafel, alles met stofafzuiging en gelaadsmasker maar onvermijdelijk adem ik daar een deel van in.

Zijn er bepaalde dingen die best absoluut te vermijden zijn en hoe die te herkennen? Ik denk dan bv. aan loodverf uit de jaren 40, hoogglansvernis uit de jaren 70, enz...

Nu, misschien eerst eens stoppen met tabak roken :eek:
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Als je daar niet zeker van bent, dan is een vol gelaat masker een beter idee? En daarbij een goede stofafzuiging (cycloon, fijnfiltersysteem) en je masker pas afdoen als je uit de ruimte bent waar je hebt staan schuren.
In een lab is redelijk eenvoudig aan te tonen of er bv lood in de verf zit, en er zijn ook andere sneltesten (https://www.matinspired.nl/product/loodtest-voor-metalen-coating-verf/), maar zonder dat is het nagenoeg onmogelijk volgens mij.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.048
391
Je zou eens kunnen beginnen om de afwerking niet met de schuurmachine te verwijderen.
maar bijvoorbeeld met een schraapstaal of een mechanische verfstripper.
stof dat je niet maakt kan je ook niet inademen .

ps er bestaat geen gezond stof er zijn allen gradaties in schadelijkheid
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.472
951
Riemst
Ik zou toch eerst stoppen met roken. Je neemt alle mogelijke maatregelen om je te beschermen tegen stof en dan ga je naar buiten om een sigaretje op te steken waarvan bewezen dat het een hoop rotzooi rechtstreeks in je lichaam brengt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.