Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 7 van de 7

Gezondheidrisico's hergebruik hout

Ik verwerk regelmatig gerecycleerd hout in mijn projecten dat ik gratis ophaal of tegen een kleine vergoeding, zoals kasten, deuren, tafels.
    Vaak is dat prachtig hout: kwartiers eiken, oude pitch pine, maar meestal voorzien van een laag vernis of verf.
    Ik schuur kaal met schuurmachine, handschaaf of door de vandiktebank, op maat zagen op zaagtafel, alles met stofafzuiging en gelaadsmasker maar onvermijdelijk adem ik daar een deel van in.

Zijn er bepaalde dingen die best absoluut te vermijden zijn en hoe die te herkennen? Ik denk dan bv. aan loodverf uit de jaren 40, hoogglansvernis uit de jaren 70, enz...

Nu, misschien eerst eens stoppen met tabak roken

Ik zou vooral doorgaan met roken. Houdt die andere stoffen wellicht tegen.

Als je daar niet zeker van bent, dan is een vol gelaat masker een beter idee? En daarbij een goede stofafzuiging (cycloon, fijnfiltersysteem) en je masker pas afdoen als je uit de ruimte bent waar je hebt staan schuren.
    In een lab is redelijk eenvoudig aan te tonen of er bv lood in de verf zit, en er zijn ook andere sneltesten (https://www.matinspired.nl/product/l...-coating-verf/), maar zonder dat is het nagenoeg onmogelijk volgens mij.

Ik zou zeggen: bij twijfel niet doen.
    Groeten, Raymond

Ik ben het eens met welp, masker op geen stof.

Succes.

Gr Danny

Je zou eens kunnen beginnen om de afwerking niet met de schuurmachine te verwijderen.
    maar bijvoorbeeld met een schraapstaal of een mechanische verfstripper.
    stof dat je niet maakt kan je ook niet inademen .

ps er bestaat geen gezond stof er zijn allen gradaties in schadelijkheid

Ik zou toch eerst stoppen met roken. Je neemt alle mogelijke maatregelen om je te beschermen tegen stof en dan ga je naar buiten om een sigaretje op te steken waarvan bewezen dat het een hoop rotzooi rechtstreeks in je lichaam brengt.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Forum Rechten