Hulp verwarmingskranen/kogelstopkranen.

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Hallo allemaal,

Aangezien dit niet hout gerelateerd is, maar er wel wat handige mensen op dit forum zitten, hoop ik dat iemand me hierbij kan helpen voordat ik me weer bij een ander forum aan moet melden.

Zojuist een monteur van mn CV-ketel bedrijf langs gehad, deze meldde mij dat twee kranen lekken. Het betreft twee kogelstopkranen die ervoor zorgen dat ik continu het water moet bijvullen van de CV ketel.

Nu vraag ik me af of iemand hier tips voor heeft. Ik ben redelijk handig, maar weet niet precies of ik me aan dit klusje moet wagen. Is dit een kwestie van losschroeven en twee nieuwe erop zetten?

Ik zit er zelf aan te denken om alle leidingen leeg te laten lopen, deze eruit te halen, en 2 nieuwe erin te zetten, of is dit te makkelijk gedacht?

De twee buizen op onderstaande foto zijn op de ruimte waar m'n CV ketel hangt, direct na de CV ketel komen deze twee kranen. Deze lekken, zijn dus toe aan vervanging.

kogelstopkranen.jpg

Mocht iemand hier verstand of tips van hebben, dan hoor ik dat graag.
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Je moet je cv leeg laten lopen, dat is zo'n beetje het spannendste aan deze hele klus i.v.m. kans op vlekken in de vloer/bestrating door bezinksel in de leiding.
De kranen mits aanwezig in de goede maat zijn binnen een minuut of 10 toch wel vervangen.
ik zou links en rechts wel even de muur beugels losmaken, dit maakt het vervangen een stuk simpeler.
 

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Je moet je cv leeg laten lopen, dat is zo'n beetje het spannendste aan deze hele klus i.v.m. kans op vlekken in de vloer/bestrating door bezinksel in de leiding.
De kranen mits aanwezig in de goede maat zijn binnen een minuut of 10 toch wel vervangen.
ik zou links en rechts wel even de muur beugels losmaken, dit maakt het vervangen een stuk simpeler.

Bedankt voor de snelle reactie. Het is verder maar een prutsruimte met betonnenvloer en twee wasmachines, dus das gelukkig niet zo belangrijk.
Wat ik me wel nog afvraag, MOET ik hier persé twee nieuwe kranen plaatsen, of kan ik het ook gewoon vervangen met een dichtstuk? (zoiets: https://www.gamma.nl/assortiment/bonfix-knel-sok-staal-verzinkt-15x15-mm/p/B589595 ? )

Of zou je dit afraden?
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Als de ketel een keer aan vervanging toe is, of op een of andere manier onderhoud nodig heeft waarbij hij losgekoppeld moet worden van het verwarmingssysteem, dan is het wel makkelijk dat je daar twee kranen hebt. Dan hoef je de volgende keer niet het hele systeem leeg te laten lopen.
 

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Als de ketel een keer aan vervanging toe is, of op een of andere manier onderhoud nodig heeft waarbij hij losgekoppeld moet worden van het verwarmingssysteem, dan is het wel makkelijk dat je daar twee kranen hebt. Dan hoef je de volgende keer niet het hele systeem leeg te laten lopen.

Duidelijk, aangezien ik dit jaar een nieuw contract zal nemen zet ik er dus 2 kranen in. Bedankt.
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Hallo,

ik weet niet hoe oud je installatie is, maar deze kranen lijken me toch enorm aangetast door "hard" kalk-water.....Ik stel mij dan ook voor dat ook uw leidingen zullen aangetast zijn en dat het plaatsen van een waterverzachter geen overbodige luxe is...
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
CV is gewoon een gesloten systeem, kalk tast geen leidingen aan. Wel kan roest de leidingen aantasten maar dit gebeurt alleen wanneer er zuurstof in kan komen. Volgemsij is het niet eens zoveel kalk maar met name de lak die van de kraantjes los laat.
 

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Hallo,

ik weet niet hoe oud je installatie is, maar deze kranen lijken me toch enorm aangetast door "hard" kalk-water.....Ik stel mij dan ook voor dat ook uw leidingen zullen aangetast zijn en dat het plaatsen van een waterverzachter geen overbodige luxe is...

De installatie is nu bijna 10 jaar oud (vandaar dat ik bijna aan het einde van m'n huurcontract zit). De leidingen in dit gedeelte zijn ongeveer even oud, aangezien dit voorheen een badkamer was te zien op oude foto's van het huis.

Wat ik lees over de hardheid:
"Het water in Kerkrade (Kirchroa) kenmerkt zich door een minimale waterhardheid van 7,34 Duitse graden. Dit houdt in dat uw water tamelijk hard is. Één Duitse graad waterhardheid betekent dat de concentratie kalkaanslag-vormende deeltjes 17,8 gram in iedere m3 water is. 7,34 dH x 17,8 gram x 180m3 = 23,52 kilogram kalkaanslag.Maar het leidingwater op uw postcode kan aanzienlijk afwijken. De grootste waterhardheid in Kerkrade (Kirchroa) is 7,84 dH. Dit komt neer op tamelijk hard water."

Geen idee, waar het op neerkomt, maar ik denk wat Svenskapelsin zegt eerder het geval is, gezien de leeftijd vna de leidingen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Volges mij is dat geen kalkafzetting, maar oxidatie.
Geen idee waar die handels van gemaakt zijn, maar de rode laklaag kon de buitenlucht niet tegen houden.

Ik denk dat Henk Verhaar wel weet wat het is, die weet altijd veel van chemie.
 

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Volges mij is dat geen kalkafzetting, maar oxidatie.
Geen idee waar die handels van gemaakt zijn, maar de rode laklaag kon de buitenlucht niet tegen houden.

Ik denk dat Henk Verhaar wel weet wat het is, die weet altijd veel van chemie.

Als het goed is is het dit ding: https://www.gamma.nl/assortiment/gamma-kogelstopkraan-met-vlindergreep-22-mm/p/B259112
Ziet eruit alsof beide metaal is.

Andere optie is dit ding: https://www.gamma.nl/assortiment/bonfix-knel-kogelkraan-met-vlindergreep-22-x-22-mm/p/B589564
Bij deze is het kraantje kunststof.
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Ik kan het op de foto niet zo goed zien, maar het lijkt toch eerder op kalkafzetting dan oxidatie (op basis van de kleur). Mogelijk zijn de kranen vaak met natte handen bedient en bij het verdwijnen het plastic kan er dan kalkafzetting komen, net als bij al je andere kranen in huis. Alleen zul je deze niet zo vaak poetsen gok ik :)

Overigens tast kalk geen stalen leidingen aan, bij koper zou ik dit niet proberen, daar vreet het op den duur een gat in (daarom mag koper zonder mantel niet in de muur), maar hier kan het niet zoveel kwaad. En oxidatie (roest) treedt ook op in een gesloten systeem, maar dat gaat tergend langzaam, dus ook daar hoef je je niet zo snel druk om te maken.

Met de gegeven tips is het vervangen van de kranen zo gepiept. Let bij het aandraaien van de knelkoppelingen op, dat je ze niet te vast zet, dan kan de knelring barsten en weer gaan lekken. Ik doe het altijd als volgt:
Koppelingen net iets meer dan handvast aandraaien, vullen en dan kijken of het lekt. Zo ja, rustig aandraaien tot het niet meer lekt. Dan op temperatuur brengen en dan de controle op lekkage nog eens doen. Als het goed zit lekt het niet meer, drupt het toch nog heel langzaam bij het verwarmen, dan leiding eerst af laten koelen en nog een klein stukje vaster draaien. Dan zou het goed moeten zijn.

Oh, ik weet trouwens zelf ook een beetje van chemie af volgens mijn diploma :)
 

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Ik kan het op de foto niet zo goed zien, maar het lijkt toch eerder op kalkafzetting dan oxidatie (op basis van de kleur). Mogelijk zijn de kranen vaak met natte handen bedient en bij het verdwijnen het plastic kan er dan kalkafzetting komen, net als bij al je andere kranen in huis. Alleen zul je deze niet zo vaak poetsen gok ik :)

Overigens tast kalk geen stalen leidingen aan, bij koper zou ik dit niet proberen, daar vreet het op den duur een gat in (daarom mag koper zonder mantel niet in de muur), maar hier kan het niet zoveel kwaad. En oxidatie (roest) treedt ook op in een gesloten systeem, maar dat gaat tergend langzaam, dus ook daar hoef je je niet zo snel druk om te maken.

Met de gegeven tips is het vervangen van de kranen zo gepiept. Let bij het aandraaien van de knelkoppelingen op, dat je ze niet te vast zet, dan kan de knelring barsten en weer gaan lekken. Ik doe het altijd als volgt:
Koppelingen net iets meer dan handvast aandraaien, vullen en dan kijken of het lekt. Zo ja, rustig aandraaien tot het niet meer lekt. Dan op temperatuur brengen en dan de controle op lekkage nog eens doen. Als het goed zit lekt het niet meer, drupt het toch nog heel langzaam bij het verwarmen, dan leiding eerst af laten koelen en nog een klein stukje vaster draaien. Dan zou het goed moeten zijn.

Oh, ik weet trouwens zelf ook een beetje van chemie af volgens mijn diploma :)

Bedankt! Ook uit Kerkrade zie ik, leuk. Mocht je interesse hebben in stukken boom moet je eens op de Locht gaan kijken, wilde er straks nog een nieuw topic voor aanmaken voor de Zuid-Limburgers om op te halen. Liggen een stuk of 20 stukken van ongv. 40cm doorsnede van ongeveer 40 t/m 60cm lang.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
De handels van de kranen zijn van gietaluminium. Hier gewoon aangetast door een vochtige omgeving. Is geen kalkafzetting. Wat de lekkage aan de kranen veroorzaakt is het feit dat ze nooit gebruikt worden. En dat is precies wat je jezelf af moet vragen. Gebruik ik deze kranen, nee, dan vervangen voor twee doorvoeren.

Je plaatst deze kranen, die zitten op de aanvoer en retour van de CV, alleen als de ketel in een laag gelegen ruimte zit. Bij het jaarlijkse onderhoud hoeft dan niet het volledige systeem geleegd te worden, wat na bijvullen altijd lijdt tot ontluchten en extra vervuiling door corrosie in het systeem vanwege de extra zuurstof na bijvullen. Een CV systeem heeft het liefst brak water.

Zit je ketel echter op zolder, heb je als het goed is een aftapgelegenheid beneden, en is bij onderhoud slechts het systeem van druk afhalen en een paar liter water af tappen voldoende. Je hele systeem hoeft echt niet leeg voor onderhoud aan de ketel alleen.

Een goede installateur zal altijd adviseren kranen weg te laten die niet af nauwelijks gebruikt worden, die gaan alleen maar vast zitten met lekken als gevolg. Dat ze handig zijn zal wel, maar niet als ze maar eens in de tien jaar nodig zijn. Dan kun je best af met je systeem leeghalen, maar dit is echt alleen nodig als het hele systeem open moet.

Hier is vorig alles leeg geweest voor het vervangen van de radiatoren. Bij de vervanging van de ketel is er maar een paar liter uitgehaald.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
De installatie is nu bijna 10 jaar oud (vandaar dat ik bijna aan het einde van m'n huurcontract zit). De leidingen in dit gedeelte zijn ongeveer even oud, aangezien dit voorheen een badkamer was te zien op oude foto's van het huis.

Wat ik lees over de hardheid:
"Het water in Kerkrade (Kirchroa) kenmerkt zich door een minimale waterhardheid van 7,34 Duitse graden. Dit houdt in dat uw water tamelijk hard is. Één Duitse graad waterhardheid betekent dat de concentratie kalkaanslag-vormende deeltjes 17,8 gram in iedere m3 water is. 7,34 dH x 17,8 gram x 180m3 = 23,52 kilogram kalkaanslag.Maar het leidingwater op uw postcode kan aanzienlijk afwijken. De grootste waterhardheid in Kerkrade (Kirchroa) is 7,84 dH. Dit komt neer op tamelijk hard water."

Geen idee, waar het op neerkomt, maar ik denk wat Svenskapelsin zegt eerder het geval is, gezien de leeftijd vna de leidingen.

Volgens mij is water van 7.84 dh geen hard water. Van 0 tot 8 is zacht water. Nu is de carbonaathardheid maar een deel van de totale hardheid (GH) maar het laatste deel laten we buiten beschouwing.
Dat koperen waterleidingen aangetast worden van buitenaf komt voor. Door het niet reinigen na de soldering en door corrosie bij doorvoeren. Corrosie van binnenuit door kalk. Voor mij is het nieuw.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik zou toch eerst eens kijken of je de 'bourrage' van de kranen niet een beetje kan bij draaien. De bourrage is de asafdichting en bij sommige kranen kan je die door een moer terug opspannen. Deze moer zit onder het hendeltje. Dus eerst hendel er af en dan zie je of je zo het lek kan herstellen.
Maar staat er effectief water onder de kraan? Als de druk snel verdwijnt kan dit ook het gevolg zijn van een defect expantievat. Maar de monteur zou dit bij het onderhoud moeten controleren en eventueel in orde brengen.
De witte uitslag is inderdaad oxidatie, geen kalk.
 

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Ik zou toch eerst eens kijken of je de 'bourrage' van de kranen niet een beetje kan bij draaien. De bourrage is de asafdichting en bij sommige kranen kan je die door een moer terug opspannen. Deze moer zit onder het hendeltje. Dus eerst hendel er af en dan zie je of je zo het lek kan herstellen.
Maar staat er effectief water onder de kraan? Als de druk snel verdwijnt kan dit ook het gevolg zijn van een defect expantievat. Maar de monteur zou dit bij het onderhoud moeten controleren en eventueel in orde brengen.
De witte uitslag is inderdaad oxidatie, geen kalk.

Ondertussen alles opgelost. De vorige eigenaar had de buis te kort afgezaagd waardoor er altijd en lek zou zijn omdat het er net niet genoeg plek was om de kraan/''bourrage'' vast te draaien en recht dicht te krijgen... Uiteindelijk een aantal uren aan bezig geweest aangezien ik er dan ook maar meteen een nieuwe leiding van heb gemaakt. Er was wel constant water onder te vinden, maar dit viel eerder niet op omdat de kattenbak ervoor stond, wij dachten dit waren de katten....
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Volgens mij is water van 7.84 dh geen hard water. Van 0 tot 8 is zacht water. Nu is de carbonaathardheid maar een deel van de totale hardheid (GH) maar het laatste deel laten we buiten beschouwing.
Dat koperen waterleidingen aangetast worden van buitenaf komt voor. Door het niet reinigen na de soldering en door corrosie bij doorvoeren. Corrosie van binnenuit door kalk. Voor mij is het nieuw.

Ha Wim,

Je hebt natuurlijk gelijk, van binnenuit zal de aantasting vrijwel nihil zijn (is er wel, maar duurt langer dan een gemiddeld mensenleven), dat had ik wat specifieker mogen verwoorden. Het ging hier om aanslag aan de buitenzijde en daar doelde ik op. De eerder opmerking dat kalk dan geen leidingen aantast leek mij iets te kort door de bocht, vandaar de reactie :)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
CV is gewoon een gesloten systeem, kalk tast geen leidingen aan. Wel kan roest de leidingen aantasten maar dit gebeurt alleen wanneer er zuurstof in kan komen. Volgemsij is het niet eens zoveel kalk maar met name de lak die van de kraantjes los laat.

Dat denk ik eigenlijk ook - afgebladderde lak en vervolgens oxidatie van de aluminium kraan'hendels'. Als dit kalk uit de leidingen (verdampend lekwater) was zou je het op meer plaatsen verwachten, zoals op de koppelstukken zelf.

Overigens, kalk tast idd geen leidingen aan, maar kan wel in die leidingen afgezet worden, ook al is het een gesloten systeem - voor kalkafzetting heb je geen verdamping nodig, er zijn ook andere - wisselende - elektrochemische condities denkbaar die in de loop van de tijd tot uitkristalliseren van calciumzouten leiden - en eenmaal afgezet zal het niet meer oplossen, althans niet zonder behandeling; een leiding _kan_ dus wel dichtslibben.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.