Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 21

Onderwerp: Werking van hout

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    @lars92 Dit kwam een dezer dagen hier voorbij:
    https://www.pdhoutprodukten.nl/monta...t/u-profielen/

Bang voor staal op houtgedoe? Staal lakken! (Hoewel het aan de onderkant is en mensen gewoonlijk niet op de vloer gan liggen om die te bekijken… : )

@lars92

Je vraagt toch of je het zelf kan maken?
    De reactie van AHK is goed bedoeld

Ik ben geen metaalbewerker, zijn deze gaten dan wellicht toch nog zelf te realiseren? Dit zou een stuk goedkoper zijn

Senior Member
    Ingeschreven
    Aug 2017
    Dat meende ik ook te lezen. Jammer van je felle reactie. De bedoeling was om je te helpen...

Dit is een andere methode en je hoeft niet te vijlen; enkele t-profielen infrezen met daarop een flinterdun strookje van het hout waarmee je de tafel maakt,
    Een en ander dient gelijk te liggen met de onderkant van je tafel. Het profiel dek je af/sluit je op met stalen stripjes.Het principe is dat de strip en de dwarsrichting van je tafelblad niet statisch verbonden zijn zodat het hout kan werken. Hier de link naar een toepassing, succes, Hendrick https://www.detafelvanhendrick.nl/ta...oomhazelaar-2/
    Het gaat om de foto met onderschrift
    Strips houden het blad vlak
    Laatst gewijzigd door deTafelvanHendrick; 02-02-19 om 22:06.

De topicstarter heeft het over doorhangen in de lengte richting. Dat heeft meer met de constructie te maken, dan met vocht.
    Een stalen strip met slobgaten zal alleen maar extra gewicht toevoegen, waardoor het blad verder gaat doorhangen. Of er onstaat een effect dat het blad gaat veren.
    Doorhangen in de lengte richting kan je alleen oplossen door extra ondersteuning dmv een draagbalk of door de overspanning minder groot te maken.
    Groeten, Raymond

"De topicstarter heeft het over doorhangen in de lengte richting." Omdat ik de foto's interpreteer als 'kijkend op de korte kant' want jaarringen zie, schragen achter elkaar zie en het over slobgaten gaat had ik het zo begrepen. Ijzer profiel in de lengte richting MET slobgaten lijkt me niet nodig. We wachten af.... :<)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door deTafelvanHendrick Bekijk Berichten
    "De topicstarter heeft het over doorhangen in de lengte richting." Omdat ik de foto's interpreteer als 'kijkend op de korte kant' want jaarringen zie, schragen achter elkaar zie en het over slobgaten gaat had ik het zo begrepen.
    Ja, ik kan het ook mis hebben hoor. De omschrijving is niet erg duidelijk.
    Als het inderdaad over kromtrekken in de breedte gaat, dan heb ik het mis.
    Groeten, Raymond

Als algemene aanvulling op dit topic: Een leuke relativerende visie op werking van hout:

https://youtu.be/vI_sRHGSQ34
    Laatst gewijzigd door Willem11; 06-02-19 om 08:20.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Willem11 Bekijk Berichten
    Als algemene aanvulling op dit topic: Een leuke relativerende visie op werking van hout:

https://youtu.be/vI_sRHGSQ34
    Best toch ook eens de reacties lezen onder de clip

Ja het lokt prachtige discussies en meningen uit. Ik meng me er maar niet in...

Forum Rechten