Werking van hout

jagieXK

Actieve deelnemer
20 feb 2018
33
0
Hallo, vraagje van mijn kant, kan het kloppen dat hout van een river tafelbladaan de zijkanten (lange kant) krom kan trekken in de vorm van naar beneden hangen aan de zijkant?
Mijn tafel ligt op twee bokken nog, onderstel moet nog komen... klopt het als ik zeg als ik het omdraai dat het weer recht komt?
met Rubio monocoat, gaat het dan minder werken?
 

Bijlagen

  • 195B504A-E520-4203-8EAE-801140DC7FD1.jpg
    195B504A-E520-4203-8EAE-801140DC7FD1.jpg
    22,6 KB · Weergaven: 506
  • image.jpg
    image.jpg
    57,1 KB · Weergaven: 510
  • image.jpg
    image.jpg
    57,3 KB · Weergaven: 513
  • image.jpg
    image.jpg
    52,2 KB · Weergaven: 509

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Over het algemeen niet, maar het hangt van meerdere factoren af. Jaarringen, vochtgehalte, warmte in huis, wel of niet aan alle kanten geschilderd, etc.
 

jagieXK

Actieve deelnemer
20 feb 2018
33
0
Ok... vloerverwarming helpt mee misschien ?
maar even de vraag over monocoat, helpt dit mee om dit minder te laten gebeuren? Tot zover is het onbehandeld nog
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Vooral het vochtgehalte van het hout is belangrijk, evenals de vochtigheid in de ruimte waarin de tafel komt te staan... Beste is om eerst het hout onbewerkt te laten acclimatiseren in de ruimte waarin je het gaat plaatsen (ok, dat lukt niet altijd, maar ovengedroogd hout is meestal wel genoeg gedroogd tov vers hout)
De afwerking met bijvoorbeeld rubio monocoat gaat het schotelen van het hout mijns insziens niet/niet volledig kunnen tegengaan... Als er teveel vocht in het hout zit dan gaat het sowieso werken.
Wat ook echt belangrijk is, is dat je aan elke zijde evenveel afwerkingslagen gebruikt!!! Als je bijvoorbeeld aan de bovenkant 2 lagen doet en aan de onderkant maar één, gaat het hout sowieso langs de onderkant meer vocht kunnen opnemen (ok, rubio moet slechts één laag aan beide zijden, maar als je een andere olie gebruikt zoals bijvoorbeeld osmo hardwax olie of iets dergelijks...)

Heb je enig idee hoeveel % vochtgehalte je hout had als je het aankocht? En waar/hoe heb je het bewaard?

Mvg,

Christophe
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Op de foto's is het wat lastig te zien, maar zijn de verlijmde delen misschien wat aan de brede kant. Ik heb het idee dat ik relatief brede stukken met het hart er nog in zie. Hoe breder de delen, hoe groter de kans op schotelen.
Is er aan de onderkant van het blad iets aangebracht om het schotelen te voorkomen? Stalen profiel met slobgaten bijvoorbeeld.
 

lars92

Nieuw lid
4 aug 2016
20
0
Groningen
Is er aan de onderkant van het blad iets aangebracht om het schotelen te voorkomen? Stalen profiel met slobgaten bijvoorbeeld.
Even kort inhakend op deze vraag/opmerking: Heb jij, of iemand anders, een idee waar ik deze stalen/rvs u profielen kant-en-klaar met slobgaten kan kopen?
Op internet vind ik slechts één aanbieder (welke specifiek is bestemd voor de meubelbouw), maar deze was, uit mijn hoofd, rond de €89,-. Ik kan wel veel ''normale'' stalen u profielen bij de grotere ijzerhandels vinden, maar deze zijn zonder (slob)gaten. Ik ben geen metaalbewerker, zijn deze gaten dan wellicht toch nog zelf te realiseren? Dit zou een stuk goedkoper zijn:rolleyes: En kun je zomaar stalen profielen in een eikentafel frezen zonder te vrezen voor looizuurvlekken?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Even kort inhakend op deze vraag/opmerking: Heb jij, of iemand anders, een idee waar ik deze stalen/rvs u profielen kant-en-klaar met slobgaten kan kopen?
Op internet vind ik slechts één aanbieder (welke specifiek is bestemd voor de meubelbouw), maar deze was, uit mijn hoofd, rond de €89,-. Ik kan wel veel ''normale'' stalen u profielen bij de grotere ijzerhandels vinden, maar deze zijn zonder (slob)gaten. Ik ben geen metaalbewerker, zijn deze gaten dan wellicht toch nog zelf te realiseren? Dit zou een stuk goedkoper zijn:rolleyes: En kun je zomaar stalen profielen in een eikentafel frezen zonder te vrezen voor looizuurvlekken?
Twee of meer gaten langs elkaar boren en dan even met de vijl door het gat. Meer werk is het niet.
Zolang je hout droog blijft hoef je niet te vrezen voor zwarte vlekken. En normaal gezien ga je het staal toch even verven of je koopt gestraald en gemeniede profielen.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Even kort inhakend op deze vraag/opmerking: Heb jij, of iemand anders, een idee waar ik deze stalen/rvs u profielen kant-en-klaar met slobgaten kan kopen?
Op internet vind ik slechts één aanbieder (welke specifiek is bestemd voor de meubelbouw), maar deze was, uit mijn hoofd, rond de €89,-. Ik kan wel veel ''normale'' stalen u profielen bij de grotere ijzerhandels vinden, maar deze zijn zonder (slob)gaten. Ik ben geen metaalbewerker, zijn deze gaten dan wellicht toch nog zelf te realiseren? Dit zou een stuk goedkoper zijn:rolleyes: En kun je zomaar stalen profielen in een eikentafel frezen zonder te vrezen voor looizuurvlekken?

Hier kun je heel veel over vinden op het www. Google maar eens op "Elongated holes".
 

lars92

Nieuw lid
4 aug 2016
20
0
Groningen
Elongated holes zijn langwerpige gaten, oftewel slobgaten? Ik snap niet helemaal waarom ik dat zou moeten googelen? Ik vraag naar leveranciers (in nederland) die deze u-profielen met ''elongated holes'' leveren.
Dit omdat ik het niet zie zitten om zelf te gaan lopen kloten met een vijltje, en het dan achteraf ook te moeten ''verven'' om het te beschermen. Tevens meende ik dat looizuurvlekken ontstaan door de reactie tussen ijzer en het looizuur en niet zo zeer ijzer én water met het looizuur? En dan zit je dus ook niet echt op ijzersplintertjes in je werkplaats te wachten?
Ik ben nog niet heel lang bezig met meubelmaken, maar ik dacht dat deze rvs of stalen (gecoat en wel) profielen redelijk gangbaar zijn, dus vandaar dat ik hier naar ervaringen met leveranciers vraag(omdat ik deze zelf niet kan vinden).
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
@lars92

Je vraagt toch of je het zelf kan maken?
De reactie van AHK is goed bedoeld ;)

Ik ben geen metaalbewerker, zijn deze gaten dan wellicht toch nog zelf te realiseren? Dit zou een stuk goedkoper zijn
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Dat meende ik ook te lezen. Jammer van je felle reactie. De bedoeling was om je te helpen...
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Dit is een andere methode en je hoeft niet te vijlen; enkele t-profielen infrezen met daarop een flinterdun strookje van het hout waarmee je de tafel maakt,
Een en ander dient gelijk te liggen met de onderkant van je tafel. Het profiel dek je af/sluit je op met stalen stripjes.Het principe is dat de strip en de dwarsrichting van je tafelblad niet statisch verbonden zijn zodat het hout kan werken. Hier de link naar een toepassing, succes, Hendrick https://www.detafelvanhendrick.nl/tafel/handgemaakte-tafel-boomhazelaar-2/
Het gaat om de foto met onderschrift
Strips houden het blad vlak
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
De topicstarter heeft het over doorhangen in de lengte richting. Dat heeft meer met de constructie te maken, dan met vocht.
Een stalen strip met slobgaten zal alleen maar extra gewicht toevoegen, waardoor het blad verder gaat doorhangen. Of er onstaat een effect dat het blad gaat veren.
Doorhangen in de lengte richting kan je alleen oplossen door extra ondersteuning dmv een draagbalk of door de overspanning minder groot te maken.
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
"De topicstarter heeft het over doorhangen in de lengte richting." Omdat ik de foto's interpreteer als 'kijkend op de korte kant' want jaarringen zie, schragen achter elkaar zie en het over slobgaten gaat had ik het zo begrepen. Ijzer profiel in de lengte richting MET slobgaten lijkt me niet nodig. We wachten af.... :<)

 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
"De topicstarter heeft het over doorhangen in de lengte richting." Omdat ik de foto's interpreteer als 'kijkend op de korte kant' want jaarringen zie, schragen achter elkaar zie en het over slobgaten gaat had ik het zo begrepen.

Ja, ik kan het ook mis hebben hoor. De omschrijving is niet erg duidelijk.
Als het inderdaad over kromtrekken in de breedte gaat, dan heb ik het mis.
 

Willem11

Actieve deelnemer
17 nov 2015
135
10
Ja het lokt prachtige discussies en meningen uit. Ik meng me er maar niet in...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.