Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

Onderwerp: Werking van hout

Werking van hout

Hallo, vraagje van mijn kant, kan het kloppen dat hout van een river tafelbladaan de zijkanten (lange kant) krom kan trekken in de vorm van naar beneden hangen aan de zijkant?
    Mijn tafel ligt op twee bokken nog, onderstel moet nog komen... klopt het als ik zeg als ik het omdraai dat het weer recht komt?
    met Rubio monocoat, gaat het dan minder werken?
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Pfff werkt goed een bericht plaatsen met een telefoon ......

Over het algemeen niet, maar het hangt van meerdere factoren af. Jaarringen, vochtgehalte, warmte in huis, wel of niet aan alle kanten geschilderd, etc.

Ok... vloerverwarming helpt mee misschien ?
    maar even de vraag over monocoat, helpt dit mee om dit minder te laten gebeuren? Tot zover is het onbehandeld nog

Vooral het vochtgehalte van het hout is belangrijk, evenals de vochtigheid in de ruimte waarin de tafel komt te staan... Beste is om eerst het hout onbewerkt te laten acclimatiseren in de ruimte waarin je het gaat plaatsen (ok, dat lukt niet altijd, maar ovengedroogd hout is meestal wel genoeg gedroogd tov vers hout)
    De afwerking met bijvoorbeeld rubio monocoat gaat het schotelen van het hout mijns insziens niet/niet volledig kunnen tegengaan... Als er teveel vocht in het hout zit dan gaat het sowieso werken.
    Wat ook echt belangrijk is, is dat je aan elke zijde evenveel afwerkingslagen gebruikt!!! Als je bijvoorbeeld aan de bovenkant 2 lagen doet en aan de onderkant maar één, gaat het hout sowieso langs de onderkant meer vocht kunnen opnemen (ok, rubio moet slechts één laag aan beide zijden, maar als je een andere olie gebruikt zoals bijvoorbeeld osmo hardwax olie of iets dergelijks...)

Heb je enig idee hoeveel % vochtgehalte je hout had als je het aankocht? En waar/hoe heb je het bewaard?

Mvg,

Christophe

Op de foto's is het wat lastig te zien, maar zijn de verlijmde delen misschien wat aan de brede kant. Ik heb het idee dat ik relatief brede stukken met het hart er nog in zie. Hoe breder de delen, hoe groter de kans op schotelen.
    Is er aan de onderkant van het blad iets aangebracht om het schotelen te voorkomen? Stalen profiel met slobgaten bijvoorbeeld.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MerkiMac Bekijk Berichten
    Is er aan de onderkant van het blad iets aangebracht om het schotelen te voorkomen? Stalen profiel met slobgaten bijvoorbeeld.
    Even kort inhakend op deze vraag/opmerking: Heb jij, of iemand anders, een idee waar ik deze stalen/rvs u profielen kant-en-klaar met slobgaten kan kopen?
    Op internet vind ik slechts één aanbieder (welke specifiek is bestemd voor de meubelbouw), maar deze was, uit mijn hoofd, rond de €89,-. Ik kan wel veel ''normale'' stalen u profielen bij de grotere ijzerhandels vinden, maar deze zijn zonder (slob)gaten. Ik ben geen metaalbewerker, zijn deze gaten dan wellicht toch nog zelf te realiseren? Dit zou een stuk goedkoper zijn En kun je zomaar stalen profielen in een eikentafel frezen zonder te vrezen voor looizuurvlekken?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lars92 Bekijk Berichten
    Even kort inhakend op deze vraag/opmerking: Heb jij, of iemand anders, een idee waar ik deze stalen/rvs u profielen kant-en-klaar met slobgaten kan kopen?
    Op internet vind ik slechts één aanbieder (welke specifiek is bestemd voor de meubelbouw), maar deze was, uit mijn hoofd, rond de €89,-. Ik kan wel veel ''normale'' stalen u profielen bij de grotere ijzerhandels vinden, maar deze zijn zonder (slob)gaten. Ik ben geen metaalbewerker, zijn deze gaten dan wellicht toch nog zelf te realiseren? Dit zou een stuk goedkoper zijn En kun je zomaar stalen profielen in een eikentafel frezen zonder te vrezen voor looizuurvlekken?
    Twee of meer gaten langs elkaar boren en dan even met de vijl door het gat. Meer werk is het niet.
    Zolang je hout droog blijft hoef je niet te vrezen voor zwarte vlekken. En normaal gezien ga je het staal toch even verven of je koopt gestraald en gemeniede profielen.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Senior Member
    Ingeschreven
    Aug 2017
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lars92 Bekijk Berichten
    Hier kun je heel veel over vinden op het www. Google maar eens op "Elongated holes".

Elongated holes zijn langwerpige gaten, oftewel slobgaten? Ik snap niet helemaal waarom ik dat zou moeten googelen? Ik vraag naar leveranciers (in nederland) die deze u-profielen met ''elongated holes'' leveren.
    Dit omdat ik het niet zie zitten om zelf te gaan lopen kloten met een vijltje, en het dan achteraf ook te moeten ''verven'' om het te beschermen. Tevens meende ik dat looizuurvlekken ontstaan door de reactie tussen ijzer en het looizuur en niet zo zeer ijzer én water met het looizuur? En dan zit je dus ook niet echt op ijzersplintertjes in je werkplaats te wachten?
    Ik ben nog niet heel lang bezig met meubelmaken, maar ik dacht dat deze rvs of stalen (gecoat en wel) profielen redelijk gangbaar zijn, dus vandaar dat ik hier naar ervaringen met leveranciers vraag(omdat ik deze zelf niet kan vinden).

Forum Rechten