het schaven van eiken, eindelijk opgelucht

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
In de afgelopen jaren heb ik een paar mooie schaven gekocht en met de tips van Alex (die aardige man achter de toonbank van een bekende winkel in Arnhem) de dvd's en boeken van David Charlesworth, heb ik langzaam de mystiek van het schaven met de hand geprobeerd te doorgronden. In het begin al na een paar minuten een rode kop, tegensputterende schouders en handen die de schaaf niet helemaal meer onder controle hadden, maar na een tijdje begon het er toch op te lijken. Mooie flinterdunne krullen en het ging een stuk relaxter, ik begon zowaar het gereedschap een beetje te kennen.
Behalve bij eiken; terwijl ik net veel meubilair van eiken aan het maken was. Een deel van het werkstuk bijna klaar, maar nog even profi met de handschaaf er langs en dan 80% van de tijd scheurde het hout uit en greep ik maar weer vertwijfeld naar de excenterschuurmachine om het leed wat weg te werken. Zo heb ik wel eens een mooi tafelblad bijna geruineerd en slechts weten te redden met veel band -en excenter schuurwerk.
Vanmiddag was ik even bij Haijo, mijn houtleverancier, en we hadden het over handschaven en eiken. Wacht zei hij, ik heb hier eiken uit Duitsland, het is wat lichter in gewicht en van kleur, maar het bewerkt prima, het is milder hout.
Geweldig, mijn nummer 5 gaat in standaard mode zowel met de draad mee als tegen de draad in als een warm mes door de boter, helemaal super. Met de draad mee geeft een iets mooier resultaat, maar in beide richtingen geen spoor van uitscheuren!!
Zou het alleen aan het hout liggen??

jaap
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Hoi Jaap, ik ben sinds kort ook helemaal verslingerd geraakt aan het handschaven!
Dat zal wel schrikken zijn geweest met dat tafelblad. Ik kan mij voorstellen dat behalve het nodige werkzweet er hier en daar ook een druppeltje angstzweet van je voorhoofd zal zijn afgegleden.

Een aantal weken geleden heb ik mijn eerste schaaf gekocht, een stanley nr 4 (zie mijn topic hierover). Na veel tunen en het scheermesscherp slijpen van de beitel doet ie zijn werk nu naar behoren. Vervolgens een LN 60 1/2. Dit spreekt voor zich, een perfect stuk gereedschap. En deze week een Stanley nr 151, deze spokeschaaf verraste mij zeer possitief. Zo uit het rek had ik ,zonder ooit een spokeschaaf te hebben aangeraakt , in geen tijd uit een vierkant stuk hout een perfect in de hand liggende steel voor een hamer gemaakt :shock: .

Voor grote projecten is het voor mij nog te vroeg. Ik ben vooral aan het oefenen om vlak en haaks te schaven, leren schaven met een shooting board en en passant wat kleine werkstukjes zoals fotolijstjes te maken.
Helaas vind mijn vriendin de verbouwing nog steeds belangrijker dan mijn vers geschaafde krullen...
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Jaap, defenitely het hout!!! :D

toch zou ik nog even kijken naar twee dingen:
-De opening van de mond, dus de ruimte tussen de beitel en de zool van je schaaf. Probeer die zo klein mogelijk te maken (0,25 mm) door je kikker naar voren te schuiven.
-Prober ook de keerbeitel zo dicht mogelijk bij de snijkant van de beitel te krijgen, 0,25 mm

En dan zijn er nog veel andere kleine details te tunen.
vlakte keerbeitel
vlakte beitel
curve in de beitel

Maar goed, ik denk dat je dit allemaal al geprobeerd hebt, jou kennende en dan zal het toch gewoon aan het out liggen. Blijft er nog een optie open. Schrapen!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@ coko, dat vind ik knap om met de spookschaaf in 1 keer een goed resultaat te maken. Voor mij was het een worstelapparaat, vooral veel chatter, stuiteren. Heb ooit een Veritas low-angle spookschaafje gekocht (van gegoten aluminium, lijkt veel op de Woodjoy) en daar kan ik aardig mee overweg. Die schaaf ook kops hout!

@dopeling, je blijft aardig :lol:

@hemski, heb inderdaad van alles geprobeerd, met misschien nog wel kleinere toleranties. Ik bezit ook een houten schaaf met de beitel onder 60 graden ipv de gebruikelijke 45 bij de stalen schaven, en dat gaat wel beter. Die schaaft wondermooi moeilijke esdoorn soorten etc.
Wat ik nog niet geprobeerd heb, is om een 10 of 15 graden hoek te slijpen aan de vlakke kant van de beitel. Een aggresieve variant van de ruler-trick van Charlesworth. En wat misschien ook nog invloed heeft is de vaste hand bij het schaven en de snelheid waarmee je schaaft.
Gelukkig heeft Annette me ooit uit de droom geholpen dat Krenov alleen maar schaafde; ook hij gebruikte schuurpapier en dat verzacht het leed aanmerkelijk.

In een Fine Woodworking van een paar jaar geleden staat een artikel/test van het verschil in eindresultaat (na de finish) van schaven en fijn schuren. Ik zoek het wel eens op.

jaap
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Wat zijn jouw ervaring met het schrapen Jaap? Ik ben het helemaal met Hemski eens dat schrapen de techniek is na het schaven en dat geeft zeker bij heel moeilijk hout een fantastisch resultaat. Ook in schrapen kan je in fijnheid varieren. Volgens mij schraapt Stefan Düring ook veel en juist bij een paar werkstukken van hem heb ik gezien hoe mooi dat is vergeleken met schuren.
Yes, scraping, definetely scraping.

Jij bent ook lief hoor Jaap :cool:
 
A

Athanor

Guest
Kijk, dat doet me nou deugd: openlijk praten over liefde op dit forum!

Kan ook niet anders denk ik, het werken met hout en verfijnde gereedschappen heeft veel met gevoel te maken. Gevoel voor schoonheid, gevoel voor subtiliteit en details. En een forum is er voor om over die gevoelens te spreken.....

Maar nog even over het schrapen: ik gebruik mijn schraapstalen met grote regelmaat, vooral om de machineslag uit het hout te verwijderen, Omdat ik nogal vaak met Robinia werk is dat een betere oplossing dan de handschaaf vanwege de onregelmatige draad in het hout. Bovendien heb ik dat ooit op de ambachtschool geleerd en "zit het me nog steeds in de vingers".

Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@ (lieve ;) ) dopeling, ik pak ook regelmatig het schraapstaal, een zeer veelzijdig stuk gereedschap. Ook erg handig bij het verwijderen van oude laklagen. Voorheen stonden er op Youtube 2 mooie filmpjes van Brian Boggs over het scherp maken en het gebruik van een schraapstaal. Helaas staan die alleen nog maar achter de gesloten deuren van Finewoodworking (die deuren gaan tegen betaling wel open).

Op het verlanglijstje staat nog wel een schraapschaaf, een lie nielsen of een veritas.

Maar dat duitse eiken is helemaal prachtig!

Wie is Stephan During??

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.