Wat is houtdraaier toch simpel.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ja we hebben niet zoveel beitels nodig.
Wat ik me afvraag is of hij met de haak aan de andere kant draait. Ik dacht dat je de motor dan de andere kant moet laten draaien,
Dat heb ik niet gezien.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het valt me vooral op dat de buitenkant van die deksel wel 20x nagedraaid wordt. En waar die zwarte streepjes aan de binnenkant (een kleine in de onderkant, maar in de deksel zou dat toch ook een forse zwarte streep geworden moeten zijn) blijven?
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ja we hebben niet zoveel beitels nodig.
Wat ik me afvraag is of hij met de haak aan de andere kant draait. Ik dacht dat je de motor dan de andere kant moet laten draaien,
Dat heb ik niet gezien.

Hij draait de beitel niet om, die is dus 2 zijdig scherp, dan maakt het toch niet uit welke kant het hout op draait, als je de beitel maar in de goede richting op het hout legt/laat snijden
Als je zó handig bent met een stuk gereedschap dan maakt het denk ik niet uit welke kant het op draait
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Knap hoor!

Ergens dit jaar komt Eiko Tanaka op bezoek (n Venlo, via Ronald Kanne) die kan daar wellicht antwoord op geven omdat ze soortgelijk werk maakt?

groeten, Hans
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Vanwege al mijn ervaring met happers vind ik dit eerlijk gezegd - naast razend knap - ook doodeng om naar te kijken. 't Is wel wat je noemt snijdend draaien, wat een lange vouw slash snede.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Wow.... echt heel knap. Dan moet ik wel op mijzelf lachen met een grote kast gevuld met vele soorten draaibeitel.... zo, zag ik vorig jaar een video over een groep Russische dames die van die matroesjka poppen maakten in hoog tempo. Het blijft een mooie besteding van de tijd in de werkplaats, dat houtdraaien.
 
Hij draait de beitel niet om, die is dus 2 zijdig scherp, dan maakt het toch niet uit welke kant het hout op draait, als je de beitel maar in de goede richting op het hout legt/laat snijden
Als je zó handig bent met een stuk gereedschap dan maakt het denk ik niet uit welke kant het op draait

Helemaal gelijk Toxiq.
Hier een film hoe je een uitdraai haak maakt en er mee draait.
Wel wat langdradig.

https://youtu.be/pTwtszUVRPE
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Op 16 1 plaatste Nico een filmpje over een Russische houtdraaier: wat is houtdraaien toch simpel.
Nou als het simpel kan dan graag.
Dus ook zo'n Russische beitel laten smeden door een siersmid in Lemmer. Hij zag de lol van het experiment er wel van in: totaal all in €45,--.Zie www.siersmederijlemsterhoek.nl
Vandaag nogmaals uitgeprobeerd om foto's te maken.
Wat een agressief apparaat. Moeilijk te handhaven - vreet zich gemakkelijk in het warrige hout (esdoorn).
Tussen de zwarte lijnen het eerste resultaat. Daarnaast de platte beitel (Gläser) gebruikt - heerlijk om mee te draaien.
Maar die Rus vergt nog heel veel oefening om zonder risico en met geoefend gemak wat moois te maken.
Geef mij maar de platte beitel of bedan zoals ze in Frankrijk veel worden gebruikt.
Misschien toch iets voor Wilco Flier om dit prototype te verbeteren, die mij hierover mailde.

Ik neem hem wel mee naar Appeltern (18/19 mei a.s.) op de Radius dagen. Stand Flevohoutdraaiers.
Welke houtdraaier gaat deze beitel temmen??????????????????

Eerst maar foto's;
Tot zaterdag/zondag.
Jan Pranger.

P5130021.jpg

P5130022.jpg

P5130023.jpg

P5130024.jpg

P5130025.jpg
 
Laatst bewerkt:

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Nu ben ik wat het houtdraaien betreft nog hardstikke groen en nat achter m’n oren:p.......
Maar als ik zo die commentaren hoor in de filmpjes, met name die van de matroeschka’s, dan doen sommigen van die dames al 20 - 25 jaar niets anders.
Ik heb geloof ik ooit hier een commentaar voorbij zien komen, dat als je de platte beitel goed onder de knie wilt krijgen, veel oefening een must is. Geldt geloof ik voor alles dat je goed onder de knie wilt krijgen: oefening baart immers kunst.
Als dit gereedschap je enige is en je oefent maar lang genoeg, dan wordt je een met je gereedschap. Sommige mensen hebben ergens aanleg voor, anderen moeten er voor buffelen om op hetzelfde niveau te komen. Ik denk zomaar dat als wij hollanders voldoend oefenen met zo’n gereedschap, ook wij met zo’n ding goed uit de voeten kunnen. De moraal? Dit was een eerste probeersel van Jan. Ik ben beniewd wat je kunt laten zien als je “gevoel” bij deze beitel krijgt. Wordt vervolgd? Ik hoop van wel.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Ik heb ook al enige tijd zo'n schuine beitel als de Russen hebben.. Heb er wat mee geoefend, het ging wel , maar ik ben er niet mee door gaan trainen. Zou het nog eens moeten herpakken.
Ik heb heel even proberen te draaien met een haak zoals de Russen het doen. Ik moet al mijn moed nog eens bij elkaar schrapen om dat nog eens te proberen.... Op zijn zachts: viel niet mee. De haak heeft het overleefd, Er zijn er bij minder gekraakt.
Ik heb wel een aantal matroesjka's met een haak uitgehold, maar dat was niet in de Russiche stijl: de leunspaan stond haaks op het werk. Buitenkant deed ik met een schuine beitel of met die Russische schuine beitel. Het waren wel individuen en geen hele reeks in elkaar passende poppen. Meestal in kersenhout.
Hoe dan ook hun schuine beitel is de gemakkelijkste van de twee; haken zijn altijd het moeilijkste, in welke draaistijl dan ook.

Groeten,
Ornament
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.