Wat is houtdraaier toch simpel.

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Fantastisch stuk gereedschap! Wat is de hoek de snede?Het lijkt een erg scherpe hoek maar de hoek van een gemiddelde schuine beitel is ook vrij scherp als je het snijvlak door zou trekken...

Weet je de gebruikte staalsoort Jan?
 

tuoh

Oud hout
Jammer! Dan zijn op dit moment de verbeteringen enkel onderbouwt te zoeken in de geometrie ipv het materiaal zelf. Een minder scherpe snijhoek zal de agressiviteit wel doen afnemen denk ik.

Dat laatste klopt wel, maar het gaat ten koste gaan van het gebruik. Een platte beitel met een stompere hoek is ook minder agressief, maar vlotter werken doet ie niet op deze manier aangeslepen.
Het is net als de platte beitel een vorm waar je mee moet leren werken. Een must zal ook zeker een andere leunspaan zijn, met een evenwijdig, en niet te zwaar bovenstuk. Met de vingers rond de leunspaan kunnen zal essentieel zijn om de beitel vlot te sturen lijkt mij. De leunspaan moet dan en stuk van het werkstuk blijven, de beitel heeft dan nood aan een forse en stijve schacht.
Een betere staalsoort gaat de standtijd dan weer ten goede komen. Wel een mooie uitdaging.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Inderdaad de Russen gebruiken een staaf als leunspaan en sluiten de beitel met een gebogen vinger in tussen leunspaan en werkstuk. Zelf denk ik dat ik het aansnijpunt hoger moet zoeken dus boven het vallend gedeelte van het roterende hout. De snijhoek kun je goed zelf bepalen en is vrijwel onafhankelijk van de bouwwijze d.w.z.gegeven constructie.
Het blijft oefenen dus.
Vr.gr. en bedankt voor de reacties. Graag tot komend weekend.
Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.