Een zaagbok

WR1944

Oud hout
Een zaagbok is een vrij minimalistisch ding dat je of koopt of van restjes zelf in elkaar timmert. In de loop van de tijd heb ik de nodige zaagbokken gekocht toen ik aan het begin van de opzet van de werkplaats stond. Die zaagbokken hebben in diverse ruimtes in ons huis een plaatsje gevonden als tijdelijk permanente ondersteuning voor eveneens tijdelijk permanente werktafels van ex-deuren. Voor een andere hobby wilde ik kunnen beschikken over een tafelblad van een ruime maat dat makkelijk was te ontmantelen. Dus dan denk je al snel aan een plaat multiplex met zaagbokken.

Op het Internet vond ik eigenlijk niet veel bijzonders. Het was iets uit 2x4's waar een I-balk werd gemaakt waar de poten tegenaan geschroefd werden. Voor twee bokken heb je globaal 5 balken van 40 x 90 mm en 2440 mm lang nodig.
https://www.popularmechanics.com/ho...to-build-stackable-sawhorses-from-a-few-2x4s/

Ik vond één figuur die het iets anders deed.
https://www.youtube.com/watch?v=yLbGc06aPi8

Die aanpak sprak me meer aan omdat het lichter was en toch voldoende sterk voor m'n toepassing. Alleen die smalle uiteinden van de poten bevielen me niet aan. Dus schaalde ik de balkmaat op naar 2x6, 40 x 140 mm en ook in het kwalitatief betere Douglas pine. Ook de maatvoering beviel me niet, ik vond de bok te laag. Ik maakte een spreadsheet waarbij ik de werkelijke lengte van de poot bepaalde en uitgaande van die balklengte van 2440 keek bij welke bokhoogte ik welke bokbreedte kreeg. Een bokhoogte van 880 leverde een breedte van 600 op en dat leek me werkbaar.

Dus op naar Home Depot en aan de slag.

P1010009q.jpg
Als eerste werden de stukken voor de poten afgezaagd. Wat overbleef was het horizontale deel van de bok.

P1010010q.jpg
De poten werden wel taps maar de onderkant hield ik op 40. Twee poten werden op de tafel geklemd waarbij één balk als ondersteuning voor de zaaglineaal fungeerde. Dankzij de "kleefkracht" van de lineaal ging dit perfect. Ik zaagde tot op een millimeter van de onderkant om de tafel niet te beschadigen. Met de hand werd het laatste beetje doorgezaagd.

P1010011aq.jpg
Met de schaaf werden de zaagsporen verwijderd. Dankzij de nieuwe diamantstenen zijn m'n beitels goed scherp en geven ze de vertrouwde slisgeluiden bij het schaven. Ik voel dat ik een betere controle over het schaven heb gekregen.

P1010013q.jpg
De poten gaan in twee richtingen onder 15 graden gemonteerd worden. De koppen van de poten had ik al onder 15 graden afgezaagd maar door de dubbele hoek werd dat 18 graden. Waar de poot tegen de bok komt had ik aan de zijkant een lijn op 15 graden gezet. Met de hand zaagde ik het stuk ruim buiten de lijntjes af. Later deed ik het met de lintzaag maar daar bleef meer hout buiten de lijntjes over vanwege de dubbele hoek. Met de schaaf werden de koppen bijgewerkt. Wederom viel me het gemak van het schaven op. Een scherpe beitel en wat was op de zool maakt het schaven tot een plezierige aangelegenheid. Moeiteloos kreeg ik alles mooi strak op de aftekenlijntjes.

P1010012q.jpg
De bok zelf kreeg aan beide uiteinden een afschuining van 15 graden.

P1010014q.jpg
De gaten voor de schroeven werden voorgeboord en de poten werden aan de bok gelijmd en geschroefd. Het tweede deel werd min of meer op het oog aan de andere kant uitgelijnd en bevestigd.

P1010015q.jpg
En hier staat het eerste exemplaar. In eerste instantie riep het een beeld op van een pasgeboren veulen maar de bok is oersterk. Ik moet de onderkant van de poten nog gelijk maken en dan gaat nummer twee in elkaar.

Voor het blad moet ik eerst bekijken welke maat ik maximaal in m'n PT Cruiser kan vervoeren zodat ik een ruimer tafelblad kan hebben dan de standaard 2'x4' kwart platen. Dat wordt weer even puzzelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.