Advies bovenfrees: DeWalt DW622K of Festool OF 1010 EBQ-Plus

NielsvdB

Nieuw lid
23 mei 2018
9
0
Hendrik-Ido-Ambacht
Hallo allemaal,

Mijn eerstvolgende project is het maken van een kast over de volledige breedte van een slaapkamer, hiervoor wil ik mijn bovenfrees (Bosch POF 500A, oude van mijn schoonvader) vervangen door een nieuwe. Hierbij hou ik in mijn achterhoofd dat het me ook wel leuk lijkt om volgend jaar zelf aan de slag te gaan om een nieuwe keuken te maken

Hiervoor ben ik op dit moment aan het kijken naar de DeWalt DW622K en de Festool OF 1010 EBQ-Plus.
Beide zijn niet goedkoop, maar op dit moment is praktisch al mijn gereedschap van DeWalt (DCD780/785/996, DWE315KT, D25124KT, DWE576K, D26414), op mijn decoupeerzaag (Makita 4350FCTJ), afkortzaag (LS1018L) en stofzuiger (VC2512L) na.
Qua merkvoorkeur ben ik redelijk 'gehecht' aan dat gele kleurtje. Qua nieuw/tweedehands koop ik het liefst nieuw i.v.m. garantie etc.

Ik heb de (denk ik) relevante voor- en nadelen van beide frezen naast elkaar gezet.

DeWalt DW622K
+ 1400w, krachtiger
+ 6-12mm freesbeitelopname
+ Toerental vanaf 8000 instelbaar tot 24000
+ Iets goedkoper dan de Festool
+ Minder vibratie dan de Festool (3,3 t.o.v. 5,5 m/s)
+ Extra brede hoofdkolom voor betere stabiliteit/precisie
+ 'Mijn' merk
- Iets minder 'stil' (~3db(A) meer)
- Fors zwaarder (4,1kg t.o.v. 2,7kg) (kan ook een voordeel zijn, wellicht stabieler)
- Geen uitgebreide combinatieset met accessoires te koop

Festool OF 1010 EBQ-Plus
+ Lichter gewicht
+ Stofafzuiging in de freestafel
+ Combinatieset met accessoires beschikbaar
+ Freesdiameter tot 50mm (t.o.v. 36 mm)
+ Geleiderail beschikbaar
+ Veel meer accessoires/hulpstukken beschikbaar
- Maximaal 8 mm freesopname
- Combiset zorgt wel voor een (fors) grotere investering
- Minder vermogen (merk je dit met bijvoorbeeld meubelfronten maken?)

Beide machines hebben een revolveraanslag, zijn ongeveer even duur wat de machine betreft, hebben elektronische snelheidsregeling om het toerental constant te houden etc.

Ik weet niet precies waar ik goed aan doe, vandaar dat ik graag jullie advies en/of ervaringen zie. Beide machines zullen waarschijnlijk ruim voldoende zijn voor mijn (op dit moment hobbymatige) projecten. Ik heb uiteraard al even op het forum en op internet rond gekeken en zie bij de Festool vaker de opmerking 'overpriced/overrated'. Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?

Graag dus jullie advies, tips, ervaringen etc dus :)!

Groeten,

Niels
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Niet helemaal een goed vergelijk naar mijn idee een 1400 tov 1010 watt.
Heeft DeWalt een lichtere versie? Festool heeft wel een 1400 watt versie dan weer vergelijken.

Zelf heb ik een OF1010 en vind het erg prettige machine om mee uit de hand te werken een Triton MOF001 (1400 watt) zit in mijn freestafeltje.

Maar als je een merk hebt wat je fijn vind waarom daar dan van afwijken?
 

NielsvdB

Nieuw lid
23 mei 2018
9
0
Hendrik-Ido-Ambacht
Terecht punt inderdaad: de reden dat ik naar deze 2 machines keek heeft voornamelijk met mijn budget te maken. Ik heb een verzameling overuren die uitbetaald worden deze maand, waar ik dit van wilde doen. Heb ook gekeken naar de DW621: 1100w met een beetje soortgelijke specificaties als de DW622. De DW621 is ook direct een kilo lichter dan de 622, wat meer in de buurt komt bij de Festool. Spantang is dan ook 6-8 mm, wat wellicht de vergelijking inderdaad eerlijker maakt.

Wat betreft mijn merkvoorkeur:
Reden dat ik naar de Festool ben gaan kijken had te maken met de mooie set die hiervan te koop is, en de beschikbaarheid van hulpstukken, in tegenstelling tot de DeWalt. Daarnaast is Festool verschrikkelijk goed in stofvrij werken.
De Festool OF 1400 vind ik eigenlijk gewoon te duur, vandaar dat ik de OF 1010 naast de DeWalt heb gezet.
Ik werk in de IT en zal de frees op dit moment puur 'hobbymatig' gaan gebruiken, maar als ik wat aanschaf doe ik dat over het algemeen gelijk goed. Goed gereedschap is het halve werk tenslotte :)!
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ik heb de OF1010 en kan nu niet direct staven dat het ding ontzettend goed stofvrij werkt. Er hoeft maar een splinter weg te schieten en de afzuigopening zit verstopt en dan is het klaar met stofvrij werken. Dat kan natuurlijk aan mij liggen, en n=1, dus statistisch is het wellicht volstrekt irrelevant, maar toch. Verder is het een geweldige machine, ook icm de geleiderail en andere accessoires.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ben55

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Hoewel ik de dat model DeWalt bovenfrees nooit gebruikt heb, lijkt mij deze volgende voordelen te hebben: stofafzuiging door de kolom lijkt me beter dan door de zool, en de stofzuigaansluiting lijkt me ook practischer dan de ovale op de festool (helemaal als je geen 27mm festool slang hebt).
Als je met kopieerringen werkt, hoef je maar één keer met een centreerdoorn de zool waar je je kopieerring in vastmaakt te centreren, terwijl je dit bij de OF1010 elke keer moet doen.
Dewalt maakt ook een accessoire om bovenfrezen te gebruiken met geleiderail.

Ik heb een aantal jaren een of1010 ebq gehad (tot hij gestolen werd), en aanvankelijk was ik een beetje teleurgesteld, ik had verwacht dat de diepteinstelling beter zou zijn dan van de Bosch gof1300ace die ik al had, maar dat viel tegen, de fijninstelling op de bosch is vele malen beter, en daarboven verloopt die van de festool tijdens gebruik door trillingen. (De bosch had destijds ook al een snelspanfunctie voor de kopieerringen, die geen centreerdoorn vereiste bij installatie)
De ergonomie van de festool, (pistoolgreep in combinatie met het lage gewicht) vond ik dan weer wel ideaal voor verticaal gebruik (scharnier- en sluitkom-mallen), ook de motorrem vond ik een fijne eigenschap. (en de plug-it kabel en systainer)
 
Laatst bewerkt:

NielsvdB

Nieuw lid
23 mei 2018
9
0
Hendrik-Ido-Ambacht
Kijk, daar heb ik wat aan! Dank jullie wel.

Ik heb de OF1010 en kan nu niet direct staven dat het ding ontzettend goed stofvrij werkt.
Ik denk dat je dat met een frees al snel hebt, en ik bedoelde meer het merk an sich, maar goed om te weten. Ik heb een kennis die bijvoorbeeld de TS 55 REBQ en de Rotrex 90 + 150 heeft, maar zowel mijn cirkelzaag als m'n schuurmachine leveren aangesloten op dezelfde stofzuiger aanzienlijk meer stof op dan de genoemde Festool apparaten.
Als je met kopieerringen werkt, hoef je maar één keer met een centreerdoorn de zool waar je je kopieerring in vastmaakt te centreren, terwijl je dit bij de OF1010 elke keer moet doen.
Dewalt maakt ook een accessoire om bovenfrezen te gebruiken met geleiderail.
Dat wist ik niet. Ik heb even op de DeWalt site zitten kijken bij de gerelateerde accessoires, maar kwam er inderdaad vanochtend achter dat er veel meer accessoires zijn dan ik aanvankelijk kon vinden. Lijkt erop dat de uitwisselbaarheid voor verschillende machines bij DeWalt ook wat makkelijker is, die zijn iets minder model specifiek. Daarnaast heb ik op dit moment de geleiderails van 1 en 1,5 meter al in mijn verzameling, dus dat zou helemaal top zijn.

De ergonomie van de festool, (pistoolgreep in combinatie met het lage gewicht) vond ik dan weer wel ideaal voor verticaal gebruik (scharnier- en sluitkom-mallen), ook de motorrem vond ik een fijne eigenschap. (en de plug-it kabel en systainer)
Scharnieren en sluitkommen doe ik relatief weinig mee, maar ik heb een Dremel 4000 met bovenfreeshulpstuk waar dit ook perfect mee ging, dus in die zin kan ik voor verticaal werken terugvallen op de Dremel.
De Systainer zijn inderdaad hele fijne koffers. Dat vind ik overigens van de DeWalt koffers ook. Heb zowel een aantal Tough System als TStak koffers, ze sluiten goed, zijn stevig en zien er nog fatsoenlijk uit ook, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Makita MBox van m'n decoupeerzaag. Heeft m.i. een hoog plastic-look gehalte, en als je er geen erg in hebt om de clips voor het sluiten naar beneden te drukken sta je nog te tobben met dichtdoen ook. Altijd leuk om te zien als iemand m'n decoupeerzaag probeert op te bergen :cool:!
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Zelf heb ik een Festool OF1010 met geleiderail en accessoire systainer.
Sommige werkzaamheden zijn inherent niet stofvrij te verrichten.
Bij de OF1010 zit een kapje die je in de zool aan de onderkant kunt zetten. Deze is draaibaar en houdt bij het frezen van een kant veel stof weg. Erg prettig
Maar ik zit wel vaak te worstelen met de aansluiting van de afzuigslang. Zeker ook omdat die aan de zijkant is. De OF2200 heeft dit mooier.

Nog een minder fijn punt is de verwisseling van een frees. Daarvoor heb je een steeksleutel nodig, die bij het draaien snel tegen de frees aangaat. Plus het indrukken van de groene knop op hetzelfde moment is niet heel handig. De OF1400 en 2200 hebben dit prettiger.

De zool werkt met kleine ster-schroefjes. Verwisselen van een kopieerring of de stofafvanger gaat dus primitief en relatief bewerkelijk. En - raar detail - een schroevendraaier voor deze schroefjes is niet meegeleverd met de set.

Gelukkig heeft de OF1010 ook veel positieve dingen: krachtig, plug-it stekker, veel uitbreidingen, lage vibratie, regelbare toerental.
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Als je een keuken wilt maken met bv paneeldeurtjes, dan ga je snel grotere frezen gebruiken (wel in een freestafel natuurlijk. Flink vermogen is dan wel prettig. De DeWalt lijkt me dan slimmer, al heb ik met beide machines geen ervaring. Zelf heb ik een Triton TRA001. Dat is een beest van een machine met 2400W. Ik heb nog een oud model en destijds werden de Tritons zeer geprezen om de prijs/kwaliteit verhouding. Tegenwoordig is dat bij een andere firma ondergebracht (dacht CMT), dus weet niet hoe het nu is.

Je zou eventueel kunnen kijken of je een stationaire freesmachine op de kop kunt tikken, zoals een Elektra Beckum TF001. Die heb ik zelf ook en dat werkt ook prima. Een goede freeskop en wat losse mesjes en je kunt al aardig wat profielen frezen. Natuurlijk mis je wat veelzijdigheid zoals bij de bovenfrees, maar ik vind de EB wel een stuk stabieler bij bv plinten frezen. Met zijn kleine 80 kg is dat ook niet raar :)

Oh ja, bijna vergeten: de Triton kun je (volgens mij nog steeds) 1/4", 1/2", 6mm, 8mm en 12mm spanhulzen op gebruiken, zodat je voro het kopen van frezen een ruime keus hebt. Persoonlijk vind ik de freesjes bij Axminster redelijk goed voor een nette prijs. freesje voor 'smerig' werk haal ik bij ecotools. Paar euro en geen tranen als ie verbrand of er een stuk uit slaat :)
 
Laatst bewerkt:

NielsvdB

Nieuw lid
23 mei 2018
9
0
Hendrik-Ido-Ambacht
Als je een keuken wilt maken met bv paneeldeurtjes, dan ga je snel grotere frezen gebruiken (wel in een freestafel natuurlijk. Flink vermogen is dan wel prettig. De DeWalt lijkt me dan slimmer, al heb ik met beide machines geen ervaring. Zelf heb ik een Triton TRA001. Dat is een beest van een machine met 2400W. Ik heb nog een oud model en destijds werden de Tritons zeer geprezen om de prijs/kwaliteit verhouding. Tegenwoordig is dat bij een andere firma ondergebracht (dacht CMT), dus weet niet hoe het nu is.

Dankjewel, machine ziet er ook erg interessant uit en heeft goede reviews. Meer wattage: is dat persé beter? Het is niet zo dat ik meerdere keukens ga doen. Was wel van plan een freestafeltje te maken/kopen waar ik de frees in kan plaatsen voor panelen. Kan wat betreft machine ook nog een stap hoger gaan door de DW625 te pakken, die heeft 2000 watt vermogen. Is dat geen overkill voor 'kleinere' werkzaamheden? Wil eigenlijk gewoon een gemiddelde machine kopen waar ik zo goed als alles mee kan doen.

Je zou eventueel kunnen kijken of je een stationaire freesmachine op de kop kunt tikken, zoals een Elektra Beckum TF001. Die heb ik zelf ook en dat werkt ook prima. Een goede freeskop en wat losse mesjes en je kunt al aardig wat profielen frezen. Natuurlijk mis je wat veelzijdigheid zoals bij de bovenfrees, maar ik vind de EB wel een stuk stabieler bij bv plinten frezen. Met zijn kleine 80 kg is dat ook niet raar :)

Mijn schuurtje is maar ongeveer 3 bij 3 en ik denk dat de vrouw niet happy wordt als ik haar vertel dat de fiets er niet meer inpast omdat ik een freesmachine neergezet heb :cool:. Interressante machine wel, gelijk ook even in verdiept, maar qua ruimte gaat dat een ding worden ;).

Dank voor de tip voor de freesjes. Ecotools ken ik van de cirkelzaagbladen, zeker de industrial-varianten zijn super! Ik heb nu op mijn verlanglijstje voor mijn verjaardag een 12-delig setje van DeWalt staan. Domme vraag misschien, maar kun je freesjes ook (laten) slijpen? Ik heb tot nu toe eigenlijk alles met de WolfCraft freesjes van de Hornbach gedaan. Vorig jaar een hemelbed gemaakt van eikenhout, toen zijn er wel een aantal doorheen gegaan. Dat heeft natuurlijk ook te maken met de snelheid, die is op m'n oude POF500A niet instelbaar.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Ik heb de 1010 en ik zweer bij die pistoolgreep, dat werkt zoveel prettiger dan conventioneel.

nadeel van de 1010 vind ik het plaatsen van die ringen door middel van de centreerdoorn, wat een omslachtig geleuter. Dat doet de duurdere 1400 stukken beter door het zelfcentrerende kliksysteem.
 

NielsvdB

Nieuw lid
23 mei 2018
9
0
Hendrik-Ido-Ambacht
Heb inmiddels toch ook de OF 1400 maar in overweging genomen. Ten opzichte van de 1010 is die maar 135 euro duurder in de combiset van Toolnation: Festool 574398 OF 1400 EBQ-Plus bovenfreesmachine + Box-OF-S 8/10x Freesbox. Als ik bij de DeWalt dezelfde hulpstukken koop zit ik ook op zo'n soort bedrag, dus wat dat betreft maakt t ook niet zoveel uit.

De vraag is alleen even of ik per se die 1400 watt nodig heb.

Als alternatief vind ik ook die Triton machine erg interessant. Die is dan weer een stuk goedkoper en daar lees ik inderdaad behoorlijk wat positieve dingen over.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
De extra wattage ga je alleen maar waarderen.... maar in het gevoel is het een heel andere frees. Ik zou ze eerst eens gaan vasthouden.

Ik heb zelf een OF1400 en ben er tevreden over, maar het is een redelijk grote frees. Soms handig, soms ook niet.
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Meer wattage helpt bij zwaardere klussen voor de frees. Met paneelfrezen zitten er behoorlijke krachten op en een zwaardere machine heeft daar minder moeite mee en kan vaak wat langer doorgaan. Nu wil meer wattage niet altijd zeggen dat het beter is, maar een zwaardere machine ga je zeker fijn vinden als je deze in een freestafel hangt. Nog een tip: kijk dat de frees ook van bovenaf versteld kan worden in hoogte als deze in een freestafel hangt. Dat is zoveel fijner dan steeds onder de tafel te moeten verdwijnen. Natuurlijk kan een freeslift ook, maar die zijn flink aan de prijs vind ik. Of een zelfbouwmechanisme met een potkrik of schaarkrik. Geloof dat BeQaam dat in hun freestafel bouwde (maar is lang geleden dat ik daar keek).

Voor kleine handklussen is zo'n 2000W+ monster niet echt fijn. ALs je echter de festool ook in je budget kunt passen, dan zou de combinatie van een zware frees met bv de RT0700 kantenfrees van Makita voor het lichtere en fijnere werk een mogelijkheid zijn?
Ik heb die zelf ook en dat is echt een geweldig ding, zeker als je deze met alle voeten hebt. Ongelooflijk veelzijdig en met 700W voldoende voor alle kleine en fijne freesklussen. Ook wat grotere frezen kun je erin zetten, maar dan moet je bij langdurig gebruik tussendoor af en toe even de machine laten afkoelen.

Slijpen van freesbitje zal ongetwijfeld kunnen, maar heb dat zelf niet geprobeerd. Ben nog niet zo handig met zelf slijpen van messen :)

En je vrouw kun je maar beter te vriend houden... :)
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Meestal neem je de 1400 als je echt niet twee bovenfrezen aan wil schaffen, waarbij er dan één meestal onder een tafel komt te hangen.

Wanneer je in de toekomst dat wel wil doen, vind ik de OF1010 meer geschikt, deze machine weegt zo weinig dat die voor bijvoorbeeld kantenfrezen erg fijn is. Het tekort aan vermogen los je op met de zwaardere machine. Als je het echt bij één frees wil laten, is de middenklasse de beste weg om te bewandelen.

Dan zijn de OF1400 of de Dewalt DW622 beide gewoon zeer goede kandidaten. Je kiest dan eigenlijk diegene die je het lekkerste in de hand vind liggen. De Festool als je een pistoolgreep wil en de Dewalt als je de dubbele knoppen fijner vind. Er zijn er zat die een echte voorkeur voor het één of ander hebben. Je moet de machine per slot van rekening goed vertrouwd vast kunnen houden.
 

NielsvdB

Nieuw lid
23 mei 2018
9
0
Hendrik-Ido-Ambacht
Daar heb ik inmiddels ook aan gedacht. Een brute 'dommekracht' van 1400 of zelfs 2000 watt voor het grotere werk, en dan daarnaast inderdaad bijvoorbeeld de Makita RT0700 of de DeWalt tegenhanger daarvan (D26204K) voor de fijnere klusjes. Ik zat in m'n pauze even een review te kijken van de OF 1400, maar dat ding is behoorlijk groter dan dat ie op plaatjes lijkt. Weet niet of de reviewer zo klein was, maar die machine was bijna net zo hoog als de lengte van z'n onderarm :D.

Zowel die Makita als de Dewalt combi met verwisselbare opzetstukken werd me overigens afgeraden door een timmer-bekende met de opmerking: 'alles wat verwisselbaar is kan speling op komen'.

Morgenochtend maar eens even een Makita/DeWalt/Festool dealer in Rotterdam opzoeken om even verder te kijken dan de reviews en internetplaatjes...
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Ikzelf heb de combi Festool OF1010 en Triton TRA001. Deed het eerst alleen met de OF1010 maar vond die voor sommige klussen te licht. En het steeds wisselen tussen handwerk en onder de freestafel werd teveel werk. Daarom hangt de Triton permanent onder de freestafel. Voordeel van de Triton is ook dat je relatief eenvoudig de spantang kunt wisselen zodat je freesjes met verschillende diameters kunt gebruiken. Ik kan nu zonder problemen de freesjes voor zowel de OF1010 en TRA001 gebruiken.

Je bent welkom om het een keer te komen bekijken/aanvoelen in Rotterdam IJsselmonde.

Groet,
Arjaan
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Voor onder een freestafel is een Trend T11 of DeWalt DW625 erg fijn. 2000 Watt en een slag van 80mm.
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Meer wattage helpt bij zwaardere klussen voor de frees. Met paneelfrezen zitten er behoorlijke krachten op en een zwaardere machine heeft daar minder moeite mee en kan vaak wat langer doorgaan. Nu wil meer wattage niet altijd zeggen dat het beter is, maar een zwaardere machine ga je zeker fijn vinden als je deze in een freestafel hangt. Nog een tip: kijk dat de frees ook van bovenaf versteld kan worden in hoogte als deze in een freestafel hangt. Dat is zoveel fijner dan steeds onder de tafel te moeten verdwijnen. Natuurlijk kan een freeslift ook, maar die zijn flink aan de prijs vind ik. Of een zelfbouwmechanisme met een potkrik of schaarkrik. Geloof dat BeQaam dat in hun freestafel bouwde (maar is lang geleden dat ik daar keek).

Voor kleine handklussen is zo'n 2000W+ monster niet echt fijn. ALs je echter de festool ook in je budget kunt passen, dan zou de combinatie van een zware frees met bv de RT0700 kantenfrees van Makita voor het lichtere en fijnere werk een mogelijkheid zijn?
Ik heb die zelf ook en dat is echt een geweldig ding, zeker als je deze met alle voeten hebt. Ongelooflijk veelzijdig en met 700W voldoende voor alle kleine en fijne freesklussen. Ook wat grotere frezen kun je erin zetten, maar dan moet je bij langdurig gebruik tussendoor af en toe even de machine laten afkoelen.

Slijpen van freesbitje zal ongetwijfeld kunnen, maar heb dat zelf niet geprobeerd. Ben nog niet zo handig met zelf slijpen van messen :)

En je vrouw kun je maar beter te vriend houden... :)

Of, in plaats van die Makita, een Katsu lookalike? Die zijn spotgoedkoop en volgens velen vrijwel even goed.
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Of een Katsu evengoed is als een Makita weet ik niet, ik heb daar geen ervaring mee. Ik weet in ieder geval dat je je aan de Makita geen bult zult vallen. Mijn eigen ervaring met goedkoop vs duurder gereedschap is dat goedkoop toch ergens in moet zitten. Had vroeger weinig geld te besteden en kocht dus echt budget gereedschap (kijkshop e.d.). Werkte op zich prima, mits je nauwkeurigheid minder belangrijk vond en gemak van werken. Zelfs een simpele handcirkelzaag was een ramp om in te stellen. Nu ik wat meer te besteden heb doe ik toch liever wat meer uitgeven, vooral voor de spullen die ik veelvuldig gebruik. Ik heb daarbij goede ervaring met Makita, maar Festtool, Bosch Blauw, Dewalt, Mafell zullen zeker ook prima functioneren. Maar ook met 2e hands zie je kwaliteit terug. Ik heb een 220UK zaagtafel en TF100 frees van elektra beckum, vanuit de Duitse fabrikage tijd. Mits goed onderhouden en gebruikt, lopen deze machines nog immers prima. Tuurlijk, het is geen professioneel produktiespul, maar denk dat een hobbyist weinig kan aanmerken op dergelijke machines, als je budget meeweegt.

Maar ieder is natuurlijk vrij om te doen wat hij wil.

Die opmerking van de timmer bekende :"alles dat verwisselbaar is kan speling op komen" vind ik wel erg kort door de bocht. Je kunt natuurlijk ook 4 frezen kopen met allen een vaste voet, maar ook daar zal uiteindelijk speling op lagers, spanhulzen etc komen. Juist de gerenommeerde fabrikanten proberen ook hier de kwaliteit zo hoog mogelijk te krijgen zonder torenhoge kosten. Ik gebruik de RT0700 nu 1,5 jaar en er voelt nog helemaal niets van slijtage e.d. Het enige minpuntje dat ik gevonden heb is de standaard kopieerring. Daar zit inderdaad lichtelijk speling in vanuit ontwerp (heb verschillende vervangingen gehad), maar met een setje messing schoefringen a 20,- van Silverline is dat probleem ook verholpen. Die passen perfect in de voet van de Makita en eenmaal vastgezet blijft het zitten tot je het weer losdraait. Voordeel is dat ik nu verschillende maten kopieerringen erbij heb.

Maar nogmaals, ik heb niet alle wijsheid in pacht en geef alleen mijn mening en ervaring als hobbyist.
 

NielsvdB

Nieuw lid
23 mei 2018
9
0
Hendrik-Ido-Ambacht
In alle drukte is er weinig meer van mijn plannen gekomen om dit weekend eens wat machines vast te houden. In ieder geval bedankt voor de tips en het gedeelde advies of de ervaringen, daar kan ik wat mee! Zal waarschijnlijk een combi van 2 machines of 1 machine en een freestafel(tje) worden.

Komende 3/4 weken even op een laag pitje, druk met verjaardagen, een verbouwing bij een vriend, daarna maar eens even een klap hierop geven! Ik hou jullie op de hoogte!

Dank allemaal!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.