Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

Door de multiplex bomen het bos niet meer zien...

3 Uur rondneuzen op dit forum en dan tot de conclusie moeten komen dat de vraag toch gesteld moet worden.
    Ik sta op het punt m'n eerste projecten op te pakken en wil veilig beginnen met niet al te duur hout en een aantal projecten voor het inrichten van m'n schuur als mini werkplaats.
    Na uren youtube lijkt me een plaat multiplex aanschaffen eigenlijk een no-brainer, niet wetende dat ernatuurlijk weer 100 verschillende soorten te krijgen zijn.
    Ik lees veel over 18mm berken multiplex, dit lijkt gangbaar te zijn? Zo ja, wat is een goed adres om dit aan te schaffen? Vond de platen van +/- 2,5m bij 1,25m behoorlijk prijzig rond de €100. Of ben ik naar het verkeerde spul aan het kijken? En hoe zit dat met het 'hardhouten' multiplex, want daar heb ik wat van gekocht tijdens de verbouwing maar dat splintert enorm na het zagen. Alle advies en tips zijn welkom!

En waar ga je het voor gebruiken dat lijkt me toch wel de eerste vereiste info

muren aftimmeren, werkbank, een bar om de mislukte projecten weg te drinken, een vitrine om gelukte projecten tentoon te stellen ?

Hardhout multiplex: over de samenstelling heb ik het nog maar even niet, maar waar heb je mee gezaagd, was het scherp, heb je het afgetaped (scheelt me splinteren) heb je een liniaal met splinterbescherming gebruikt ? was het echt kwaliteits multiplex, dat scheelt echt wel, goedkopere soorten splinteren inderdaad veel meer
    Met een hamer past alles...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Toxiq Bekijk Berichten
    En waar ga je het voor gebruiken dat lijkt me toch wel de eerste vereiste info

muren aftimmeren, werkbank, een bar om de mislukte projecten weg te drinken, een vitrine om gelukte projecten tentoon te stellen ?

Hardhout multiplex: over de samenstelling heb ik het nog maar even niet, maar waar heb je mee gezaagd, was het scherp, heb je het afgetaped (scheelt me splinteren) heb je een liniaal met splinterbescherming gebruikt ? was het echt kwaliteits multiplex, dat scheelt echt wel, goedkopere soorten splinteren inderdaad veel meer
    Je brengt me met de bar wel op ideeën! Maar zoals gezegd wil ik eerst met een aantal projecten voor in m'n schuur beginnen -> werkplaatsprojecten. Opbergbakjes/lades, freestafeltje, handige jigs.

Wat betreft het hardhout multiplex, hier om de hoek bij de karwei gehaald, daar laten zagen, vervolgens thuis met een handzaag afgekort. Liniaal met splinterbescherming zit nog niet in het assortiment, maar deze eerste ervaring doet mij er wel naar neigen dat ik het niet vaak zal willen toepassen.

Dit is wel een mooi beginpunt met uitleg over verschillende soorten...https://www.af.nl/voorraad/plaat/

Voor werkplaats projecten zoals jigs en freesbankje, zou underlayment gebruiken. Lekker goedkoop en stevig.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mark20v Bekijk Berichten
    Voor werkplaats projecten zoals jigs en freesbankje, zou underlayment gebruiken. Lekker goedkoop en stevig.
    Voor tafels en kastjes in de werkplaats ben ik het met je eens, voor meer precisie zoals in "jigs" zou ik ik een betere soort gebruiken, scheelt veel ergernis.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk Berichten
    Je brengt me met de bar wel op ideeën! Maar zoals gezegd wil ik eerst met een aantal projecten voor in m'n schuur beginnen -> werkplaatsprojecten. Opbergbakjes/lades, freestafeltje, handige jigs.

Wat betreft het hardhout multiplex, hier om de hoek bij de karwei gehaald, daar laten zagen, vervolgens thuis met een handzaag afgekort. Liniaal met splinterbescherming zit nog niet in het assortiment, maar deze eerste ervaring doet mij er wel naar neigen dat ik het niet vaak zal willen toepassen.
    Gamma, Praxis, Karwei etc.... dat soort zaken komt (wat mij betreft) weinig tot niks goeds vandaan
    rommel, slechte kwaliteit, krom hout, schroeven die breken als je er naar kijkt
    Vermijd dat soort zaken, dat scheelt je een hoop ergernis
    Met een hamer past alles...

@mark20v - heb wel underlayment gebruikt tijdens m'n verbouwing maar dit was stuk voor stuk zo krom als een hoepel
    @MarcelG - welke betere soort denk je dan aan? Is populieren multiplex aan te raden of is dit erg zacht?

Gamma, Praxis, Karwei etc.... dat soort zaken komt (wat mij betreft) weinig tot niks goeds vandaan
    Helaas heb ik in de haast op zondagmiddag soms iets nodig en dan ontkomt je er niet aan. Daarbij is het budget natuurlijk ook altijd een uitdaging, al kunnen we daar een goede discussie over houden i.v.m. goedkoop die vaak duurkoop blijkt te zijn.

Populier kan prima is alleen niet echt stootvast, dan is berken al snel de betere soort. Maar lees vooral de eigenschappen op de site van bv AF. Daar staat vakkennis.

Volgens mij ligt dat wel iets genuanceerder. Je moet alleen we weten wat je koopt.

Waar kom je vandaag SDG? Is er geen houthandel in de buurt met een goede selectie plaatmateriaal die je kan adviseren?

Forum Rechten