prijzen

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Forummers

Zou graag een bool eikenhout kopen om mijn binnendeuren uit te maken.
Ik dacht aan Franse eik 6/4 te kopen in 1e kwaliteit.

Wat is ongeveer de richtprijs per kubiek waar ik rekening mee moet houden?
De verzaagde boom zou ongeveer 4 meter lang zijn, diameter 700 en lengte 4 meter.

Alvast bedankt

Bert
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Dat lijkt me lastig te beantwoorden
Diameter van 70 en 4 mtr lang ,dus ongeveer 1,5 kuub
Ik zie soms prijzen van 500 EUR langs komen voor een zaagbol

Zelf vind ik dat best aan de prijs ,maar heb dan ook het voordeel dat ik op de Veluwe woon tussen de bomen
Kom dus meestal wel weg met een 100 EUR voor een mooie boom en meestal rond de 35 tot 50 per kuub voor stammen tot rond 50 cm

Waarom een zaagbol en niet gewoon ,mooi droog gezaagd hout waarvan je al ziet wat je hebt
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik ga al een tijdje mee op het forum, en dacht alles al wel een keer gelezen te hebben.
Maar... wat is een zaagbol?
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Zaagbol is gewoon gedeelte van een boom die omgezaagd is. Dus nog voor het naar de zagerij gaat
Gewoon een stam dus
Bij ons is het eigenlijk zelfs nog het gedeelte van de kruin van de boom waar de takken beginnen
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
In de reguliere houthandel vanaf ergens ronde de 2500 - 3000 euro / m³ exlusief BTW.

Wat ik meestal doe om een prijsidee te hebben van een bepaalde houtsoort, is kijken op de site van de Arnhemse fijnhouthandel. dan heb je een ruw idee voor de handelsprijs van droog hout in meubelkwaliteit. Dan eens bellen naar lokale houthandels voor beschikbaarheid in gevraagde hoeveelheid en afmeting met bijhorende prijs. Ken de handel niet behalve van dit forum, maar vind het een handige referentie.

Prijzen lopen voor particulier erg uit elkaar hier in België (laatste bestelling was yellow popular, prijsverschil van 750 tot 1100 euro excl / m³ voor identiek product bij 2 verschillende handels op 30 km van elkaar).
https://www.af.nl/voorraad/massief/eiken/prijslijst.html

Voor courant gebruikte houtsoorten ben je soms bij schrijnwerker of interieurbouwer goedkoper af.... :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Forummers

Zou graag een bool eikenhout kopen om mijn binnendeuren uit te maken.
Ik dacht aan Franse eik 6/4 te kopen in 1e kwaliteit.

Wat is ongeveer de richtprijs per kubiek waar ik rekening mee moet houden?
De verzaagde boom zou ongeveer 4 meter lang zijn, diameter 700 en lengte 4 meter.

Alvast bedankt

Bert

Verschilt per stam, maar reken maar op een 1100 à 1300€/ m3 voor een hele stam.

Ps: een "bool" is een op schaaldelen gezaagde stam hout.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Voor gedroogd hout, Europesehet eik, 1e keus?? Vind je dat gewoon in de houthandel aan die prijs? Laatste keer dat ik het zelf kocht is een jaar of 10 geleden. Prijs was toen ongeveer 2000 bij afname van een paar boolplanken. Prijslijst van Arnhemse komt meestal in de buurt van houthandelaar hier (Arnhemse is meestal iets duurder). Van waar zo een groot verschil???
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Voor gedroogd hout, Europesehet eik, 1e keus?? Vind je dat gewoon in de houthandel aan die prijs? Laatste keer dat ik het zelf kocht is een jaar of 10 geleden. Prijs was toen ongeveer 2000 bij afname van een paar boolplanken. Prijslijst van Arnhemse komt meestal in de buurt van houthandelaar hier (Arnhemse is meestal iets duurder). Van waar zo een groot verschil???

Nee, dat vind je niet voor deze prijs. Maar dat word ook niet gevraagd.

Er word gevraagd naar frans eiken, 1e keus, 6/4 gezaagd en een complete stam. Stap met deze gegevens naar een houtzagerij en dan is dit ongeveer de prijs die je gaat betalen.
Zoals ik de vraag lees, word er een bool aangekocht met de bedoeling er later deuren van te maken. Maw. het hout gaat eerst een poos moeten drogen alvorens aan de slag te gaan. Dit is de goedkoopste manier om de klus te klaren, moet je enkel een jaar of wat geduld hebben.

Zelf zou ik voor een dergelijke klus GEEN 1e keus nemen, maar 2e of 3e, deze stammen zijn doorgaans beter dan je denkt. Een massieve deur moet ook niet perfect ogen, dan kan je evengoed een deur fineren.
Het zijn de (kleine) imperfecties die een massieve deur zijn uitstraling geven.

Hout, op bool aangekocht, niet gedroogd, en een volledige stam is altijd het goedkoopst.
Kleinere volumes, gedroogd, bekantrecht, etc.. Het drijft allemaal de m3 prijs op.
De prijzen van die fijnhouthandel zijn doorgaans voor kleine hoeveelheden, gedroogd, etc. Dan ga je altijd voor een topprijs, dat word dan stilaan goud inplaats van hout:p
Geen probleem voor een stukje plank waar je zo mee aan de slag kan, niet te doen voor grotere hoeveelheden.


Zelf heb ik verleden jaar tien stammen Franse eik op bool besteld en uitgezocht, gaande van 3" tot 7/4 dik, en lengtes tot 7,80m. Totaalprijs een kleine 13000€ inclusief 2m3 grenen 4/4 x 125mm/diverse lengtes.
Hout koop je niet online, je moet gaan kijken bij de zagerij, en je moet de gezaagde stammen doorbladeren, dan pas zie je wat je krijgt voor je geld, en welke meerwaarde er te halen valt uit een "mindere" keuze.

Hier valt voor de vakman al geld te verdienen zonder er al teveel moeite voor te moeten doen;)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
In de reguliere houthandel vanaf ergens ronde de 2500 - 3000 euro / m³ exlusief BTW.

Wat ik meestal doe om een prijsidee te hebben van een bepaalde houtsoort, is kijken op de site van de Arnhemse fijnhouthandel. dan heb je een ruw idee voor de handelsprijs van droog hout in meubelkwaliteit. Dan eens bellen naar lokale houthandels voor beschikbaarheid in gevraagde hoeveelheid en afmeting met bijhorende prijs. Ken de handel niet behalve van dit forum, maar vind het een handige referentie.

Prijzen lopen voor particulier erg uit elkaar hier in België (laatste bestelling was yellow popular, prijsverschil van 750 tot 1100 euro excl / m³ voor identiek product bij 2 verschillende handels op 30 km van elkaar).
https://www.af.nl/voorraad/massief/eiken/prijslijst.html

Voor courant gebruikte houtsoorten ben je soms bij schrijnwerker of interieurbouwer goedkoper af.... :rolleyes:

AF is erg duur. Zou ik zeker niet als richtwaarde gebruiken.
Voor eik is Claessen in Tongeren zeker de moeite om eens langs te gaan.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
@ tuoh

10 stammen... zal niet voor de hobbyzolder geweest zijn:rolleyes:.
Heb in de toekomst nog iets gelijkaardigs nodig.... Als je een vers gezaagde stam koopt, kan je er dan vanuit gaan dat je daar na 1 tot 2 jaar een binnendeur of een trap van kan maken? Meten is weten en zo heb ik al begrepen, maar hoe lang heeft het doorgaans nodig om tot een aanvaardbaar percentage te komen?

@ mathieu

Over die Arnhemse... Begrijp me niet verkeerd, ik heb niet willen aanraden hier hout te kopen... Dat het eerder voor de violenbouwer dan voor de dakwerker is had ik al begrepen.... Wat ik er leuk aan vind is dat ze een complete prijslijst op het internet hebben... Heb ik tot nogtoe nergens anders gevonden.... Mij helpt het om een vaag idee te hebben... Wel even duiden: ik ben particulier gebruiker, in de eerste plaats afwerking van eigen woning, uit de hand gelopen hobby, klussen in familiale sfeer... Ik koop een paar keer per jaar wat plaatmateriaal en een paar planken massief.... en laat ons zeggen gemiddeld één keer om het jaar of om de twee jaar een ietwat grotere hoeveelheid voor een grotere klus... En groot is dan nog héél relatief. Heb juist, na aanraders op het forum (dank u tuoh) ongeveer 1 m³ yellow popular gekocht... Prijs van de Arnhemse kwam hier goed overeen met lokale houthandels (zoals eerder vermeld lokaal tussen 750 en 1100, Arnhemse 800).... Ik vind het handig om ergens een prijsidee te hebben, of toch te weten hoe het een zich ten opzichte van het ander kan verhouden....
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
1 jaar lijkt me érg snel, afhankelijk van hoe dik je de stam hebt laten zagen. Vaak zegt men 1 cm per jaar, dus een plank van 2 cm dik droogt dan in één jaar. Let wel, hij droogt naar de omgeving waar hij in ligt, dus 1 jaar buiten laten liggen is niet genoeg voor een binnendeur.
 

tuoh

Oud hout
@brt, nou om de eigenschappen van hout kan je niet heen. Hout droogt buiten en afgedekt gemiddeld ongeveer 10 à 12mm per jaar.
Voor trappen heb je doorgaans 6/4 of 8/4 dikte nodig, dat betekend een droogtijd buiten van een kleine 2 à 3 jaar. Het hout zit dan rond de 17 à 18% in de zomer.
Ga je dit hout nu verwerken in de periode dat het vochtgehalte het laagst is, dan krijg je te maken met een (tangentiële) krimp van 4mm bij een stuk hout (dosse) van 280mm breed. Dat is nog teveel van het goede.
Kwartiers hout geeft hier een breedtekrimp van 2,2mm bij de gegeven houtbreedte.

Het hout word die periode dus al best grofweg uitgesmet en binnen gestockeerd (atelier) hier gaat het na een paar maanden zakken naar een 14 à 16%.
En dat is een waarde waar je zowel voor een trap als een binnendeur (klassieke opbouw met stijlen en regels) al mee weg komt.
Zijn de deuren wat gecompliceerder van vorm dan gaat het hout nog een tussenstap moeten doormaken, namelijk stockeren in een verwarmde ruimte met een lage luchtvochtigheid. Hier ga je dan naar een 12% gaan.

Het hele proces gaat tijd vragen, daar kom je, door via de natuurlijke weg te drogen, niet onderuit.
Echter, een hele gezaagde stam kunstmatig laten drogen naar 12% kost je een paar honderd euro en dan je veel sneller aan de slag. Die afweging moet ieder maar voor zichzelf uitmaken.

Ps: doorgaans zijn vers gezaagde stammen al niet zo "vers" meer. De zagerij laat deze stammen na het zagen al sowieso een paar maanden met rust om de spanningen in het hout al grotendeels kwijt te raken.
 

tuoh

Oud hout
De tien stammen eiken die ik uitgezocht heb zijn het bouwmateriaal voor een replica van een oud type binnenvaarder. Het hout heeft voor deze toepassing best een vochtgehalte van rond de 20%.
Zakt het lager dan gaan we met de brandspuit, of natte lappen, aan de slag om deze waarde terug wat op te krikken:p
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
@ mathieu

Over die Arnhemse... Begrijp me niet verkeerd, ik heb niet willen aanraden hier hout te kopen... Dat het eerder voor de violenbouwer dan voor de dakwerker is had ik al begrepen.... Wat ik er leuk aan vind is dat ze een complete prijslijst op het internet hebben... Heb ik tot nogtoe nergens anders gevonden.... Mij helpt het om een vaag idee te hebben... Wel even duiden: ik ben particulier gebruiker, in de eerste plaats afwerking van eigen woning, uit de hand gelopen hobby, klussen in familiale sfeer... Ik koop een paar keer per jaar wat plaatmateriaal en een paar planken massief.... en laat ons zeggen gemiddeld één keer om het jaar of om de twee jaar een ietwat grotere hoeveelheid voor een grotere klus... En groot is dan nog héél relatief. Heb juist, na aanraders op het forum (dank u tuoh) ongeveer 1 m³ yellow popular gekocht... Prijs van de Arnhemse kwam hier goed overeen met lokale houthandels (zoals eerder vermeld lokaal tussen 750 en 1100, Arnhemse 800).... Ik vind het handig om ergens een prijsidee te hebben, of toch te weten hoe het een zich ten opzichte van het ander kan verhouden....

Dan vind ik voor Europees hout 'Inlands hout' van Jaap Van Leersum toch een betere indicatie (en heel spijtig dat deze houthandel zo ver uit de buurt is).
http://inlands-hout.nl/houtsoorten-en-prijslijst/
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.