Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 17 van de 17

Onderwerp: prijzen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door brt Bekijk Berichten
    In de reguliere houthandel vanaf ergens ronde de 2500 - 3000 euro / m³ exlusief BTW.

Wat ik meestal doe om een prijsidee te hebben van een bepaalde houtsoort, is kijken op de site van de Arnhemse fijnhouthandel. dan heb je een ruw idee voor de handelsprijs van droog hout in meubelkwaliteit. Dan eens bellen naar lokale houthandels voor beschikbaarheid in gevraagde hoeveelheid en afmeting met bijhorende prijs. Ken de handel niet behalve van dit forum, maar vind het een handige referentie.

Prijzen lopen voor particulier erg uit elkaar hier in België (laatste bestelling was yellow popular, prijsverschil van 750 tot 1100 euro excl / m³ voor identiek product bij 2 verschillende handels op 30 km van elkaar).
    https://www.af.nl/voorraad/massief/e...rijslijst.html

Voor courant gebruikte houtsoorten ben je soms bij schrijnwerker of interieurbouwer goedkoper af....
    AF is erg duur. Zou ik zeker niet als richtwaarde gebruiken.
    Voor eik is Claessen in Tongeren zeker de moeite om eens langs te gaan.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    @ tuoh

10 stammen... zal niet voor de hobbyzolder geweest zijn.
    Heb in de toekomst nog iets gelijkaardigs nodig.... Als je een vers gezaagde stam koopt, kan je er dan vanuit gaan dat je daar na 1 tot 2 jaar een binnendeur of een trap van kan maken? Meten is weten en zo heb ik al begrepen, maar hoe lang heeft het doorgaans nodig om tot een aanvaardbaar percentage te komen?

@ mathieu

Over die Arnhemse... Begrijp me niet verkeerd, ik heb niet willen aanraden hier hout te kopen... Dat het eerder voor de violenbouwer dan voor de dakwerker is had ik al begrepen.... Wat ik er leuk aan vind is dat ze een complete prijslijst op het internet hebben... Heb ik tot nogtoe nergens anders gevonden.... Mij helpt het om een vaag idee te hebben... Wel even duiden: ik ben particulier gebruiker, in de eerste plaats afwerking van eigen woning, uit de hand gelopen hobby, klussen in familiale sfeer... Ik koop een paar keer per jaar wat plaatmateriaal en een paar planken massief.... en laat ons zeggen gemiddeld één keer om het jaar of om de twee jaar een ietwat grotere hoeveelheid voor een grotere klus... En groot is dan nog héél relatief. Heb juist, na aanraders op het forum (dank u tuoh) ongeveer 1 m³ yellow popular gekocht... Prijs van de Arnhemse kwam hier goed overeen met lokale houthandels (zoals eerder vermeld lokaal tussen 750 en 1100, Arnhemse 800).... Ik vind het handig om ergens een prijsidee te hebben, of toch te weten hoe het een zich ten opzichte van het ander kan verhouden....

1 jaar lijkt me érg snel, afhankelijk van hoe dik je de stam hebt laten zagen. Vaak zegt men 1 cm per jaar, dus een plank van 2 cm dik droogt dan in één jaar. Let wel, hij droogt naar de omgeving waar hij in ligt, dus 1 jaar buiten laten liggen is niet genoeg voor een binnendeur.

@brt, nou om de eigenschappen van hout kan je niet heen. Hout droogt buiten en afgedekt gemiddeld ongeveer 10 à 12mm per jaar.
    Voor trappen heb je doorgaans 6/4 of 8/4 dikte nodig, dat betekend een droogtijd buiten van een kleine 2 à 3 jaar. Het hout zit dan rond de 17 à 18% in de zomer.
    Ga je dit hout nu verwerken in de periode dat het vochtgehalte het laagst is, dan krijg je te maken met een (tangentiële) krimp van 4mm bij een stuk hout (dosse) van 280mm breed. Dat is nog teveel van het goede.
    Kwartiers hout geeft hier een breedtekrimp van 2,2mm bij de gegeven houtbreedte.

Het hout word die periode dus al best grofweg uitgesmet en binnen gestockeerd (atelier) hier gaat het na een paar maanden zakken naar een 14 à 16%.
    En dat is een waarde waar je zowel voor een trap als een binnendeur (klassieke opbouw met stijlen en regels) al mee weg komt.
    Zijn de deuren wat gecompliceerder van vorm dan gaat het hout nog een tussenstap moeten doormaken, namelijk stockeren in een verwarmde ruimte met een lage luchtvochtigheid. Hier ga je dan naar een 12% gaan.

Het hele proces gaat tijd vragen, daar kom je, door via de natuurlijke weg te drogen, niet onderuit.
    Echter, een hele gezaagde stam kunstmatig laten drogen naar 12% kost je een paar honderd euro en dan je veel sneller aan de slag. Die afweging moet ieder maar voor zichzelf uitmaken.

Ps: doorgaans zijn vers gezaagde stammen al niet zo "vers" meer. De zagerij laat deze stammen na het zagen al sowieso een paar maanden met rust om de spanningen in het hout al grotendeels kwijt te raken.

De tien stammen eiken die ik uitgezocht heb zijn het bouwmateriaal voor een replica van een oud type binnenvaarder. Het hout heeft voor deze toepassing best een vochtgehalte van rond de 20%.
    Zakt het lager dan gaan we met de brandspuit, of natte lappen, aan de slag om deze waarde terug wat op te krikken

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Nogmaals merci!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door brt Bekijk Berichten
    @ mathieu

Over die Arnhemse... Begrijp me niet verkeerd, ik heb niet willen aanraden hier hout te kopen... Dat het eerder voor de violenbouwer dan voor de dakwerker is had ik al begrepen.... Wat ik er leuk aan vind is dat ze een complete prijslijst op het internet hebben... Heb ik tot nogtoe nergens anders gevonden.... Mij helpt het om een vaag idee te hebben... Wel even duiden: ik ben particulier gebruiker, in de eerste plaats afwerking van eigen woning, uit de hand gelopen hobby, klussen in familiale sfeer... Ik koop een paar keer per jaar wat plaatmateriaal en een paar planken massief.... en laat ons zeggen gemiddeld één keer om het jaar of om de twee jaar een ietwat grotere hoeveelheid voor een grotere klus... En groot is dan nog héél relatief. Heb juist, na aanraders op het forum (dank u tuoh) ongeveer 1 m³ yellow popular gekocht... Prijs van de Arnhemse kwam hier goed overeen met lokale houthandels (zoals eerder vermeld lokaal tussen 750 en 1100, Arnhemse 800).... Ik vind het handig om ergens een prijsidee te hebben, of toch te weten hoe het een zich ten opzichte van het ander kan verhouden....
    Dan vind ik voor Europees hout 'Inlands hout' van Jaap Van Leersum toch een betere indicatie (en heel spijtig dat deze houthandel zo ver uit de buurt is).
    http://inlands-hout.nl/houtsoorten-en-prijslijst/
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Forum Rechten