kranten?

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
weer een vraagje, ik heb een keer gehoord dat als je een stuk krantenpapier mee kan plakken , op je draaistuk, tussen het hout, om vervolgens het hout beter te kunnen scheiden. iemand ervaring? en zit er een maximale grootte aan? en het draagvlak?

even ter verduidelijking; ik heb een pot erop zitten, al uitgehold, wel een brede rand, nu was mijn idee, om met een stuk papier ertussen geplakt te hebben, een stukje hout op de pot te plakken en zo de deksel te draaien. kan dit? of vliegt dat houtje er zo af?

ben benieuwd hoe ik dit kan doen. dank alvast voor de tips.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Lijkt mij niet zo'n goed idee, want een deksel moet je toch ook aan twee kanten bewerken. Dus wat is de winst. Bovendien lijm je dan waarschijnlijk langs hout op kopshout en nog een keer papier ertussen. Ik kan me niet voorstellen dat dat voldoende houvast geeft. Bovendien kom je steeds verder van de klauw af hetgeen meer trillingen kan veroorzaken.
Wanneer je problemen hebt met het inspannen van het dekselgedeelte kun je dat platte stuk eerst beter op MDF lijmen met papier ertussen - de binnenkant draaien en daar ruimte maken voor de bevestiging op de draaibank (chuck)- vervolgens de bovenkant afwerken.
Heb je geen chuck maar alleen een plaat, plaats hout en MDF tegen de plaat en draai de binnenzijde. Vervolgens omkeren - aandrukken met het center en de bovenkant doen tot de centerpunt. De rest rond de centerpunt wegschuren.
Laat je het resultaat even zien.
vr.gr. Jan Pranger.
 

poolvos

Actieve deelnemer
28 aug 2010
318
0
69
Rotterdam
www.ericofon.nl
Je kan ook eerst de binnenkant van de deksel draaien en de opening iets nauwer houden als de opening van de pot daarna de pot inspannen de deksel erop en de buitenkant afdraaien als hij goed klem zit komt hij er niet af.
Gr
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
dank voor de antwoorden, enne ik ga wat uitproberen, en resultaat volgt.

ik weet ook nog niet of de deksel van het zelfde hout is of van een ander....dat word een verrassing ;)
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
Re: kranten? lijmresten

nu is de pot afgeschuurd van korrel 80 t/m korrel 600. de pot was van stukken hout in elkaar gelijmd.
nu mijn vraag; de lijmranden krijg ik niet goed glad, hoe doe ik dat? de naden zijn gewoon nog voelbaar.

enne ik ga aan de deksel beginnen, zonder krant, maar gewoon vastzetten. ben benieuwd, resultaat volgt.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Je kunt eerst de paskant van het deksel draaien en daar een rand of uitsparing maken waarmee je het stuk andersom kunt inklemmen. Vervolgens draai je de bovenkant. Ben benieuwd naar het resultaat en een foto van je draaibank met klauw of chuck.
vr.gr. Jan Pranger.
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
deksel is nog steeds in de maak, tot twee kee toe de kopse kant verkeerd gedraaid, vloog stuk van af. ws te botte en of grote beitel. of draai snelheid te hoog, oid. weten jullie het?
volgende week poging drie. drie maal is scheepsrecht...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.