(TIP) Vertongen S-320 vandikteschuurmachine

Deann

Nieuw lid
18 sep 2018
11
13
Eindhoven
Ik heb geen interesse in de machine, heb er ook geen ruimte voor helaas. Maar zou je me als leek uit kunnen leggen wat het voordeel is van een vandikte schuurmachine t.o.v. een vandikte schaafmachine?
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Ik heb geen interesse in de machine, heb er ook geen ruimte voor helaas. Maar zou je me als leek uit kunnen leggen wat het voordeel is van een vandikte schuurmachine t.o.v. een vandikte schaafmachine?
Een schuurmachine schuurt, een schaafmachine schaaft. Klinkt wat flauw, maar de schuurmachine kan bijv een oppervalkte volledig glad schuren, een schaafmachine kan dat ook glad krijgen, maar dan zullen de messen scherp moeten zijn en de richting van de hout nerf de juiste kant op staan. Dat is niet altijd zo bij verlijmde delen. Ook kan je er bijvoorbeeld kopshout mee schuren, kops hout door de schaaf machine halen is dan weer lastig. Wellicht zijn er nog meer voordelen die ik niet zo 123 kan benoemen. Maar het is sowieso een machine die de hobbyist niet echt per se nodig heeft, en in mijn ogen er meer is om het productieproces te versnellen.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Een schaaf is meer bedoeld om hout snel op de juiste dikte te krijgen, door ineens tot wel 5 mm van het hout af te schaven in 1 beweging. De schuurmachine wordt bijvoorbeeld eerder gebruikt bij de afwerking, voor het schuren van gezaagd fineer, kopse oppervlakken (zoals reeds aangehaald), etc.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.