Oplossen van "flapperende" deuren

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
Hallo,

ik heb de vraag gekregen of ik een probleem met "flapperende" schuifdeuren kan oplossen...

persoon heeft zelf een dressing gebouwd met 18mm melamine.
Er zitten 4 schuifdeuren in die 60cm breed en 2m50 hoog zijn

de 18mm panelen zijn te dun en hij wil de deuren verstevigen
ik dacht eerst dat 2 deurrechttrekkers per paneel het probleem zouden oplossen
maar hiermee kan je de deur wel recht krijgen maar echt het geheel stijver maken doe je niet

volgende oplossing zou zijn om 2 ijzeren profielen in de rug te frezen.
Uiteraard wil de klant een zo goedkoop mogelijke oplossing die wel functioneel is, vandaar mijn vraag
wat ik best kan nemen "prijs/kwaliteit"

volstaat een ijzeren lat (14mm breed en 3mm dik) die ik dwars infrees en verlijm?
of kan ik beter een hoek, T of U profiel nemen dat ik vastschroef
en hoe dik moet het ijzer zijn om voldoende stevigheid te garanderen

alvast bedankt voor jullie feedback

groeten
Wim
 

tuoh

Oud hout
Normaal gezien gaan die deurrechters de boel wel verstijven omdat het deurpaneel op voorspanning komt te staan. De meeste schuifdeuren zijn trouwens maar 18mm dik.
Wat ook al eens toegepast word, doorlopende trekkers op volle hoogte die tegen de zijkanten van de deuren gelijmd worden. Afmetingen ervan, doorgaans 22 à 30mm dik en 45mm breed (afhankelijk van de gekozen profilering)

Een stalen profiel inwerken is praktisch niet te doen omdat je de deur nog meer gaat verzwakken door de benodigde inkepingen. Werkt wel bij verlijmde deuren met celrooster, daar worden ze opgenomen in de binnenconstructie.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
Tuoh,

bedankt voor de reactie,

1. maakt de positie uit van de deurrechters? (bepaalde afstand van de zijkant? of op 1/3 en 2/3 van de breedte?)
2. ik heb thuis ook schuifdeuren van 18mm met deurrechters en die voelen een pak stijver maar die zijn wel in zwarte vochtwerende MDF terwijl de probleem deuren maar spaanplaat (16mm) zijn met (2x 1mm melamine).
3. heb je een voorbeeld van die doorlopende trekkers die tegen de zijkanten worden gekleefd? of bedoel je hiermee een volledig metalen frame zoals bij glazen schuifdeuren?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.