Overzicht kleinere of mobiele vlak/vandiktebank

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
393
113
Zuidoost Brabant
Beste DitchDeurne, ik lees nu dat je op zoek was / bent naar een echte of een model de stofkap voor de AD 160. Bij mijn machine zit een, gezien de goede werking, originele stofkap. Mocht je die een keer willen zien / opmeten dan ben je welkom. Helaas woon ik niet in de buurt van Z.O. Brabant maar in Kennemerland, maar wie weet.

Tnx, klopt! Heb een AD160 zonder stofkap. Is die kap zowel voor het vlakken als voor vandikte? Kennemerland is niet in de buurt inderdaad. Misschien kun je me iets meer vertellen over de bevestiging? Om het onderwerp clean te houden kun je me misschien een PB sturen. Alvast bedankt!
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
Er staan op YT best wat video's van jig's om bv een Metabo DH330 ook in te zetten om vlak te schaven. Zijn er hier mensen die dat ook doen en werken die jig's inderdaad goed genoeg om daar een DH330 voor in te zetten?

Het liefst zou ik natuurlijk een combinatie machine willen maar die zijn wel een stuk duurder, groter en zwaarder voor in mijn nog te bouwen 12m2 werkplaats(je).
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Deze werden door Rendew aan mij doorgegeven vlakbankje met helicoïdale as. Ook de vandike bank heeft zo'n as met kleine wisselmesjes. Over de kwaliteit kan ik niet oordelen maar Dictum verkoopt over het algemeen geen rommel. Misschien zijn ze ook nog bij andere te verkrijgen maar daar heb ik nog niet naar gezocht.
 

Timovangrinsven

Actieve deelnemer
17 mrt 2018
414
14
Een vraag over de Elektra Beckum HC 260 K: De aandrijfriem van de toevoer loopt de hele tijd van het plastic rad af bij mij. Iemand enig idee wat het kan zijn?
 

taede01

Nieuw lid
21 aug 2023
2
1
Zetten
Hallo.
Ik ben nog niet zo lang lid van dit forum. Maar het is zeer inspirerend voor mij die pas is begonnen met houtbewerking.
 

Hermannus

Nieuw lid
10 okt 2023
8
5
Meuse, Frankrijk
Hallo, ik stel me ook even voor. Ik ben 71 jaar en woon in Frankrijk, samen met mijn vrouw en ben nog niet begonnen met houtbewerking, maar kook graag uitgebreid voor familie en vrienden. Mijn vrouw is hulpbehoevend en een stuk ouder dan ikzelf en ik ben dus voor een groot deel van de tijd mantelzorger. Ik oriënteer mij nu op houtbewerking om later niet in een gat te vallen. Ik heb met veel belangstelling dit topic gelezen en het heeft me zeker geholpen bij mijn oriëntatie. Bij mijn zoektocht op internet kwam ik ook dit voor mij interessante overzicht tegen (The best Jointer Planer Combo for every budget (2022) - Buyer's Guide - Machine Atlas). Misschien ook interessant voor anderen in aanvulling op dit topic.

zoals gezegd ben ik mij nog aan het oriënteren, maar ik denk binnen niet al te lange tijd toch al over te gaan op de aanschaf. Aangezien ik niet echt technisch ben ben ik huiverig om een 2e hands machine aan te schaffen, waar waarschijnlijk reparaties aan moeten gebeuren. Ik kijk dus vooral naar nieuwe machines en denk nu aan de Metabo HC260, die ik hier in Frankrijk online kan kopen voor nog geen € 860 (incl. Verzendkosten). Ik ga ook nog kijken of het interessant is om voor 2 aparte machines te gaan i.p.v. 1 gecombineerde.

Adviezen zijn uiteraard van harte welkom!
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
welkom,
Eerste vraag: Wat ben je van plan om te gaan maken?
Als het af en toe een meubel is dan zou je misschien kunnen kijken naar geschaafd hout in de buurt. Of laten schaven.
 

Hermannus

Nieuw lid
10 okt 2023
8
5
Meuse, Frankrijk
“welkom,
Eerste vraag: Wat ben je van plan om te gaan maken?
Als het af en toe een meubel is dan zou je misschien kunnen kijken naar geschaafd hout in de buurt. Of laten schaven.”
Wat ik wil gaan maken moet nog blijken, maar belangrijk is dat het me straks een nieuwe hobby geeft voor meer dan af en toe een meubel. Mijn ervaring met geschaafd hout bij de bouwmarkten hier is dat het zelden recht is en dus sowieso verder bewerkt zou moeten worden. Er zijn hier wel meerdere houtzagerijen. Ik heb al eens iets gekocht bij één daarvan die veel Douglas verwerkt.

In eerste instantie denk ik er aan om dingen te maken die ik in mijn garage/werkplaats kan gebruiken. Een nieuwe werkbank, rekken, etc. Om allerlei materiaal op te slaan. En later wellicht ook meubels, al dan niet voor de tuin/terrein.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Wat ik wil gaan maken moet nog blijken, maar belangrijk is dat het me straks een nieuwe hobby geeft voor meer dan af en toe een meubel. Mijn ervaring met geschaafd hout bij de bouwmarkten hier is dat het zelden recht is en dus sowieso verder bewerkt zou moeten worden. Er zijn hier wel meerdere houtzagerijen. Ik heb al eens iets gekocht bij één daarvan die veel Douglas verwerkt.

In eerste instantie denk ik er aan om dingen te maken die ik in mijn garage/werkplaats kan gebruiken. Een nieuwe werkbank, rekken, etc. Om allerlei materiaal op te slaan. En later wellicht ook meubels, al dan niet voor de tuin/terrein.
Bedenk wel dat wat je vandaag schaaft morgen krom kan zijn. Ja ook met droog hout. Advies is schaaf het in twee of drie stappen op de juiste maat met tussenpozen.
De keuze voor een aparte vlakbank en van diktebank is een hele goede maar ook een dure keuze. Je betaalt bijna het dubbele. Zoek een combi waarbij ombouw nauwelijks tijd kost.
Ook kan je kijken naar een combinatie machine die zaagt vlakt freest en schaaft van dikte. Soms zit het erbij maar vaak is een langgatboor een optie op deze machines.
Succes met je keuze
 

Hermannus

Nieuw lid
10 okt 2023
8
5
Meuse, Frankrijk
Bedenk wel dat wat je vandaag schaaft morgen krom kan zijn. Ja ook met droog hout. Advies is schaaf het in twee of drie stappen op de juiste maat met tussenpozen.
De keuze voor een aparte vlakbank en van diktebank is een hele goede maar ook een dure keuze. Je betaalt bijna het dubbele. Zoek een combi waarbij ombouw nauwelijks tijd kost.
Ook kan je kijken naar een combinatie machine die zaagt vlakt freest en schaaft van dikte. Soms zit het erbij maar vaak is een langgatboor een optie op deze machines.
Succes met je keuze
Begrijp ik goed dat het in twee of drie stappen met tussenpozen schaven voorkomt dat het hout alsnog krom trekt?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Begrijp ik goed dat het in twee of drie stappen met tussenpozen schaven voorkomt dat het hout alsnog krom trekt?
Het kan krom trekken. Ik kreeg van iemand 2 stukken noten parket van ongeveer 1.5 mtr. De achterkant was ingezaagd in de lengte. Hout volmaakt droog en recht. De achterkant met de groeven eraf gehaald en de volgende dag was het stuk zeker 30 cm krom. Dit is zeer extreem maar er kunnen spanningen in het hout zitten. Mijn advies is dan ook voor meubelhout eerst grof op maat maken, laten acclimatiseren en hierna verder naar de juiste maat toe werken. Natuurlijk doe je dit niet voor een stuk vuren maar voor dure houtsoorten wel een aanbeveling.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.