Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 7 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 67
    Erg mooi topic, Luuk! Waarschijnlijk het meest gedetailleerde vlakvandiktebank-verzameltopic op het internet Moeilijk om hier nog iets aan toe te voegen, maar misschien nog het vermelden waard zijn de volgende (obscure) machines:

Metabo ADH 1626AD en ADH 260W
    Schaafbreedte: 26cm, Maximale hoogte vandikte: 16cm, 230 en 380 volt

Deze zag ik een paar dagen geleden voor het eerst op Marktplaats, van wat ik erover kon vinden is het een goede machine. Er is ook een opvolger, de ADH 260W, die vergelijkbaar is, maar iets goedkoper uitgevoerd.

Schermafbeelding 2019-01-13 om 21.52.46.jpg

DeWalt DW1150
    Schaafbreedte: 26cm, Maximale hoogte vandikte: 16cm, 230volt (misschien ook 380?)

Deze machine heeft de motor aan de zijkant en opklappende tafels, waardoor je geen kans hebt op verschoven tafels zoals bij de EB HC260, wanneer je wisselt van vlakken naar vandikte schaven. Kan op twee doorvoersnelheden ingesteld worden. Deze kom ik af en toe tegen op marktplaats voor tussen de 250 en 450 euro. Veel informatie is er niet over te vinden, maar het lijkt een degelijke machine te zijn.

Video van de machine in gebruik

Schermafbeelding 2019-01-13 om 21.52.58.jpg

Lurem Junior C260
    Hier weet ik vrijwel niets over, maar ik heb hem toch een paar keer gezien op Marktplaats. Qua formaat en prijs valt hij binnen deze categorie. Ben benieuwd of er iemand is die hier ervaring mee heeft, en of deze machine zich kan enigszins kan meten met de kwaliteit van de 'echte' Lurems.
    Laatst gewijzigd door city17; 14-01-19 om 14:38.

erg fijn LN dat je dit zo uit elkaar zet. altijd al een machine geweest waarvan ik bar weinig weet en of het wel nut voor mij zal hebben als ik er wel een zou aanschaffen (ooit natuurlijk). Nu kan ik rustig jou verhaal lezen en daadwerkelijk een onderbouwde beslissing hier over nemen.

Dank voor de post LN :-) Kom net kijken in houtbewerkingsland en overweeg een vlak vandiktebank aan te schaffen. Ik ben me inmiddels enkele dagen intensief aan het oriënteren maar vind het extreem lastig om een juiste machine te vinden. De reviews die ik lees van de machines die nog nieuw te koop zijn, zijn niet heel positief en vaker worden oudere machines geadviseerd. Ook van die machines zijn er wisselende adviezen waardoor ik het nu niet meer weet.

Ik wil een kwalitatief goede machine (lang leven mijn perfectionisme). Ik ben zelf erg tevreden met mijn Makita machines maar zij hebben alleen een vandiktebank en dan heb ik geen vlakbank. Ik hobby in mijn garage en heb dus de voorkeur voor een twee-in-éénmachine. Hoop dat ik met wat hulp tot een goede keuze kan komen.

Nogmaals dank!

Sander

Flottjet, later Krakau, maakte ook een model dat erg leek op die van Metabo. Type 488001, zoeken op 'Flottjet 488001' of hier: https://www.flottjet.de/ alle oude documentatie inzien. Ik heb er eentje staan, 1.5 kW, krachtstroom, maar ik gebruik hem nauwelijks en heb geen ervaring met andere, dus ik kan er weinig over zeggen.

Hulde voor dit initiatief en de uitgebreide uitwerking ervan! Dit gaat ook mij nog wel helpen vermoed ik.
    Matthijs

De missende foto's zijn opnieuw geupload, waardoor ze nu allemaal te zien zouden moeten zijn.

Bedankt voor alle aanvullingen! Hopelijk komen er nog meer reacties met andere vlak/vandiktebanken.....

Wat een inhoudelijke en fraaie teksten, bedank...

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2017
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door city17 Bekijk Berichten
    Lurem Junior C260
    Hier weet ik vrijwel niets over, maar ik heb hem toch een paar keer gezien op Marktplaats. Qua formaat en prijs valt hij binnen deze categorie. Ben benieuwd of er iemand is die hier ervaring mee heeft, en of deze machine zich kan enigszins kan meten met de kwaliteit van de 'echte' Lurems.
    Deze heb ik staan prima machine zal vanavond is kijken of ik wat gegevens kan verzamelen en wat foto's kan nemen.

Mooi initiatief trouwens!
    Laatst gewijzigd door Rmkat; 14-01-19 om 17:59.
    www.rmwoodturning.nl

- marthijn

Mooi overzicht, leuk dat je je tijd hebt genomen om iedereen hierover te informeren! Ik heb hier nog een algemene vraag over, welke lengte moet je in + uitvoer blad ongeveer hebben om zo'n 2/2,5m te kunnen vlakken? Voldoen bovenstaande machines daarvoor of zijn die te klein?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tympy Bekijk Berichten
    Mooi overzicht, leuk dat je je tijd hebt genomen om iedereen hierover te informeren! Ik heb hier nog een algemene vraag over, welke lengte moet je in + uitvoer blad ongeveer hebben om zo'n 2/2,5m te kunnen vlakken? Voldoen bovenstaande machines daarvoor of zijn die te klein?
    Dat is wat lastig te zeggen omdat het ene stuk hout van 2 meter het andere niet is. Gaat het al om een relatief vlakke plank, dan lukt het wel, maar een dik relatief gebogen stuk wordt al behoorlijk lastig. Zeker als je het in jouw eentje wil doen. Op de Inca heb ik eiken planken van 200 x 20 x 2,4 cm gevlakt en door de vandiktebank gehaald. Maar dat ging niet handig en was de belangrijkste reden om de Inca te vervangen voor een Metabo. Die heeft een 25 cm langere tafel en vooral de langsgeleider is langer, waardoor het vlakken gemakkelijker is. De Metabo kon ik goedkoop krijgen en dat maakte de beslissing gemakkelijker.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten