Overzicht kleinere of mobiele vlak/vandiktebank

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Prachtig dit initiatief om dit overzicht te maken.
Ook ik moet nog eens een vlak van diktebankje hebben voor in mijn garage, en dan is dit een heel informatief overzicht.
Bedankt L.N. Super!!
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Lurem c260 Junior

Hierbij wat informatie over de Lurem c260 Junior.

De Lurem is een compacte machine gemaakt van (giet)aluminium deze machine heeft in tegenstelling tot veel andere compacte machines geen 4 spindels voor de hoogteverstelling maar een centrale as en geleidestang (de voor en/of nadelen van beide systemen kan ik niet benoemen). De langsgeleider kan niet onder een hoek gezet worden deze is alleen af te stellen op 90 graden. De Maximale afname van het vlakgedeelte is 4mm en voor de vandikte is deze begrensd op 3mm doormiddel van een stuk plaatstaal het doorvoeren wordt gedaan door de aanvoerrol welke getand is en de afvoerrol die glad staal is. uitbereidingsmogelijkheden zijn een langgatboor inrichting aan de machine en de motor kan opgesteld worden met een extra machine in mijn geval zat er een t30 toupie bij al weet ik niet of dit origineel ook zo was.

Technische specificaties:
Schaafbreedte: 260 mm
Breedte vandiktebank: 260 mm
Hoogte vandikte:160 mm
Gecombineerde lengte tafels: 995 mm
Lengte langsgeleider: 500mm
Vermogen: Origineel weet ik niet hij werkt momenteel met een 220 motor van 1.1kw

20190114_115112.jpg
20190114_115310.jpg
20190114_115331.jpg
20190114_115509.jpg
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Dit mag van mij een sticky worden! Het enige wat ik (als niet kenner) mis, is een indicatie van prijzen die voor de toestellen betaald mogen worden.
Ik kom bepaalde toestellen soms wel tegen op 2dehands sites, maar weet vaak niet of de vraagprijs correct is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus2

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Goed idee van CK3v1N. Misschien is het een idee als meerdere mensen een indicatie geven van de prijzen die ze gezien hebben/betaald hebben/denken dat de machines waard zijn? Dan zou daarna een overzichtje gemaakt kunnen worden van wat de gemiddelde prijs is die je kunt verwachten per machine.

Om te beginnen, de gemiddelde prijzen van de machines die ik de laatste maanden gezien heb op marktplaats:

- Inca Automatic: €250 - €450
- Elektra Beckum HC260: €350 - €500 [De M-versie met motor aan de zijkant is meestal goedkoper, en nieuwere modellen lijken vaak ook duurder dan oude]
- Kity: €250 - €400 [Voor het model dat L.N. bespreekt (635, 636), de hele kleine modellen zijn goedkoper, en de nieuwere 439 vaak duurder]
- Metabo HC260: €550 - €750

De prijzen hangen natuurlijk af van de leeftijd en staat van de machine, of het 230 of 380 volt is (230 is wat meer gewild), de locatie, en gewoon een beetje geluk met wat de eigenaar er voor wil hebben.

Verder misschien nog interessant, toebehoren -- best vaak worden machines aangeboden in 1 koop samen met een langgatboorinrichting of spaanderafzuiging, als je daar de waarde van weet is het makkelijker de prijs te bepalen.

- Langgatboorinrichting Elektra Beckum HC260: ~€100
- Spaanderafzuiging Elektra Beckum SPA 1000/1100/1200: ~€100
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Ik heb opzettelijk geen prijzen per model genoemd, omdat deze nogal uiteen lopen. Dat is natuurlijk afhankelijk van de staat van de vlak/vandiktebank, maar ook van de locatie. In de randstad zijn de machines vaak duurder dan daarbuiten. In Vlaanderen zijn de vraagprijzen ook hoger. En de prijzen zijn de laatste jaren gestegen en lijken verder omhoog te blijven lopen.

Het overzicht van City17 is, voor mijn gevoel, redelijk correct. Behalve voor de Inca, want die prijzen zijn enorm aan het stijgen doordat ze zo schaars zijn. Voor €250 kom je ze zeer zelden tegen en denk dat €350- €550 een reëler bedrag is. De EB's gaan nu ook al richting de €550.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Flottjet, later Krakau, maakte ook een model dat erg leek op die van Metabo. Type 488001, zoeken op 'Flottjet 488001' of hier: https://www.flottjet.de/ alle oude documentatie inzien. Ik heb er eentje staan, 1.5 kW, krachtstroom, maar ik gebruik hem nauwelijks en heb geen ervaring met andere, dus ik kan er weinig over zeggen.

Er staat er 1 te koop op Marktplaats in Hoensbroek (bij Heerlen): klik.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Mijn kity 635 was toen 75 euro :) wel een deuk/gat in het aanvoerblad van het vandikte gedeelte maar heb ik totaal geen last van. Na opblazen motor kwam ik op 105 euro uit hehe. Nog heel goedkoop dus.
 

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
393
113
Zuidoost Brabant
Ik heb via MP gekocht:
- Mafell AD 160 voor €275 in 2018
- Bosch SHO 280 voor €150 in 2016/2017 maar dat was toen al een koopje, denk dat de echte prijs een stuk hoger zal liggen

Beide machines compleet en in uitstekende staat
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Net op MP gezien de Kity PT8500 , wat dus gewoon een HBM, Scheppach etc goedkope chinees is :) weer wat geleerd.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Nog een tip:

Woodford Tooling in de UK heeft een zeer breed aanbod messen voor vlak/vandiktebanken. Ze hebben ook schaafmessen voor oudere modellen, zoals de Inca, Lurem, Tersa-messen en Elektra Beckum. Ze hebben ook freeskoppen en zaaglinten. Je kunt er zoeken op model en de prijzen zijn behoorlijk laag.Het bedrijf reageerde snel en correct op mijn mails. De verzendkosten zijn helaas niet laag. Mijn nieuwe messen voor mijn Metabo waren snel binnen. Ik heb ze nog niet getest en kan dus nog niet zeggen over de kwaliteit. Ze bieden ook schaafmessen aan via EBay.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: krj

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.