Overzicht kleinere of mobiele vlak/vandiktebank

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Om luitjes met een Kity 636 of andere vandiktebank 26cm breed gek te maken. Je kan em upgraden (je kan beter nieuwe kopen maar ja... het kan)
Wel gaaf ongeveer aan einde komt hij erachter dat de vandikte afwijking heeft en krijg je de maat per tand. (moet dit nog weer opzoeken omdat ik een afwijking van 1mm heb over 20cm breed schaven.
 

roscher

Nieuw lid
26 jul 2015
8
0
Weidum
Ik ben nieuw op dit forum, dus even kort voorstellen. Mijn naam is Kees, ben 61 jaar en woon net onder Leeuwarden. Ik was altijd meer een ijzerman, maar heb sinds kort toch meer gevoel voor werken met hout ontwikkeld. Ik heb deze posting eerder in een eigen topic geplaatst maar op verzoek plaats ik hem ook hier.

Mijn laatste aanwinst is een vlak/vandiktebank van Scheppach, de HMS1070. Ik weet dat er veel wantrouwen is tegenover de machines als ze niet tot de grote merken behoren, maar goed, ook Metabo heeft zich nu verlaagd tot het inkopen van Chinese machines en ondanks alle sentiment zullen we er mee moeten leren leven dat het er steeds meer zullen worden.
Ik heb de mogelijkheden bestudeert, om een ondertussen bejaard machien te kopen en had geen zin in allerlei revisiewerk en bijhorende onverwachte problemen.

Wat mij als eerste opviel was dat er sprake is van een wisseling van model, dit overigens zonder de naam te veranderen. Waar het oude model gefabriceerd werd weet ik niet. Het nieuwe model wordt met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid in Wit Rusland geproduceerd bij Belmasch. Ik weet niet of de kwaliteit van werk en controles daar beter is, maar Wit Rusland heeft in Nederland ook de Belarus trekkers geleverd, die door de gebruikers hogelijk werden gewaardeerd.
Hun reguliere programma bevat een aantal machines die naast de kleuren ook veel techniek delen met de scheppach.
Een i.mo. belangrijk detail is het feit dat de messen die in het nieuwe model zitten, gelijk zijn aan die van de Belmasch machines, 254 mm breed met 5 ronde en 2 sleufgaten (voor hoogte instelling messen.
De oude messen waren waren 262 mm breed en hebben 2 gaten. Door het verkrijgen van een instelmogelijkheid en betere zekering van de messen lijkt mij dit een klein verbeterpunt.

De aandrijving van de messenwals geschiedt rechtstreeks vanaf de motor met een multibelt, die in mijn ogen wat miniem van kwaliteit is. De transportrollen worden degelijk met een ketting aangedreven, maar de snelheidsreductie wordt weer heel karig met plastic tandwielen gedaan.
Het geheel loopt verder wel netjes, maar is niet echt op productie ingesteld. De lagering van de messenwals bereikte na het schaven van een achttal plankjes van ong 40 cm vuren een temperatuur van meer dan 90 graden, dit was ook duidelijk te ruiken.
De instelling van de schaafdiepte is vrij knullig, bij inschuiven naar minimale diepte trekt het blad scheef. De instelling zit centraal, dus dit kan door verschil in wrijving veroorzaakt worden. Dit blijkt veroorzaakt te worden door een afgebroken ophangpunt. Bij demontage is duidelijk te zien dat dit een oude breuk is en zie je de verse sleepsporen van mijn verstellingen.

Over de messen nog een belangrijk feit. Volgens mij zijn de leveranciers van dit model, niet echt op de hoogte en bieden vrolijk de oude messen aan. Mijn poging bij mijn leverancier de juiste messen te krijgen leverde hun een zoektocht op van meer dan een week, voor ze voor het dubbele bedrag (62 euro) uiteindelijk toch iets konden leveren. Vrij prijzig, misschien komt dit omdat men in Nederland nog niet zo veel afgezet heeft. Ik had ondertussen in Duitsland voor ong 21 euro per set een aantal setjes gekocht, waar van de kwaliteit volgens mij een stuk beter is dan de meegeleverde messen.

Ik heb ondertussen contact met zowel de leverancier, westfalia en de importeur, van Spijk in Oirschot. In beide gevallen moet ik zeggen dat de contacten goed en constructief van aard zijn. Het is even afwachten hoe lang het duurt voor het nieuwe onderdeel er is.

Wijzig Bericht Antwoord Antwoord met Citaat
 

roscher

Nieuw lid
26 jul 2015
8
0
Weidum
Hier een foto van het afgebroken deel liggend op de aanvoer tafel waar hij links achter hoort te zitten. Ik had de tafel al een heel eind heen geschuurd om hem wat gladder te krijgen, dit zal ik dus straks overnieuw moeten doen.

Foto op 08-03-19 om 11.18 #2.jpg
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Dit topic was een uitstekend startpunt voor mijn zoektocht, en die heeft vandaag geleid tot de aanschaf van een Record Power pt260 via Marktplaats. Ik was aan het zoeken naar een hc260 van EB of Metabo, een kwam deze tegen. In dit topic vond ik al snel dat ze erg op elkaar lijken. Nu weet ik niet precies wat de verschillen zijn maar ik vind het een mooi ding! Voelt degelijk aan. Morgen proefdraaien. Dank dus voor dit mooie topic!
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Roscher, waarom denk je dat die Scheppach door Belmasch worden gemaakt? Op de website van Belmasch zie ik geen machine die lijkt op de ascheppach. De Scheppach pas door vormgeving ook niet bij Belmasch. Ik dacht dat de Scheppach zo’n generieke Chinese machine was.
 

roscher

Nieuw lid
26 jul 2015
8
0
Weidum
Het is best mogelijk dat het originele model in China vervaardigd werd, ergens heb ik ook gelezen dat Scheppach in China een eigen fabriek zou hebben. Er zijn een paar punten waar ik over val als ik het oude en nieuwe model vergelijk.
Als eerste de messen. De messen in het nieuwe model zijn identiek aan die in het basis model van Belmasch,252 mm lang, 5 ronde gaten en 2 sleufgaten voor het instellen van de snijhoogte middels een inbusbout. Zelfde techniek als Belmash, de oude waren 264mm en hadden 2 sleufgaten waarbij de instelling automatisch met een paar veertjes geregeld werd. Ik kwam deze messen op alieexpress tegen als zijnde bedoelt voor dit model van Belmash, dus daar startte mijn zoektocht.

De tweede aanwijzing zijn de drijfriemen, het oude model moest dit doen met 2 v snaren, het nieuwe model heeft 2 multibelts. Dit wordt op de site van www.belmash.by expliciet als innovatief item genoemd.

Dan zijn er nog wat kleinere dingetjes. De gebruiksaanwijzing is niet veranderd, deze bevat dus bijv ook nog de manier van wisselen van messen van het oude model. Waarom is deze niet aangepast? Een antwoord kan zijn: de universiteit van Peking heeft een goede faculteit Nederlands. Je ziet dit terug in vertalingen van uit het Chinees naar het Nederlands, semantisch veel beter dan de de vertalingen vanuit andere Aziatische en oostbloklanden. De Engelse vertaling van de Russische site is overigens goed gedaan. Mijn uit Oesbekistan afkomstige schoonzoon heeft dit voor mij gecontroleerd.

Belmash bestaat sinds 2012 en maakt alles zelf, op de inductie motoren na Deze zitten wel in hun eigen producten, maar niet in de scheppach. Deze motoren komen overigens uit China, omdat deze beter zouden zijn dan hun eigen motoren. China ziet wit Rusland niet direct als partner, maar meer als transito land, een soort moderne zijderoute. Sinds 2016 maakt Witrusland deel uit van de euraziatische unie die zich vooral richt op het gemakkelijker maken van de handel. ook met China en West Europa. De Nederlandse Agro industrie loopt in deze contacten redelijk voorop.

Het zou aardig zijn als zich een mede forumer zou melden met een ouder model, zodat we ook meer in detail verschillen kunnen aanwijzen.

Groet,
Kees
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Wel balen dat er een onderdeel stuk gegaan is. Kan met elke merk / type machine gebeuren. Inderdaad is de wens dat er zoveel mogelijk reviews van verschillende merken en typen hier in dit draadje komen. Dank voor je bijdrage Kees!
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
HBM heeft een 10 inch vlak/vandiktebank beschikbaar gesteld voor een review. Die was niet op voorraad, waardoor het even duurde voordat die hier was.

3BC734FE-DE16-4AE8-AFA9-F6171DD1A490.jpg

BF8DC055-667F-4430-8483-44E455F69854.jpg
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Zeer benieuwd naar de review , Je gaat er denk ik een apart topic van maken? Ook benieuwd naar de bouwkwaliteit an sich.
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
314
61
Interessant! Erg benieuwd naar je resultaten, al is natuurlijk de grote onzekerheid bij dit soort machines de soms gebrekkige QA, waardoor je een fantastische machine kunt treffen, maar ook een brak model. Fijn dat je al deze effort in dit "experiment" steekt!
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Als ik die HBM zo zie, denk ik dat ie nagenoeg identiek is aan bijv. de Bernardo, de Güde, de Scheppach, de… . Van Alibaba krijg ik wel eens een aanbieding voor producten die je bij een relatief kleine bestelling in je eigen 'opmaak' kunt krijgen. Geeft te denken.

Ik zou wel wat 'in depth' dingen willen zien, bijvoorbeeld hoe de overbrenging eruit ziet, wat er plastic is en wat niet. De vlakheid van de tafels, of die een beetje in lijn liggen. Hoe de messen zich houden (micro-foto's!). Dat soort dingen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Zeer benieuwd naar de review , Je gaat er denk ik een apart topic van maken? Ook benieuwd naar de bouwkwaliteit an sich.

Yep, het wordt een apart topic zodat het gemakkelijker terug te vinden is als je specifiek deze machine zoekt. Een samenvatting of iets dergelijks zal ik hier wel plaatsen.

Interessant! Erg benieuwd naar je resultaten, al is natuurlijk de grote onzekerheid bij dit soort machines de soms gebrekkige QA, waardoor je een fantastische machine kunt treffen, maar ook een brak model. Fijn dat je al deze effort in dit "experiment" steekt!

Ja, dat is wel een beetje een probleem die wisselende kwaliteiten. Maar designkeuzes (positief en negatief) kan ik hier wel aangeven. Daarnaast ook een soort benchmark: zo snel gezien heb ik een goed exemplaar. Als iemand dan een slechter exemplaar heeft, dan kan hij/zij dat achterhalen aan de hand van mijn review en zijn/haar exemplaar omruilen.

Het is sportief van HBM dat een exemplaar sturen, want deze gaat vergeleken worden met andere merken en modellen die een veel hogere nieuwprijs hebben of hadden.

Als ik die HBM zo zie, denk ik dat ie nagenoeg identiek is aan bijv. de Bernardo, de Güde, de Scheppach, de… . Van Alibaba krijg ik wel eens een aanbieding voor producten die je bij een relatief kleine bestelling in je eigen 'opmaak' kunt krijgen. Geeft te denken.

Ik zou wel wat 'in depth' dingen willen zien, bijvoorbeeld hoe de overbrenging eruit ziet, wat er plastic is en wat niet. De vlakheid van de tafels, of die een beetje in lijn liggen. Hoe de messen zich houden (micro-foto's!). Dat soort dingen.

Het is op het eerste gezicht hetzelfde model, maar dat wil niet zeggen dat het exact hetzelfde is. Zo heeft (of had) Einhell een vergelijkbaar exemplaar met kunststof wielen, terwijl ze bij de HBM van aluminium zijn. Ook de kwaliteitseisen of kwaliteitscheck kan anders zijn. Record Power verkoopt ook veel "generieke" machines, maar met een strengere kwaliteitscheck die in de UK gebeurd. Hierdoor is de kwaliteit een stuk hoger dan bij de meeste andere merken die dezelfde generieke machines verkopen. Dat zie je ook terug in de garantie die vaak 5 jaar is.

Vlakheid van de tafels, overbrenging, in lijn zitten van de tafels komt allemaal in bod in de review. Ook zal ik naar de lagers kijken, want die werden bij een eerdere revisie van dit model soms erg heet. Ik moet nog even zien of en hoe ik micro-foto's kan maken.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Review HBM 10" vlak/vandiktebank.

Ondertussen heb ik de HBM gereviewed (de review is hier te vinden). Ik post hier de conclusie:

De belangrijkste vraag is of ik de HBM zou aanraden? De tekst in de review lijkt misschien heel kritisch, waardoor het antwoord misschien wat onverwacht is. Mijn antwoord is ja, met een “maar”. De “ja” komt door het feit dat je er goede schaafresultaten mee kunt behalen en dat voor een relatief lage prijs. Maar het is geen machine voor iedereen. De HBM is een machine voor een gebruiker die af en toe wat wil schaven, maar niet te veel geld wil neerleggen voor een nieuwe machine of de het gedoe, risico en opknapwerk van een oudere machine wil. Iemand die meer schaaft of kritisch is (zoals ik) zal al snel tegen een aantal terugkomende frustraties lopen en waarschijnlijk beter af zijn met een andere machine. Die andere machine zal in het geval van een nieuwe machine wel een stuk duurder zijn of in het geval van een 2ehands meer werk en meer risico met zich mee brengen. Of beiden, want mijn tweedehands Metabo was duurder en had meer opknapwerk.

Natuurlijk is de bouwkwaliteit niet overal super. Maar dat was bij de meeste dingen gemakkelijk te verhelpen. Het enige echt probleem is de montage van de spaanderkap bij het vandikteschaven. Als je daar mee kunt leven (of een oplossing verzint), dan heb je voor het geld een prima machine. Het is een beetje een Volkswagen UP vergelijken met een Renault Megane stationwagen. Met die UP kom je perfect van A naar B, maar de Megane doet dat comfortabeler, sneller en met meer bagage.

Pluspunten

  • Prijs
  • schaafresultaat

Minpunten

  • Bouwkwaliteit laat wat steken vallen
  • Ontwerp en bevestiging spaanderkap
  • Snipe
  • Geluidsproductie
 

roscher

Nieuw lid
26 jul 2015
8
0
Weidum
Het is al weer een tijdje geleden, maar tot op heden ben ik wel tevreden over de leverancier van mijn scheppach HMS1070, Westfalia. Samen met de importeur, van Spijk hebben we uitgevonden welk onderdeel er moest komen. Helaas was levering op korte termijn niet mogelijk, zodat besloten werd dat ik een nieuwe machine zou krijgen. Ook hiervan zou de levertijd lang zijn, half juni. Tot mijn verbazing werd hij gister afgeleverd.
Ik heb in de tussentijd toch nog redelijk wat met de machine gewerkt, met name omdat het vandiktebank gedeelte wel volledig functioneel was. Ik zal ook een review schrijven.
De review van de HBM lezend zie ik overeenkomsten en verschillen.
De conclusie zal echter goeddeels gelijk zijn.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Roscher heeft de Scheppach HMS1070 gereviewed en die review is hier te vinden.

Een uitgebreidere review van de Metabo HC260 is hier te vinden.


Conclusie

De Metabo HC260 is een zeer fijne en kwalitatief goede machine met een zeer goed schaafresultaat. De machine heeft meer dan genoeg vermogen om zwaardere taken aan te kunnen. De langsgeleider is lang, waardoor de machine ook zeer geschikt is voor het schaven van de zijkanten van langere planken. De Metabo maakt gebruik van 2 wisselmessen, waardoor het wisselen snel gaat. De messen zijn niet duurder dan het slijpen van messen, waardoor je kosteneffectief kunt werken.

De machine is zwaar en daardoor minder mobiel. De Metabo is daardoor niet erg geschikt voor iemand die op locatie werkt. Het ombouwen van vlakken naar aandikte schaven is wat onhandig en duurt langer dan bij andere vlak/vandiktebanken.

Het is een prijzige machine, waardoor sommige gebruikers mogelijk beter af zijn met een oudere Elektra Beckum of andere tweedehands vlak/vandiktebank. Maar de machine is de prijs meer dan waard.

Pluspunten


  • Schaafresultaat
  • De lange langgeleiders
  • Vermogen
  • Stabiele machine
  • Zijkant messenbescherming werkt als featherboard

Minpunten


  • De machine is zijn prijs (€1000) waard, maar zal voor veel hobbyisten meer zijn dan ze aan een vlak/vandiktebank willen uitgeven
  • Ombouwen duurt langer dan noodzakelijk
  • Door het hoge gewicht niet echt mobiel
 
Laatst bewerkt:

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Is de dewalt d72300 greviewd
Of heb ik daar overheen gelezen?
Mvg leroy
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Dat eerste model elektra beckum met de motor op zij, heeft de mogelijkheid om de motor eenvoudig los te nemen om hem ook op de freestafel te kunnen gebruiken. Dan hoefde je maar een motor te kopen. Of dat een succes is geworden weet ik niet, maar je komt de freestafels eigenlijk nooit zonder de motor tegen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.