Overzicht kleinere of mobiele vlak/vandiktebank

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
De afgelopen jaren heb ik een aantal kleine vlak/vandiktebanken opgeknapt en werd daarom vaker gevraagd welke vlak/vandiktebank ik zou aanraden. Dit topic is om die kennis nu eens te delen. Het gaat hier om de kleinere mobiele vlak/vandiktebanken en niet om stationaire machines. Het zijn de betere instapmodellen of voor gebruikers met beperkte ruimte (zoals ik) en zijn machines met een maximale schaafbreedte van 260mm. Een aantal van de modellen is nog te koop, terwijl anderen modellen niet meer geproduceerd worden. Bij elkaar geven ze een overzicht van de meest voorkomende modellen, met uitzondering van 1 groep. Dat is namelijk de groep van Chinese generieke vlak/vandiktebanken, zoals de HBM 10”, Powerplus POWX204, Scheppach HMS1070 of Einhell TC-SP 204. Deze modellen heb ik om verschillende redenen uit de vergelijking gehouden. De belangrijkste (dubbele) reden is de bouwkwaliteit. Die is, afgaande op andere reviews en de ervaringen hier op het forum, een stuk minder dan bij de andere vlak/vandiktebanken. Daarnaast is de kwaliteitscontrole wisselend, waardoor er ook veel verschil tussen de machines onderling is (zelfs binnen hetzelfde merk). Maar de belangrijkste reden is dat ik deze machines nooit zelf in mijn handen heb gehad, waardoor ik af moet gaan op de informatie van anderen. Met het bovenstaande wil ik niet zeggen dat die Chinese machines voor niemand geschikt zijn. Dat zou ook niet kunnen, want ze worden in grote getallen verkocht. Echter kom je hier op het forum regelmatig tegen dat ze niet nauwkeurig genoeg zijn of dat ze al snel niet meer voldoen aan de eisen van de woodworker.

Het doel is niet om uiteindelijk 1 model aan te duiden dat voor iedereen de beste keuze is. Dat kan ook niet, want daarvoor zijn de machines en de gebruikerseisen te verschillend. Daarnaast speelt het budget ook mee. De meeste machines zijn al ouder, waardoor de prijzen behoorlijk wisselen. Daarnaast zijn bepaalde modellen duurder dan anderen, waardoor de prijzen voor de machines tussen de €200 en €800 zitten. Maar met wat geluk kun je nog een koopje vinden en ben je nog minder kwijt.

De meeste van de vlak/vandiktebanken zijn niet zo moeilijk om op te knappen, maar er zijn wel wat zaken waar je op moet letten. Het eerste is dat de machine compleet moet zijn. Een aantal modellen wordt niet meer geproduceerd, waardoor vervangende onderdelen niet of enkel zeer prijzig te vinden zijn. Dat maakt dat je incomplete machines beter niet kunt kopen en door blijven zoeken naar een complete machines. De tafels en langsgeleiders moeten recht zijn en zonder deuken. Als deze niet recht zijn, dan is recht schaven of vlakken moeilijk en het is zeer lastig (bijna onmogelijk) om deze zelf weer recht te krijgen. Ik bedoel met recht niet dat de tafels al in 1 lijn moeten staan, want dat is vaak een kwestie van instellen. Maar ik heb tafels gezien die gevallen zijn, waardoor de invoer- of uitvoertafel niet meer recht is. Zeker bij modellen met plaatstalen tafels kan dat nogal eens voorkomen. De meeste modellen hebben kunststof tandwielen en het is de moeite waard om deze te controleren op schade of slijtage. Daarnaast zijn er modellen met rubberen doorvoerrollen die door ouderdom slecht zijn geworden. Het vervangen van deze rollen kan heel prijzig zijn en je moet de machines gedeeltelijk demonteren om de rol te vervangen.

In dit topic worden in eerste instantie de volgende modellen beschreven. Maar wees vrij om de lijst aan te vullen (het liefst met foto’s)!

  • Inca Automatic 190 / 190.01
  • Kity (diverse modellen)
  • Scheppach HM1 / HM 2
  • Elektra Beckum HC 260 (diverse varianten)
  • Metabo HC 260
  • Mafell AD 160 / AD 280 & Bosch SHO 160 / SHO 280
  • Dewalt D27300

Maar voordat we naar de verschillende modellen vlak/vandiktebanken gaan, wil ik nog even wijzen op deze video van Philip Morley Furniture waarin de basics van het schaven van hout worden behandeld.


Inca Automatic 190 / 190.01
De Inca Automatic 190.01 was mijn eerste vlak/vandiktebank en krijgt daarom de eer om hier als eerste te noemen. Het is een Zwitserse machines die, net als alle andere machines van Inca, bekend staan om de bouwkwaliteit en de kleine details die deze machines zeer gewild maken. Voorbeelden van de kwaliteit zijn bv de messing glijstrips die het instellen van de hoogte van de invoertafels soepel laten lopen, het feit dat de schroeven van RVS zijn en de tafels van gevlakt aluminium, waardoor ze weinig tot geen roest hebben. De meeste van deze machines lopen, ondanks hun leeftijd, nog heel soepel. Die bouwkwaliteit van de Inca is waarschijnlijk de beste van alle machines die hier genoemd worden. Helaas is deze ook redelijk zeldzaam en daardoor wat duurder dan de Kity, Scheppach of Elektra Beckum. De Inca werd in 2 modellen verkocht, namelijk de 190 en de 190.01. De 190.01 is het meest voorkomende model en werd zonder onderstel en motor door Inca verkocht. De koper of verkoper kon zelf een onderstel gemaakt. Hierdoor wisselt het motorvermogen per Inca. Het voordeel is dat de motor in geval van defect of bij te weinig vermogen gemakkelijk zelf vervangen kan worden. Een ander voordeel is dat het onderstel naar eigen wensen gemaakt kan worden. Mijn onderstel heb ik zo gemaakt dat ik de Inca onder mijn werkbank kan parkeren. De 190 (dus zonder toevoeging .01) had een motor die aan de zijkant van de machine zat en had doorvoerrollen die op 2 snelheden (3,5 en 5 m/min) ingesteld kon worden. De meeste Inca’s hebben herslijpbare messen, maar was ook een optie om deze met tersa-messen te krijgen. Die is echter zeer zeldzaam.

Technische specificaties:
Schaafbreedte: 260 mm
Breedte vandiktebank: 260 mm
Hoogte vlakbank: 160 mm
Gecombineerde lengte tafels: 800 mm (190.01) of 1040 mm (190)
Vermogen: wisselend voor de 190.01, maar aangeraden wordt een motor van minstens 1,5 PK. De 190 is 1,5 KW en te krijgen in 220V en 380V.

Op de volgende foto’s is mijn Inca te zien. Deze is niet helemaal origineel, want de bescherming boven de messen (dat rode ding) is van een Inca vlakbank. Deze is wat korter en heeft een anders systeem voor de hoogte instelling dan de originele. De uitvoertafel is te verwijderen door 2 messing knoppen met een inbussleutel te draaien. De hoogte instelling van de vandiktetafel zit aan de voorzijde bij de uitvoertafel en wordt bediend door een afneembaar draaiwiel. Dit is een handige en zeer logische plaats, maar zorgt er wel voor dat je bij het schaven het draaiwiel moet verwijderen. De aandrijving van de doorvoerrollen gaat via een ingenieus systeem van 3 kunststof tandwielen.

Veel informatie over de Inca machines is te vinden op de website van Doebeli (https://www.doebeli.ch/index.asp?page=inca-download) in Zwitserland. Daar zijn ook de handleidingen te downloaden en zij hebben ook veel reserveonderdelen. Inca had ook nog een stationaire machine: Concorde 315 en die heeft, zoals de naam al doet vermoeden, een schaafbreedte van 315 mm.

Video over de Inca:


(in de VS hadden de Inca’s de typenummers 560 en 570)

01.jpg

02.jpg

03.jpg

13.jpg

04.jpg

05.jpg

06.jpg

08.jpg

09.jpg

11.jpg

12.jpg

14.jpg
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Kity (diverse modellen)
Kity heeft diverse modellen en soms hebben de modellen een upgrade gekregen, terwijl het modelnummer hetzelfde is gebleven. Het is daardoor wat moeilijker om te beschrijven. Er is de oudere 43X-serie en de iets nieuwere 63X-serie. Inca is op een bepaald moment overgenomen door Kity, waardoor je een aantal ontwerpkeuzes van Inca weer terug ziet bij Kity. Kity zelf is weer overgenomen door Scheppach. In vergelijking met Inca heeft Kity een breder productaanbod gehad. Er zijn kleinere modellen die 160 mm kunnen schaven tot de grotere stationaire machines (310 mm). Net als de Inca hebben de Kity’s in de meeste gevallen een losse motor en onderstel. Hierdoor is er veel verschil in vermogen en onderstel. Sommige modellen hebben de mogelijkheid om bij de de doorvoersnelheid uit 2 snelheiden te kiezen. De bouwkwaliteit is goed, maar net iets minder dan Inca. De machines zijn nu gemakkelijker te krijgen en goedkoper dan Inca. Reserveonderdelen zijn nog wel te krijgen in de meeste gevallen, maar zijn duur. Rond 2010 is er een opleving van het merk geweest en hebben ze diverse machines en gereedschappen uitgebracht, waaronder een 439-vlak/vandikte bank. Ik heb te weinig kunnen vinden over deze machine om iets over de kwaliteit te kunnen zeggen.

Technische specificaties:
Schaafbreedte: 160 mm, 200mm of 260 mm
Breedte vandiktebank: 160 mm, 200mm of 260 mm
Hoogte vlakbank: 120 of 160 mm
Gecombineerde lengte tafels: afhankelijk van model
Vermogen: wisselend

De Kity heeft als voordeel dat de uitvoertafel weg is te klappen. Deze hoef je dus niet in het geheel te verwijderen. Hierdoor gaat het ombouwen van vlakken naar vandikte sneller en gemakkelijker. Het wegklappen is gemakkelijk: je trekt aan een hendel aan de voorzijde en klapt de tafel weg. Wel zorgen dat de langsgeleider niet in de weg zit. Je kunt dan ook een handwiel installeren om de hoogte instelling van het vandikte-gedeelte te regelen. Voor meer details verwijs ik naar de uitleg van Marius Hornberger over de Kity:


1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

Met dank aan HSTRAAT voor de foto’s.
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Scheppach HM1 / HM 2
Om eerlijk te zijn ben ik van alle vlak/vandiktebanken die hier beschreven worden het minst gecharmeerd van de Scheppach HM1 en HM2. Dat komt omdat ze wat anders in de mark zijn gezet. Ze zijn meer bedoeld voor op een mobiele bouwplaats en moeten dus meer mishandeling kunnen weerstaan. Hierdoor zijn ze wat grover, maar degelijker gebouwd. Het maakt wel dat wel nog meer van te koop zijn en dat de prijs lager is dan van een Kity, Inca of Elektra Beckum. Maar op bepaalde zaken hebben ze, naar mijn mening, toch verkeerde keuze gemaakt. Zo zijn de vlaktafels van plaatstaal en niet van gevlakt aluminium. Hierdoor zijn ze minder recht en is het moeilijker om zeer exacte resultaten te behalen. Het te behalen resultaat zal in veel gevallen nog steeds voldoende zijn, maar de toleranties zijn hoger dan bij de andere merken. Door het gebruik van plaatstaal is de Scheppach ook vatbaarder voor roest. De Scheppachs hebben echter een groot voordeel en dat is dat ze uitbreidbaar zijn. Er zijn zaag-, frees-, schuur-, en langgatmodules te krijgen. Zelfs een draaibank-module is er! Deze worden aan de zijkant van de machines gemonteerd en maken de machine veel breder inzetbaar. De motor van de Schappach hangt onder in de machine. De HM2 is de opvolger van de HM1 en heeft wat kleine verbeteringen. De verschillen zijn echter klein, waardoor het meeste voor beide modellen geldt.

Technische specificaties:
Schaafbreedte: 260 mm
Breedte vandiktebank: 250 mm
Hoogte vlakbank:160 mm
Gecombineerde lengte tafels: 800 mm
Vermogen: 1,5 of 2,2 KW (230V)

De Scheppach is, voor mijn gevoel, wat minder doordacht en is er meer bezuinigd op onderdelen. Zo wordt de uitvoertafel vastgezet met een draaihendeltje dat de tafel op zijn plek klemt. Echter kan door het trillen van de machine deze weer los komen. Mijn vader heeft de HM1 en “borgt” dit hendeltje daarom met een elastiek. Het klemmen maakt ook dat de tafel niet elke keer exact op dezelfde plek zit, waardoor je nauwkeurigheid mist. De in- en uitvoerrol is voorzien van een rubber laag en die is vaak door de tijd verduurt. Vervangende rollen voor de HM1 zijn erg duur (voor de HM2 iets minder duur). Op Marktplaats zijn enkel aanbieders die de rollen kunnen voorzien van een nieuwe laag rubber en ook zijn er gebruikers die een stuk tuinslag op de rollen hebben gezet.

01.jpg

02.jpg

03.jpg

04.jpg

05.jpg

06.jpg

07.jpg

08.jpg

09.jpg

10.jpg

11.jpg

12.jpg

13.jpg

14.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: krj, Vurenhout en Menno

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Elektra Beckum HC 260 (diverse varianten)
De meest voorkomende vlak/vandiktebank is die van Elektra Beckum (EB). Grotendeels komt dit door de lange periode van productie, want de vlak/vandiktebanken werden van ongeveer 1975 tot 2005 of 2006 gemaakt. In 1999 is Elektra Beckum overgenomen door Metabo en zij hebben de productie voortgezet. Eerst nog een aantal jaar onder de EB naam en daarna onder de Metabo naam. Er zijn een aantal modellen van de HC 260 geweest en de verschillen worden hieronder beschreven. Het komt echter voor dat een model tussentijds een revisie heeft gehad, waarbij het typenummer niet is veranderd, maar er wel aan aanpassingen zijn gedaan die pas bij een volgend typenummer horen.

Het model is duidelijk geïnspireerd op de Inca en Kity -modellen. De bouwkwaliteit is niet zo luxe als de Inca, maar het zijn zeer goede en degelijke machines, waar weinig problemen mee zijn. De uitvoertafel wordt verwijderd door 2 hendels om te zetten. De hoogte van de vandiktetafel wordt bediend door een hendel die bij de uitvoertafel (dicht bij te messen). Hierdoor zit de langsgeleider soms in de weg bij het bedienen van de hoogte. Aan de EB’s kan een langagtboorinstallatie worden opgehangen.

De meeste HC260 gebruiken 2 herslijpbare messen. Maar dit zijn niet allemaal dezelfde messen, want sommigen hebben een sleuf om de messen op de plek te houden, terwijl andere ronde of ovale gaten gebruiken. Er zijn ook modellen die 2-zijdige wegwerpmessen gebruiken. Let dus bij het bestellen van nieuwe messen er op dat je de juiste koopt.

Technische specificaties:
Schaafbreedte: 260 mm
Breedte vandiktebank: 260 mm
Hoogte vlakbank: 160 mm
Gecombineerde lengte tafels: 1000 mm
Vermogen: 1,5 KW, 2,2 KW, 2,8 KW of 3,1 KW (230V en 380V)

HC 260 E
Dit het oudste model van EB en is te herkennen aan de zwarte plastic beschermkap en het gegalvaniseerde onderstel. Het grootste verschil met de andere EB’s is echter dat de motor aan de zijkant van de machine is gemonteerd. Dit maakt dat je bij het schaven om de motor heen moet lopen. Deze steekt echter maar een dikke 30 cm uit, waardoor dit in de praktijk geen groot probleem is. De bescherming boven de messen is rood en kan niet in hoogte worden versteld.

01.jpg

02.jpg

03.jpg

04.jpg

05.jpg

06.jpg

07.jpg

08.jpg

09.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: krj, Malou en Vurenhout

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Hi Luuk

ongezien mooi initiatief, daar heb je veel tijd ingestoken
maar de moeite en heel leerrijk
bedankt !!

PS je zult het zelf wel al gezien hebben maar een aantal bijlagen zijn niet geupload geloof ik
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
HC 260 H
Het meestvoorkomende model, vaak in een soort vale groene kleur. De plastic kap en het onderstel is dan in dezelde kleur groen. Dit model komt voor met de bescherming voor de messen, zoals bij de HC 260 E, maar ook met een in hoogte instelbare bescherming. Die in hoogte verstelbare bescherming kan ook gebruikt worden om het hout tegen de langgeleider te drukken, waardoor het schaven van de dunne kant van een plank vergemakkelijkt kan worden.

HC 260 K
Een iets luxere versie van de H-versie, waarbij de zijkanten dicht zijn en komt met een wielset (die is bij andere modellen optioneel). De K-versie heeft een imbus bij de uitvoertafel waardoor gemakkelijker evenwijdig aan de invoertafel kan worden gezet. Ook heeft dit type vaak ook iets meer vermogen (2,2 of 2,8 KW).

k01.jpg

k02.jpg

K03.jpg

K04.jpg

K05.jpg

K06.jpg

K07.jpg

K08.jpg

K09.jpg

HC 260 M
Dit is het laatste model dat EB heeft gemaakt en is gemaakt toen EB al overgenomen was door Metabo. De vlak/vandiktebank komt daarom in de blauwe Metabo kleur (tegenwoordig gebruikt Metabo een groene kleur voor haar machines). Deze is technisch gelijk aan eerste Metabo’s. Zie daarom Metabo voor een beschrijving.

De langgatinstallatie:

Langgat1.jpg

Langgat2.jpg

Langgat3.jpg

Met dank aan City17 voor de foto’s.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: krj en Vurenhout

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Metabo HC 260
Metabo heeft EB overgenomen en de productie van de vlak/vandiktebanken onder de eigen naam voortgezet. Dit model is nu nog nieuw te koop. Technisch is deze niet anders dan de laatste EB’s, maar dan voorzien van wat extra veiligheidsmiddelen. Zo zitten er een aantal microswitches op, waardoor de machine niet kan draaien als een van de kappen verwijderd is. Het zorgt er ook voor dat je niet kunt schaven zonder de spaanderkap in het vandiktegedeelte te installeren. Dat heeft als nadeel dat je niet nog even een plank kunt schaven zonder deze kap te installeren. De uitvoertafel wordt, net als bij de EB’s, verwijderd door 2 hendels over te halen. Deze hendels moet je in de juiste positie zetten, want ook deze werken met een microswitch. De hendel voor de hoogteinstelling van het vandiktegedeelte steekt aan de onderzijde van de machine uit (aan de kant van de uitvoertafel). Dat is een handige plek bij het vandikteschaven, maar niet bij het installeren van de spaanderkap. Die wordt door de vandiktetafel op zijn plaats “geklemd”. Om dit te doen moet je deze van de invoertafel-kant op zijn plaats houden en dan de vandiktetafel omhoog draaien. Daarvoor moet je bij de hendel zijn die aan de andere kant van de machine zit. Sinds een paar jaar heeft de Metabo een update gehad is is de bescherming boven de messen veranderd.

De Metabo gebruikt 2 (niet-herslijpbare) dubbelzijdige wisselmessen. Dit heeft als voordeel dat de messen snel en gemakkelijk vervangen kunnen worden, waarbij de messen niet opnieuw ingesteld hoeven te worden. De messen kunnen aan 2 zijdes gebruikt worden en zijn voor €17,50 - €20,00 per set van 2 te vinden. Dit is ongeveer evenveel als 2 keer messen laten slijpen, waardoor de kosten in gebruik vergelijkbaar zijn. Er is een ombouwset verkrijgbaar waardoor je herslijpbare HSS- of HM-messen kunt gebruiken. Voor de Metabo is ook een langgat-installatie te koop.

Technische specificaties:
Schaafbreedte: 260 mm
Breedte vandiktebank: 260 mm
Hoogte vlakbank: 160 mm
Gecombineerde lengte tafels: 1040 mm
Vermogen: 2,2 KW, 2,8 KW of 3,1 KW (230V en 380V)

De Record Power PT260 is een machine die zeer veel lijkt op de Metabo. Mijn impressie is dat de Metabo de machines voor Record Power bouwt of dat Record Power ze zelf in licentie laat bouwen. Ik vermoed het laatste, aangezien de prijs van de Record Power lager is dan de Metabo.

IMG_3029.jpg

IMG_3030.jpg

IMG_3031.jpg

IMG_3032.jpg

IMG_3035.jpg

IMG_3036.jpg

IMG_3037.jpg

IMG_3038.jpg

IMG_3039.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: krj en Vurenhout

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Mafell AD 160 / AD 280 & Bosch SHO 160 / SHO 280
Deze machines zijn de voorlopers van die goedkope Chinese vlak/vandiktebanken. Maar in tegenstelling tot die laatste bieden de Mafell’s wel kwaliteit. Mafell maakte deze ook voor Bosch, waarbij het enige verschil tussen de machines de kleur en het logo is. De machines zijn behoorlijk zeldzaam en daarmee vaak relatief duur. Ze maken gebruik van 2 wisselmessen. Ze hebben geen gegoten tafels, maar tafels van plaatstaal. De tafels van plaatstaal zijn van hoge kwaliteit, dus geen problemen met de vlakheid zoals bij de goedkope Chinese kopieën. Het maakt dat de machines licht zijn en daarmee meer geschikt zijn voor mensen die op locatie werken. Deze machines worden niet meer gemaakt. Ze hebben een nog iets meer stationair broertje: de ADH 280.

De AD 160 en SHO 160
Deze hoogwaardige machine is zeer licht (17 kg) en klein (68 x 31 x 41 cm), waardoor deze zeer geschikt is voor iemand met weinig plaats of iemand die de machine mee moet nemen is zijn bus. Dat heeft wel een paar nadelen. Zo is het vermogen 900W en daarmee een stuk minder dan de andere vlak/vandiktebanken in deze opsomming. De langsgeleider is een eenvoudige strook plaatstaal en is niet in een hoek in te stellen. Deze kun je ook niet van links naar rechts verplaatsen, waardoor je altijd over hetzelfde stukje van de messen schaaft, waardoor je meer slijtage op die plekken krijgt. De gecombineerde grootte van de tafels is ook minder dan bij de andere modellen.

Technische specificaties:
Schaafbreedte: 160 mm
Breedte vandiktebank: 160 mm
Hoogte vlakbank: 120 mm
Gecombineerde lengte tafels: 655 mm
Vermogen: 900W (230V)

Duitstalige video over de SHO 160:


1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

AD 280 / SHO 280
In tegenstelling tot het kleinere broertje heeft de AD 280 / SHO 280 wel een verschuifbare en kantelbare langsgeleider. Het vermogen is ook een stuk hoger en de schaafbreedte is hoger. Dit alles zorgt er wel voor dat de machine een stuk groter en zwaarder (40 KG) is, waardoor een aantal van de voordelen van de 160 wegvallen.

Technische specificaties:
Schaafbreedte: 260 mm
Breedte vandiktebank: 250 mm
Hoogte vlakbank: 160 mm
Gecombineerde lengte tafels: 895 mm
Vermogen: 2200W (230V)

a1.jpg

a2.jpg

a3.jpg

a.jpg

a4.jpg

a5.jpg

a6.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: krj en Vurenhout

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Dewalt D27300
Deze machine heb ik zelf niet in handen gehad en moet dus afgaan op de info van anderen. Net als de Metabo wordt deze machine nog gemaakt en is daarmee een van de weinige machines die nog nieuw te krijgen is. De prijs is ongeveer €100 - €200 hoger dan de de Metabo. Bij de machine zijn een aantal andere designkeuze gemaakt. Zo is de uitvoertafel niet verwijderbaar en blijft deze op zijn plaats zitten bij het vandikteschaven. Het andere is dat aan de vandiktetafel 2 “rekjes” zitten waardoor een plank langer ondersteunt wordt. Waarschijnlijk is dit om snipe te verminderen

Schaafbreedte: 260 mm
Breedte vandiktebank: 250 mm
Hoogte vlakbank: 160 mm
Gecombineerde lengte tafels: 1000 mm
Vermogen: 2100W (230V)

01.jpg

02.jpg

03.jpg

04.jpg

05.jpg

06.jpg

07.jpg

08.jpg

09.jpg

10.jpg

12.jpg

Met dank aan FLUO voor de foto’s.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: krj en Vurenhout

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Hi Luuk

ongezien mooi initiatief, daar heb je veel tijd ingestoken
maar de moeite en heel leerrijk
bedankt !!

PS je zult het zelf wel al gezien hebben maar een aantal bijlagen zijn niet geupload geloof ik

Ik zie het nu. Het vreemde is dat ik de foto's wel zie als ik ze post, maar na het verversen van de pagina (F5) niet meer. Als ik de post edit, dan zie ik de foto's wel. Het lijkt er mee samen te hangen dat ik alle foto's op de maximale resolutie heb gezet. Het lijkt wel goed te gaan als ik de afbeeldingen kleiner laat staan. Ik zal eens een bericht naar Jaap sturen, want mogelijk is dit een fout in de forumsoftware.

Edit: ik kan het oplossen door alle foto's opnieuw up te loaden. Ik wacht even af of dat jaap een oplossing heeft. Zo niet, dan upload ik morgen de missende foto's opnieuw.
 
Laatst bewerkt:

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Erg mooi topic, Luuk! Waarschijnlijk het meest gedetailleerde vlakvandiktebank-verzameltopic op het internet :) Moeilijk om hier nog iets aan toe te voegen, maar misschien nog het vermelden waard zijn de volgende (obscure) machines:

Metabo ADH 1626AD en ADH 260W
Schaafbreedte: 26cm, Maximale hoogte vandikte: 16cm, 230 en 380 volt

Deze zag ik een paar dagen geleden voor het eerst op Marktplaats, van wat ik erover kon vinden is het een goede machine. Er is ook een opvolger, de ADH 260W, die vergelijkbaar is, maar iets goedkoper uitgevoerd.

Schermafbeelding 2019-01-13 om 21.52.46.jpg

DeWalt DW1150
Schaafbreedte: 26cm, Maximale hoogte vandikte: 16cm, 230volt (misschien ook 380?)

Deze machine heeft de motor aan de zijkant en opklappende tafels, waardoor je geen kans hebt op verschoven tafels zoals bij de EB HC260, wanneer je wisselt van vlakken naar vandikte schaven. Kan op twee doorvoersnelheden ingesteld worden. Deze kom ik af en toe tegen op marktplaats voor tussen de 250 en 450 euro. Veel informatie is er niet over te vinden, maar het lijkt een degelijke machine te zijn.

Video van de machine in gebruik

Schermafbeelding 2019-01-13 om 21.52.58.jpg

Lurem Junior C260
Hier weet ik vrijwel niets over, maar ik heb hem toch een paar keer gezien op Marktplaats. Qua formaat en prijs valt hij binnen deze categorie. Ben benieuwd of er iemand is die hier ervaring mee heeft, en of deze machine zich kan enigszins kan meten met de kwaliteit van de 'echte' Lurems.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: krj

Jensioo

Actieve deelnemer
1 mei 2015
76
2
erg fijn LN dat je dit zo uit elkaar zet. altijd al een machine geweest waarvan ik bar weinig weet en of het wel nut voor mij zal hebben als ik er wel een zou aanschaffen (ooit natuurlijk). Nu kan ik rustig jou verhaal lezen en daadwerkelijk een onderbouwde beslissing hier over nemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rene71 en Ron Boeter

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Dank voor de post LN :) Kom net kijken in houtbewerkingsland en overweeg een vlak vandiktebank aan te schaffen. Ik ben me inmiddels enkele dagen intensief aan het oriënteren maar vind het extreem lastig om een juiste machine te vinden. De reviews die ik lees van de machines die nog nieuw te koop zijn, zijn niet heel positief en vaker worden oudere machines geadviseerd. Ook van die machines zijn er wisselende adviezen waardoor ik het nu niet meer weet.

Ik wil een kwalitatief goede machine (lang leven mijn perfectionisme). Ik ben zelf erg tevreden met mijn Makita machines maar zij hebben alleen een vandiktebank en dan heb ik geen vlakbank. Ik hobby in mijn garage en heb dus de voorkeur voor een twee-in-éénmachine. Hoop dat ik met wat hulp tot een goede keuze kan komen.

Nogmaals dank!

Sander
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
De missende foto's zijn opnieuw geupload, waardoor ze nu allemaal te zien zouden moeten zijn.

Bedankt voor alle aanvullingen! Hopelijk komen er nog meer reacties met andere vlak/vandiktebanken.....
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Lurem Junior C260
Hier weet ik vrijwel niets over, maar ik heb hem toch een paar keer gezien op Marktplaats. Qua formaat en prijs valt hij binnen deze categorie. Ben benieuwd of er iemand is die hier ervaring mee heeft, en of deze machine zich kan enigszins kan meten met de kwaliteit van de 'echte' Lurems.

Deze heb ik staan prima machine zal vanavond is kijken of ik wat gegevens kan verzamelen en wat foto's kan nemen.

Mooi initiatief trouwens!
 
Laatst bewerkt:

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Mooi overzicht, leuk dat je je tijd hebt genomen om iedereen hierover te informeren! Ik heb hier nog een algemene vraag over, welke lengte moet je in + uitvoer blad ongeveer hebben om zo'n 2/2,5m te kunnen vlakken? Voldoen bovenstaande machines daarvoor of zijn die te klein?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Mooi overzicht, leuk dat je je tijd hebt genomen om iedereen hierover te informeren! Ik heb hier nog een algemene vraag over, welke lengte moet je in + uitvoer blad ongeveer hebben om zo'n 2/2,5m te kunnen vlakken? Voldoen bovenstaande machines daarvoor of zijn die te klein?

Dat is wat lastig te zeggen omdat het ene stuk hout van 2 meter het andere niet is. Gaat het al om een relatief vlakke plank, dan lukt het wel, maar een dik relatief gebogen stuk wordt al behoorlijk lastig. Zeker als je het in jouw eentje wil doen. Op de Inca heb ik eiken planken van 200 x 20 x 2,4 cm gevlakt en door de vandiktebank gehaald. Maar dat ging niet handig en was de belangrijkste reden om de Inca te vervangen voor een Metabo. Die heeft een 25 cm langere tafel en vooral de langsgeleider is langer, waardoor het vlakken gemakkelijker is. De Metabo kon ik goedkoop krijgen en dat maakte de beslissing gemakkelijker.
 
  • Leuk
Waarderingen: crossbow1958

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.