Eiken tafeltje met Maloof verbindingen en verdiept blad

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Na eerder door Petrolhead op het spoor van de Maloof-verbinding te zijn gezet (zie "kleine eettafel zonder regels") heb ik deze techniek flink omarmd.
In bijgaand tafeltje voor een bejaarde heer heb ik 8 Maloof verbindingen gecombineerd met een helemaal uitgediept blad. Eeen flinke uitdaging en ik ben trots op het resultaat.
Het uitdiepen van het blad was nog de grootste uitdaging, getriggerd door een opmerking van de klant : " ik wil wel een opstaand randje tegen het afstoten van spullen maar hoe timmer je dat er dan op" waarop ik antwoordde: nee dat frees ik er gewoon uit.
Vervolgens ruim een dag met mallen en freesslede aan de gang geweest om het er mooi ui te frezen.
Daarna nog de maloof verbindingen en dan weer dat randje.....

20190108_092306.jpg20190109_103840.jpg20190109_103801.jpg20190108_185849.jpg20190110_104535.jpgoverzicht.jpgboven.jpgP1120007.jpgverbinding buiten.jpgvoor.jpg
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Da's inderdaad een mooi tafeltje geworden, knappe verbindingen! Het opstaande randje ga ik mij ook ooit aan wagen, ik heb er al vaker naar zitten kijken bij meubels uit midden vorige eeuw. Daar wordt doorgaans wel gewerkt met een radius ipv een rechte hoek. Maar dit is ook zeker geslaagd! Hoeveel uren denk je aan het geheel te hebben gespendeerd?
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Erg mooie verbinding, Ernst. Volgens mij deed Sam Maloof er dan ook nog een (of zelfs twee) schroef doorheen, afgedekt met een houten pin. Vraag me af of dat nou echt nodig was, dit ziet er ook al flink sterk uit.

Hoe lang doe je er nu over om 1 verbinding te maken, nu je weet hoe het werkt?
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
per verbinding inmiddels weinig tijd...15 minuten? ik heb een mal om de inkepingen in het blad te frezen. dan een sponningfrees op de bovenfrees om de facetten rond de inkeping te frezen. de inkeping in de poten doe ik met de cirkelzaag. de poten rond ik af met een afrondingsfrees met exact de radius van de sponningfrees. Passing is echt heel goed op deze manier en makkelijk herhaalbaar
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.