Afteken voor festool domino

Geert1976

Nieuw lid
9 apr 2017
6
9
Hoi allemaal,

Ik heb een vraag hoe jullie kopseverbindingen (2 platen haaks op elkaar zoals bijvoorbeeld een lade) afteken voor het plaatsen van domino’s. Ik heb hier al een aantal keer een fout gemaakt. Dat ik door aan de binnenhoek af te tekenen vanaf de verkeerde kant mijn dominos frees. Het probleem zit m in het feit dat als ik ze keurig tegen elkaar zet en referentielijnen teken je altijd lijnen over moet gaan nemen omdat ze eigenlijk aan de verkeerde kant getekend zijn. Heeft iemand zinnige tips
 

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
Wat ik doe is een lijn trekken aan de binnenzijde van de haaks erop staande plaat/plank en dan een ____V________ dit betekent voor mij dat waar de V staat het materiaal wat er op komt te staan, werkt voor mij ook met iets afzagen dus altijd aan de V kant zagen, ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Groet Rinus
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Je kan er ook een paar reststukjes bij houden om te proberen , of voor je diepte instelling .
In het begin maakte ik die fout ook wel eens , aldoende leert men .

Willem
 

mhe

Actieve deelnemer
8 dec 2013
50
0
Hoi allemaal,

Ik heb een vraag hoe jullie kopseverbindingen (2 platen haaks op elkaar zoals bijvoorbeeld een lade) afteken voor het plaatsen van domino’s. Ik heb hier al een aantal keer een fout gemaakt. Dat ik door aan de binnenhoek af te tekenen vanaf de verkeerde kant mijn dominos frees. Het probleem zit m in het feit dat als ik ze keurig tegen elkaar zet en referentielijnen teken je altijd lijnen over moet gaan nemen omdat ze eigenlijk aan de verkeerde kant getekend zijn. Heeft iemand zinnige tips

Ik denk dat ik je pijn herken :-/ Wat ik nu doe is naast het eventuele lijntje ook een hele dikke streep zetten waar de domino het hout in moet gaan. Dan heb je tijdens het frezen een referentie en voorkom je fouten.

Moet je niet halverwege bedenken dat je het toch anders gaat doen en dan een kruis door de dikke streep zetten en een nieuwe dikke streep om de hoek zetten. Want dat kruisje door die dikke streep, dat werkt dus niet :) Beter om dan maar gewoon je gum te gebruiken.

Sterkte.

-maarten
 

WR1944

Oud hout
Ik gebruik bijna uitsluitend de streepjes-methode bij het frezen van de domino-gaten. Ik zet de twee delen tegen elkaar als in de gewenste situatie. Dan zet ik streepjes over de naad waar de domino's moeten komen. Met een blokhaak maak ik die streepjes duidelijker zichtbaar en lang genoeg om in het venster te verschijnen van de Domino. Ik stel de Domino op de gewenste diepte en breng het haakse staartstuk onder de zool aan, uitgelijnd op de ingeklapte aanslag. Dan gaat de aanslag naar voren en frees ik de gaten. Zonder te verstellen doe ik de gaten zowel in het kopse hout als in de zijkant. Dit gaat erg precies.
Als blijkt dat de delen ten opzichte van elkaar iets verschoven zijn moet je het plastic venster iets zijdelings verschuiven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.