Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Hybride Weergave

Plaatsen dorpel: tussen of onder de deurlijsten.

Wat is nu de juiste manier om een dorpel te plaatsen?
    1) Op zo'n manier dat de deurlijsten/kozijn OP de dorpel staat.

2) De dorpel pas maken met uitsparingen zodat hij tussen de deurlijsten zit?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Groeten, Duncan

Binnen of een buitendeur kozijn?
    Bij een buitendeurkozijn onder de stijlen, bij een binnendeur kozijn vaak ertussen als deze steenachtig is, maar eronder komt ook voor. Hout eronder.
    sometimes you just need a bigger hammer

Het zijn binnendeuren. Houten deuren, beuken dorpel. DIe moet er dus onder begrijp ik? Nu liggen ze los ertussen omdat ze niet goed passen.

Wat is de verticale dagmaat? Deurmaten zijn 2015, 2115 en 2135. Dit bepaalt ook of een dorpel ertussen of eronder hoort. Of je deur is dan te klein of te groot.
    Voordeel van eronder is dat de dorpel vooraf goed vast te zetten is, nadeel is dat deze er bij de ruwbouw al aanwezig is. Dan heeft die veel te lijden. Daarom worden ze vaak er later tussen gemaakt.
    sometimes you just need a bigger hammer

Ik zou zeggen, ertussen. Of dat de "officiele" manier is weet ik niet. Maar als je dorpel beschadigt is of geverfd moet worden, kan je er deze makkelijk tussenuit halen. Vastzetten met een paar dotten lijmkit, en ze komen niet meer van hun plek.

Dank je. Ik ga morgen meten. Nu ligt er doorlopend laminaat onder de deur. Het is de enige deur waar geen dorpel zit.

De juiste naam is stofdorpel.

De keuze is al voor jouw gemaakt je kozijn zit er immers al.
    normaal gesproken zit de stofdorpel tussen de stijlen
    maar sommige houden ruimte om hem er onder te plaatsen (dat kan ook achteraf)

Je kan de dorpel lijmen op de vloer of gewoon met twee schroeven vast zetten

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Ertussen vind ik er niet uitzien. Vind ik vergelijkbaar met plakplintjes rond een kozijn

Ik kreeg bij de aankoop van m'n hardsteen dorpels wel de opmerking dat het gewicht van de kozijnen niet op de dorpel mogen rusten. Maar kozijnen worden toch altijd tegen de wand bevestigd, dus dat zal het probleem niet zijn.

Ik weet niet beter dan dorpels van kozijnen op en onder de stijlen en bij ramen tussen de stijlen
    Groeten, Eric

Waarom wil je een dorpel plaatsen op een doorlopende laminaatvloer?
    Als het is om stof en tocht kun je i.p.v. een dorpel ook een borsteltje onder je deur maken.
    Die heb je in allerlei maten.
    Ik neem aan dat je nog redelijk vitaal bent, ander zou je het wel uit je hoofd laten om dorpels te plaatsen....

Forum Rechten