Plaatsen dorpel: tussen of onder de deurlijsten.

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Wat is nu de juiste manier om een dorpel te plaatsen?
1) Op zo'n manier dat de deurlijsten/kozijn OP de dorpel staat.

2) De dorpel pas maken met uitsparingen zodat hij tussen de deurlijsten zit?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Groeten, Duncan
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Binnen of een buitendeur kozijn?
Bij een buitendeurkozijn onder de stijlen, bij een binnendeur kozijn vaak ertussen als deze steenachtig is, maar eronder komt ook voor. Hout eronder.
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Het zijn binnendeuren. Houten deuren, beuken dorpel. DIe moet er dus onder begrijp ik? Nu liggen ze los ertussen omdat ze niet goed passen.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Wat is de verticale dagmaat? Deurmaten zijn 2015, 2115 en 2135. Dit bepaalt ook of een dorpel ertussen of eronder hoort. Of je deur is dan te klein of te groot.
Voordeel van eronder is dat de dorpel vooraf goed vast te zetten is, nadeel is dat deze er bij de ruwbouw al aanwezig is. Dan heeft die veel te lijden. Daarom worden ze vaak er later tussen gemaakt.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik zou zeggen, ertussen. Of dat de "officiele" manier is weet ik niet. Maar als je dorpel beschadigt is of geverfd moet worden, kan je er deze makkelijk tussenuit halen. Vastzetten met een paar dotten lijmkit, en ze komen niet meer van hun plek.
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Dank je. Ik ga morgen meten. Nu ligt er doorlopend laminaat onder de deur. Het is de enige deur waar geen dorpel zit.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
De juiste naam is stofdorpel.

De keuze is al voor jouw gemaakt je kozijn zit er immers al.
normaal gesproken zit de stofdorpel tussen de stijlen
maar sommige houden ruimte om hem er onder te plaatsen (dat kan ook achteraf)

Je kan de dorpel lijmen op de vloer of gewoon met twee schroeven vast zetten
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ertussen vind ik er niet uitzien. Vind ik vergelijkbaar met plakplintjes rond een kozijn :rolleyes:

Ik kreeg bij de aankoop van m'n hardsteen dorpels wel de opmerking dat het gewicht van de kozijnen niet op de dorpel mogen rusten. Maar kozijnen worden toch altijd tegen de wand bevestigd, dus dat zal het probleem niet zijn.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Ik weet niet beter dan dorpels van kozijnen op en onder de stijlen en bij ramen tussen de stijlen
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Waarom wil je een dorpel plaatsen op een doorlopende laminaatvloer?
Als het is om stof en tocht kun je i.p.v. een dorpel ook een borsteltje onder je deur maken.
Die heb je in allerlei maten.
Ik neem aan dat je nog redelijk vitaal bent, ander zou je het wel uit je hoofd laten om dorpels te plaatsen....:)
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
Denk ook om de ventilatie in de woning.
weet niet wat voor deur het betreft maar bij ventilatie dmv ventilatieroosters wordt er dikwijls rekening mee gehouden dat er onder de deur 2cm ruimte zit.

feit dat het laminaat doorloopt kan duiden op gang met een verblijfsruimte en kan het zomaar zijn dat er in die gang ook een badkamer, toilet of keuken op uitkomt welke voorzien is van een mechanische ventilatie. in dit geval is de gedachte dus dat de ventilatieroosters de verse lucht verzorgen en de mech ven de vuile, vochtige lucht afvoert. zonder kier onder de deur verstoor je dit proces.

dus de valdorpel kan een goed advies zijn maar ook goed fout. Met schimmels tot gevolg.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.