Roltafels

lemming

Actieve deelnemer
19 jul 2011
28
6
Na veel mensen op Youtube bezig gezien te hebben heb ik veel hulpstukken gezien voor op de zaagtafel, de zogenoemde sleds. Ik heb het idee dat in Europa de roltafels relatief een stuk populairder zijn. Kan iemand mij de (on)mogelijkheden van de zaagtafel met groeven voor sleds en andere hulpstukken ten opzichte van zagen met roltafels uitleggen?
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Een zaagslede (sled) is een hulpmiddel om op een zaagtafel zonder roltafel haaks te kunnen afkorten. In principe is een roltafel praktischer en makkelijker en dat zal je hier ook veel terug lezen. MAAR dat is alleen het geval bij een roltafel die ook goed haaks af te stellen is en haaks blijft etc. Mijn praktijk leert dat bij alle goedkopere en kleinere zaagtafels dit een probleem is. En dan is een zaagslede weer een betere oplossing omdat deze altijd haaks blijft. Je bent dan wel gebonden aan de afmetingen van de slede als het gaat om de maat van de te zagen werkstukken.
Daarnaast speelt afmeting een rol. Een goede zaag met roltafel neemt ruimte in beslag, die ruimte moet je hebben. Naast dus het budget om een knappe zaag aan te schaffen.

Kortom heb je ruimte en budget dan is een zaagtafel met roltafel ideaal, praktisch, snel etc. Heb je beperkt ruimte en budget dan valt er met een zaag met een zaagslede als hulpstuk ook heel goed te werken.
 

lemming

Actieve deelnemer
19 jul 2011
28
6
Dank je voor jouw antwoord. Dus een roltafel is veelzijdiger en heeft bij goed functioneren geen beperkingen? Je hebt dan natuurlijk geen dicht vlak aan de linkerzijde van het zaagblad.
Ik zat zelf te denken aan een kleine formaatzaag maar mijn ruimte is slechts 3,8m1 breed. Dat houd niet echt over. Wellicht is een Harvey met roltafel een goede aanwinst. Of een zaag zoals de Minimax SC 2C maar dan een tweedehands.
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Dank je voor jouw antwoord. Dus een roltafel is veelzijdiger en heeft bij goed functioneren geen beperkingen? Je hebt dan natuurlijk geen dicht vlak aan de linkerzijde van het zaagblad.
Ik zat zelf te denken aan een kleine formaatzaag maar mijn ruimte is slechts 3,8m1 breed. Dat houd niet echt over. Wellicht is een Harvey met roltafel een goede aanwinst. Of een zaag zoals de Minimax SC 2C maar dan een tweedehands.
Die SC2C zou ik sowieso liever kiezen dan een Harvey, het werkt erg prettig om de roltafel vlak naast het zaagblad te hebben. Ook is de roltafel van een echte formaatzaag (tov een cabinet saw zoals de harvey) niet iets wat enkel handig is bij afkorten, maar ook gebruikt kan worden om wankanten te schulpen bijvoorbeeld.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.