Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

Multiplex schroeven of nagelen

Hoi. Ik ben een fanatiek beginnend amateur en probeer zelf mijn tools te bouwen. Een werkbank heb ik al gemaakt. Een zaagtafel ben ik mee bezig. Voor de bouw van die tools maak ik gretig gebruik van 18 mm multiplex.
    Nu zit ik daarover met een vraag: ik lijm die constructies aan elkaar en heb dit tot nog toe gefixeerd en verstevigd met schroeven. Dit brengt wel een pak werk mee: voorboren, schroefkop verzinken, lijm aanbrengen en dan schroeven. Ik kom sterk in de verleiding om een compressor en tacker aan te schaffen en de onderdelen te fixeren met (mini)brads. Wat is jullie mening hierover? Even stevig en stabiel? Of blijf ik toch beter bij mijn schroeven?

Ik lijm en schroef multiplex altijd. Ik heb vaak toch het idee dat de lijm als een gek in de kopse kanten trekt, wat een zwakkere lijmverbinding oplevert. Met schroeven is dit stevig genoeg.

Voor kleinere werkstukken zoals schroevenbakjes oid volstaat lijm en spijkers omdat hier geen grote belasting op komt.
    Een werkbank moet hufterproof zijn en een zaagtafel wil je ook stevig en haaks houden. Daarom zou ik deze ook lijmen en schroeven. Ja, meer werk, maar degelijker.

Schroeven is altijd sterker, precies wat jelmer zegt, kopse kant zuigt meer
    Met een hamer past alles...

De brads zijn er volgens mij niet voor gemaakt om te zorgen voor een stevige constructie, meer om te zorgen dat je niet hoeft te klemmen na het lijmen. Met andere woorden, je kan sneller doorwerken. Sluit me dus aan bij Jelmer hierboven, voor kleine bakjes of een vogelhuisje zou ik het nog wel aandurven maar een zaagtafel nagelen zou ik niet doen. Je moet je niet indenken dat je tafel doorzakt op het moment dat je zaag aan staat!

er zijn nagels in heel veel soorten
    (sloop maar een een euro pallet dan weet je hoe vast ze kunnen zitten)

Met spijkers en de moderne opvolger, brads en nieten kan je goede en stevige constructies maken. Een schroef is zeker niet altijd sterker.
    Je moet elk verbindingsmiddel op de juiste wijze gebruiken.
    sometimes you just need a bigger hammer

Gewoon wat smallere schroeven gebruiken. Hoef je niet voor te boren of te verzinken.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Als je veel met multiplex werkt is schroeven in potgaten de betere optie als je toch aan het schroeven bent. Je schroeft dan niet tussen de lagen maar onder een kleine hoek.
    https://www.kregtool.com/store/c13/kreg-jigsreg/

Bedankt allemaal voor de reacties. Ik denk dat ik toch maar bij de schroeven zal blijven. Liever wat meer werk en een sterkere verbinding.

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Als het wordt gelijmd voegt de schroef of spijker weinig toe.

Ik schroef normaal alleen als ik niet lijm. Het voordeel van lijmen is nou net dat er geen metaal in je werkstuk zit. Goed voor hergebruik bv.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten