Multiplex schroeven of nagelen

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
278
116
Wetteren, Belgie
Hoi. Ik ben een fanatiek beginnend amateur en probeer zelf mijn tools te bouwen. Een werkbank heb ik al gemaakt. Een zaagtafel ben ik mee bezig. Voor de bouw van die tools maak ik gretig gebruik van 18 mm multiplex.
Nu zit ik daarover met een vraag: ik lijm die constructies aan elkaar en heb dit tot nog toe gefixeerd en verstevigd met schroeven. Dit brengt wel een pak werk mee: voorboren, schroefkop verzinken, lijm aanbrengen en dan schroeven. Ik kom sterk in de verleiding om een compressor en tacker aan te schaffen en de onderdelen te fixeren met (mini)brads. Wat is jullie mening hierover? Even stevig en stabiel? Of blijf ik toch beter bij mijn schroeven?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik lijm en schroef multiplex altijd. Ik heb vaak toch het idee dat de lijm als een gek in de kopse kanten trekt, wat een zwakkere lijmverbinding oplevert. Met schroeven is dit stevig genoeg.

Voor kleinere werkstukken zoals schroevenbakjes oid volstaat lijm en spijkers omdat hier geen grote belasting op komt.
Een werkbank moet hufterproof zijn en een zaagtafel wil je ook stevig en haaks houden. Daarom zou ik deze ook lijmen en schroeven. Ja, meer werk, maar degelijker.
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
De brads zijn er volgens mij niet voor gemaakt om te zorgen voor een stevige constructie, meer om te zorgen dat je niet hoeft te klemmen na het lijmen. Met andere woorden, je kan sneller doorwerken. Sluit me dus aan bij Jelmer hierboven, voor kleine bakjes of een vogelhuisje zou ik het nog wel aandurven maar een zaagtafel nagelen zou ik niet doen. Je moet je niet indenken dat je tafel doorzakt op het moment dat je zaag aan staat!
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
er zijn nagels in heel veel soorten
(sloop maar een een euro pallet dan weet je hoe vast ze kunnen zitten)
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Met spijkers en de moderne opvolger, brads en nieten kan je goede en stevige constructies maken. Een schroef is zeker niet altijd sterker.
Je moet elk verbindingsmiddel op de juiste wijze gebruiken.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Als het wordt gelijmd voegt de schroef of spijker weinig toe.

Ik schroef normaal alleen als ik niet lijm. Het voordeel van lijmen is nou net dat er geen metaal in je werkstuk zit. Goed voor hergebruik bv.
 

WR1944

Oud hout
Als het wordt gelijmd voegt de schroef of spijker weinig toe.

Ik schroef normaal alleen als ik niet lijm. Het voordeel van lijmen is nou net dat er geen metaal in je werkstuk zit. Goed voor hergebruik bv.

Als ik ook maar het minste vermoeden heb dat een constructie om één of andere reden uit elkaar moet kunnen dan gebruik ik alleen schroeven. Zodra je gaat lijmen wordt het demonteren eerder slopen. Spijkers of schroeven voegen wel degelijk iets toe aan het lijmen, ze fixeren de verbinding tijdens het drogen van de lijm zodat je geen of minder lijmtangen hoeft te gebruiken. Als de lijm uitgehard is voegen ze maar een kleine bijdrage aan de sterkte van de verbinding, afhankelijk van de verbindingsconstructie en de manier van schroeven/nagelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.