Lintzaagwielen balanceren

Speculaasbrok

Actieve deelnemer
19 dec 2018
125
23
Harkstede
Goedemorgen mensen,

Recent heb ik een tweedehands lintzaag aangeschaft welke zo'n 10 jaar stilgestaan heeft. Inmiddels heb ik de machine eens goed nagekeken, een lager vervangen (deze liep als enige niet helemaal lekker) en sta op het punt om de v-snaar te vervangen daar deze een onnatuurlijke stand heeft ontwikkeld na 10 jaar opgespannen stil te hebben gestaan. De reden dat ik de machine uit elkaar gehaald heb is omdat deze meer trilt dan mij lief is. Bij het controleren van de wielen draaide het bovenste wiel terug naar het zwaarste punt. Dit heb ik weten te verbeteren door zelf wat te balanceren, maar eigenlijk vermoed ik dat hier het geschud vandaan komt.
Heeft iemand nog andere tips, of ideeen? En weet toevallig iemand een plek waar ik deze wielen professioneel zou kunnen laten balanceren, in de omgeving van Groningen?

Alvast bedankt voor het meedenken!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Begin eens met de v snaren te vervangen. Riemen die niet mooi lopen kunnen heel veel trillingen veroorzaken. Als je machineonderdelen wil laten balanceren kan je vortex in soest proberen.
 

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
Zelf balanceren is niet zo moeilijk. Geef het wiel een lichte draai en wacht tot het stil staat. Het zwaarste punt is nu onder. Maak boven met krijt een aantekening. Draai het wiel 90 graden. Hang nu bij de krijtstreep zoveel gewicht dat er een balans is. Dan het gewicht bevestigen. Plaklood ( bandehandel of motorzaak) werkt het makelijkst.
Een andere oorzaak van trillingen kan zijn dat het zaaglint lang op spanning heeft gestaan en er dus platte kanten op de banden zitten. Is makkelijk te controleren door het lint eraf te halen en het wiel langs een vast punt te draaien.
Succes ermee
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Begin eens met de v snaren te vervangen. Riemen die niet mooi lopen kunnen heel veel trillingen veroorzaken. Als je machineonderdelen wil laten balanceren kan je vortex in soest proberen.

Helemaal mee eens, kijk eens of je v-snaar niet te zwaar is. Soms wil een kleinere(als deze past) veel soepeler lopen helemaal als je kleine poelies hebt.
Er zijn veel soorten v-snaren binnen dezelfde breedte die lang niet even soepel zijn. Kijk eens bij aandrijftechniek deventer ATD. Daar geven ze goed advies en de prijzen zijn veel lager dan bij de lokale techniekboer en ze kunnen kleine onderdelen zoals een v-snaargoedkoop verzenden.
Je kan je machiene eens laten draaien zonder zaaglint, dan kan je ook al een goed beeld krijgen.
Suc6
 

Speculaasbrok

Actieve deelnemer
19 dec 2018
125
23
Harkstede
Bedankt voor alle reacties en tips! Een lokale motorzaak heeft de wielen gebalanceerd voor slechts €5. Daarnaast heb ik een nieuwe v-riem besteld en de nieuwe zaaglinten verwacht ik ook volgende week. Eens kijken of dat helpt. Zo niet dan kan ik inderdaad nog nieuwe rubberen banden overwegen. Nogmaals bedankt en ik zal mijn bevindingen laten weten!
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Bedankt voor alle reacties en tips! Een lokale motorzaak heeft de wielen gebalanceerd voor slechts €5. Daarnaast heb ik een nieuwe v-riem besteld en de nieuwe zaaglinten verwacht ik ook volgende week. Eens kijken of dat helpt. Zo niet dan kan ik inderdaad nog nieuwe rubberen banden overwegen. Nogmaals bedankt en ik zal mijn bevindingen laten weten!

kijk eens op youtube naar " balancing bandsaw wheels" of "crowning bandsaw wheels" of dressing "bandsaw wheels" er zijn verschillende mensen die uitleggen hoe dat dit gedaan kan worden.

mocht je een plek vinden waar je de banden kan laten voorzien van een nieuwe rubber laag hoor ik het graag.
succes!
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Dat is 'De Houtdeler'. Is hier al vaker voorbij gekomen.
@ The Boktor. Moet je die banden gewoon om de wielen leggen, of worden die nog vastgelijmd? Is wel een mooie oplossing voor wie een oudere machine wil renoveren.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Dat is 'De Houtdeler'. Is hier al vaker voorbij gekomen.
@ The Boktor. Moet je die banden gewoon om de wielen leggen, of worden die nog vastgelijmd? Is wel een mooie oplossing voor wie een oudere machine wil renoveren.

Met die vraag zat ik ook. Als je hem belt, dan zegt hij dat er geen lijm nodig is. Toen de banden binnen kwamen zat er een briefje bij met de tekst dat lijmen een optie is. De banden komen uit Duitsland. Hij heeft toen navraag gedaan en mij een lijm aanbevolen. Ik moet zoeken om dat te achterhalen. Ik heb de gok genomen en zonder lijm gemonteerd.
 

Speculaasbrok

Actieve deelnemer
19 dec 2018
125
23
Harkstede
Zoals beloofd een update voor diegene die belang bij de afloop hebben.
De wielen zijn gebalanceerd bij een lokale motorzaak, welke ieder wiel kan balanceren daar hij dit nog met de hand doet. Ik heb een nieuwe snaar gekocht bij Aandrijftechniek Deventer (bedankt voor de tip!), een nieuw zaagblad en 1 lager vervangen.
De lintzaag draait weer als een zonnetje, minimaal getril en zaagt weer keurig recht. Tot slot nog een nieuwe langsgeleider gemaakt van bevestigingsmaterialen en profiel wat gebruikt wordt voor zonnepanelen.
Met andere woorden, ik ben zeer gelukkig met mijn aankoop!
Een ieder bedankt voor te tips!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.