Hallo allemaal

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Hierbij wil ik mezelf ook even voorstellen, ik lees al een poosje mee en heb al erg veel opgestoken. De sfeer op het forum is erg fijn en de wil om elkaar te helpen groot proef ik. Met veel plezier heb ik al enkele zeer uitgebreide posts van voor tot achter gelezen. Schitterend om dat zo allemaal mee te krijgen.

Ik ben Peter en ben al jaren prutser eerste klas. Mijn grootste plus is dat ik niet snel ergens bang van ben om aan te beginnen. Mijn grootste probleem is dat ik tot kort geleden nooit zo nauwkeurig was. Ik heb altijd al de kant van het hout op gewild maar nooit de ruimte gehad om dat te doen. Sinds dit jaar hebben we een oude boerderij gekocht met een flinke boerenschuur erbij. Dat wordt nog een heel project maar ondertussen ben ik de schuur lekker aan het opknappen. Ik wil er zelf kozijnen en deuren voor gaan maken en nog veel meer. De schuur kan wel wat liefde gebruiken :)

Ik heb dus de ambitie om prutser af te zijn en meer de kant van de vakman op te gaan. Zo te zien lopen er hier heel wat rond. Ik ben begonnen met het aanschaffen van wat oud (maar degelijk) gereedschap. Een scheppach combi 2 vlak en vandiktebank met langgatboor en freesmodule, een scheppach lintzaag, en een dewalt radiaalzaag heb ik al op de kop kunnen tikken. Ook een oude werkbank heb ik al. Alleen het opknappen van die spullen is al erg leuk. Youtube is je vriend en fouten maken is leerzaam.

Nu eerst maar eens wat tafels gaan maken zodat ik er ook echt wat mee kan. Het hout is besteld. Ik kijk uit naar het leerproces.

hier wat fotos van de schuur:
15cddae.jpg


2u8dz15.jpg


2hgvblj.jpg


2508d3o.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Flinke ruimte, daar ga je je niet snel vervelen
Allemaal prutsers hier, alleen de pruts op hoger niveau dan de ander dus je kan je gewoon thuis voelen hier ;)
 

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Welkom, fijne plek! Ik herken mezelf in je beschrijving, van het prutsen en gewoon doen, waarbij nauwkeurigheid een ander verhaal is. Ik vind het dan ook belangrijk om gewoon dingen te blijven doen en vooral afmaken, in plaats van alles tot op de mm perfect af te krijgen.
 

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Ik schrik er een beetje van maar mij eerste post is alweer van september 2018 zie ik net. In de tussentijd ben ik nogal los gegaan in de schuur. Om te beginnen een zaagbank gemaakt voor mijn dewalt dw125. Daaronder kunnen 2 grote werktafels. Dat leek een goed idee destijds maar in praktijk staan die 2 werkbanken standaard in de ruimte omdat ze een heerlijke werkoppervlakte opleveren. Een van mijn eerste projecten was kozijnen maken voor de werkplaats want daar zat enkel een stukje golfplaat in de raamopening. Een beetje meer licht en uitzicht leek me wel fijn. Ik heb mezelf helemaal suf gekeken op youtube en ben er daarna aan begonnen. Geprofileerd hout gekocht en eraan begonnen. Bij het 4e raam weet je eindelijk lekker hoe het werkt en ben je een stuk sneller. Erg leerzaam wel en aansluitend meteen dubbel glas besteld. Nadat dat geplaatst was zag het er al heel anders uit. Lang leve youtube!

Toen is er bij mijn zus een schuurdeur kapot gewaaid door de storm en het leek me wel een mooi project om daar zelf een deur voor te maken. Ik heb een lading ruw hout gekocht eind vorig jaar en heb de vandiktebank maar eens aan het werk gezet. Ook weer een leercurve en achteraf is het hout wel te nat geweest denk ik maar dat leverde nog niet echt een groot probleem op. Het hout allemaal aan elkaar verbonden met dominos en een sponning erin gefreesd. Ook het slot uitboren was best spannend. Eerst maar even geoefend op een stukje. Uiteindelijk een oerdegelijke (loeizware) deur geworden die inmiddels flink in de verf staat en net gemonteerd is.

Omdat ik voor ons nieuwe huis een aantal zaken zelf wil maken zoals badkamermeubels, inloopkast, garderobe, aanrecht in de bijkeuken etc vond mijn vrouw het wel een goed idee dat ik eens ging oefenen met kasten maken. Dat heb ik gedaan en daaruit is mijn eerste eigen ontwerp kast gekomen. Hij is net af en staat superglad geschuurd te blinken in de werkplaats. Ik twijfel nog of ik er een laklaag overheen moet zetten, ik las hier pas iets over Skylt? Zou dat geschikt zijn ter bescherming?

Dan nog een vraagje, als baddkamermeubel zouden we eiken willen gebruiken. Waarschijnlijk het slimste om met fineer te werken? Waar haal je zulke platen en moet ik dan nog rekening houden met bijzondere zaken die ik nu nog niet ben tegengekomen?

Hier even een fotodump van al die zaken, ik zal proberen wat sneller updates te geven volgende keer :)

r0dzzm.jpg

aoketz.jpg

34g4ny8.jpg

6duxbl.jpg

5yugle.jpg

2ypm1yh.jpg

2dbtc14.jpg

15f57pd.jpg

2ikxoy8.jpg

2cnz2w6.jpg

dlkimo.jpg

2mzy6m8.jpg

208dvcx.jpg

axl728.jpg
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Eikengefineerd plaatmateriaal is te koop bij Kuiper in Denekamp. Ze bezorgen. De Arnhemse Fijnhouthandel verkoopt ook Kuiper, dus misschien zit er in jouw buurt een houthandel die het ook voert.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.