Tafelblad uit 3 delen

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Dag allen,

Weer een uitdaging op het gebied van tafelbladen! :D
Ik ben een tafel aan het maken met een blad in de vorm van een octagon. Het blad wordt van eiken wagondelen (+/- 27mm) met een stalen rand er omheen.
Degene voor wie ik hem maak wil het blad graag in 3 delen hebben die wel aansluiten op elkaar maar elk anders georiënteerd zijn. Zoals ongeveer in onderstaande schets:
Screenshot_20190109-183902.jpg
De delen moeten wel op elkaar aansluiten (geen openingen er tussen dus) want er eten ook kinderen aan en het moet goed schoon te houden zijn.
Op de schets kun je al zien dat er 2 delen zien waarvan de planken haaks op elkaar staan. Dat kan voor mijn gevoel nooit lang goed gaan ivm de werking van het hout. Heb ik het dan bij het juiste eind? En zo ja: Is er een oplossing mogelijk waarbij deze oriëntatie wel kan of moet ik zoeken naar een oplossing waarbij de delen onder een kleinere hoek (dus geen 90°) met elkaar verbonden worden?

Groet,
Luuk
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik denk dat dit nooit mooi gaat zijn.
Wagenplanken zijn erg ruw, beeld je eens in dat je zo een plank doorzaagt en haaks op een andere plank zet
van het gezaagde deel zullen hoekjes/randjes bloot liggen
Je kan ze natuurlijk afronden, maar dan sluiten ze weer niet aan
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Ook na het schaven zijn ze nog ruw? Ik heb er niet eerder mee gewerkt dus goed om te weten dat dit mogelijk geen optie is.
Het doel is om een blad te creëren waar kleur verschil in zit en wat enigszins een verouderde uitstraling heeft.
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Wat voor hout zou dan een goed alternatief zijn? Of is er een bepaalde behandeling (borstelen?) van het hout mogelijk om dit effect te krijgen?
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Egaal van kleur zul je dit nooit krijgen, elke plank van welk type hout dan ook is anders of reageert anders op de afwerking. Wagonplanken zijn inderdaad erg ruw en zullen daarom op de kopse kanten nooit mooi aansluiten.
Ik ben echter ook bang dat het blad krom gaat trekken omdat het opgesloten wordt met de metalen band.
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Het moet ook juist niet egaal van kleur worden :)
Wagonplanken vallen dan dus af. Hoe is dit idee dan het beste uitvoerbaar qua houtsoort en afwerking?
En tav de metalen rand; hier hou ik tussen het hout en metaal een aantal mm ruimte rondom. Dat vul ik op met een flexibele kit.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Hout zet anders uit in de breedte dan in de lengte, dit gaat hem dus nooit worden. Stalen rand erom heen idem
 

tuoh

Oud hout
Als je uitgaat van "natte vingerwerk" gaat het inderdaad nooit lukken. Dit is typisch weer zo een toepassing waarbij je 100% zeker moet zijn van het vochtgehalte.
Ken je dit exact en weet je waar de tafel komt te staan dan zijn er geen problemen te verwachten, ook niet van dat stalen hoekijzer errond.
De drie verschillende bladdelen worden NIET tegen elkaar gelijmd, maar enkel voorzien van losse lamello's en langs onder met ingefreesde bladklemmen samengetrokken.

Wanneer je dan tussen profiel en hout enkele mm speling geeft en eventueel afkit kan er niks gebeuren. MAAR, het hout MOET het juiste vochtgehalte hebben, er is dan werken geen, of nauwelijks, sprake meer.

Ps: de term KD zegt niks over het effectieve vochtgehalte, enkel dat het kunstmatig terug gedroogd is, maar naar welke waarde is een raadsel. Kan 6% zijn, maar even goed 17%.
In dit geval is een vochtgehalte van 12% beter dan een waarde van 8%.
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Dan ga ik eerst eens achterhalen wat het vocht% nu is van de plek waar hij moet komen te staan. Dat zal met de seizoenen ook wel verschillen lijkt me. Hoeveel dat verandert zal ook aan de woning liggen (goede isolatie of juist niet, ventilatie enz.)
Daarmee kan ik dan gaan zoeken naar hout met een bijbehorend %.
Dan ben ik nog wel benieuwd naar hoe ik middels (misschien verschillende) afwerking het gewenste effect kan krijgen. Qua houtsoort blijf ik denk ik wel bij eiken, of is daar ook een beter alternatief voor?
Volgens mij zit ik met m'n vraag trouwens in het verkeerde deel van het forum maar dan wil een moderator hem vast wel verplaatsen :)
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
De 3 delen ga ik uiteindelijk wel maken van eiken maar niet van de categorie wagonplank, barnwood, wijnpers of rustiek :)
Een enigszins geleefd/oude effect moet gaan komen van het borstelen van de planken. En voor het kleuren gebruik ik Royl bio-oil met 3 verschillende kleurpigmenten.
T.a.v. de bevestigingsadviezen twijfel ik nog wel. De 3 delen zal ik zeker niet aan elkaar gaan lijmen, dat gaat nooit lang goed. Alleen ben ik niet zeker van de constructieve sterkte van het geheel, wanneer de delen met bladklemmen zijn bevestigd. De poten worden onder aan het blad bevestigd. Als alternatief denk ik aan een laag plaatmateriaal (als 1 geheel dan natuurlijk) onder het eiken om alles wat meer rigide te maken. Is dat een realistische optie? Eventueel kunnen de 3 eiken delen dan op de plekken waar ze aan elkaar grenzen, aan het plaatmateriaal bevestigd worden (rekening houdend met de richting waarin het gaat werken). Zo is de kans op het ontstaan van een naad tussen de delen wellicht minder groot.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Hout heeft in de zomer een ander vocht% dan in de winter. Kortom hout werkt. Eenmalig een vochtpercentage trachten te achterhalen van de uiteindelijke plaats/lokatie is dus weinig zinnig. Een plaat eronder kan als je fineer gebruikt. Mogelijk een apart ontwerp maar vanwege het werken gaat het werken.
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Het is alweer even geleden maar toch nog even wat foto's van het eindresultaat:
IMG-20190301-WA0004.jpg
IMG-20190301-WA0005.jpg
Onder het eiken ligt een multiplex plaat van 15 mm. Rondom iets ingefreesd zodat hij wat dieper in de frame zakt. De 3 eiken delen blijven in 1 vlak met behulp van lamello's. En ze zijn op meerdere plekken (strategisch) vastgeschroefd door het multiplex heen. De onderkant is helemaal zwart afgewerkt, inclusief de schroeven. Tussen de 3 eiken delen en tussen het eiken en het staal, is alles met een blijvend elastische zwarte lijmkit vastgezet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.