Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Tafelblad uit 3 delen

Dag allen,

Weer een uitdaging op het gebied van tafelbladen!
    Ik ben een tafel aan het maken met een blad in de vorm van een octagon. Het blad wordt van eiken wagondelen (+/- 27mm) met een stalen rand er omheen.
    Degene voor wie ik hem maak wil het blad graag in 3 delen hebben die wel aansluiten op elkaar maar elk anders georiënteerd zijn. Zoals ongeveer in onderstaande schets:
    Screenshot_20190109-183902.jpg
    De delen moeten wel op elkaar aansluiten (geen openingen er tussen dus) want er eten ook kinderen aan en het moet goed schoon te houden zijn.
    Op de schets kun je al zien dat er 2 delen zien waarvan de planken haaks op elkaar staan. Dat kan voor mijn gevoel nooit lang goed gaan ivm de werking van het hout. Heb ik het dan bij het juiste eind? En zo ja: Is er een oplossing mogelijk waarbij deze oriëntatie wel kan of moet ik zoeken naar een oplossing waarbij de delen onder een kleinere hoek (dus geen 90°) met elkaar verbonden worden?

Groet,
    Luuk

Belangrijker dan eender wat gaat het juiste vochtgehalte zijn. Klopt dat, dan is de uitvoering zoals getekend geen probleem. Zo niet, dan ga je van het ene probleem in het andere vallen.
    .

Het hout is wel KD dus zal rond de 10/12% schommelen schat ik

Ik denk dat dit nooit mooi gaat zijn.
    Wagenplanken zijn erg ruw, beeld je eens in dat je zo een plank doorzaagt en haaks op een andere plank zet
    van het gezaagde deel zullen hoekjes/randjes bloot liggen
    Je kan ze natuurlijk afronden, maar dan sluiten ze weer niet aan
    Met een hamer past alles...

Ook na het schaven zijn ze nog ruw? Ik heb er niet eerder mee gewerkt dus goed om te weten dat dit mogelijk geen optie is.
    Het doel is om een blad te creëren waar kleur verschil in zit en wat enigszins een verouderde uitstraling heeft.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Het zijn enorm geleefde planken van een lage kwaliteit hout. Wel mooi in 1 vlak, maar ik geloof niet dat het echt mooi gaat worden zoals ze hier voor ogen hebben.

Wat voor hout zou dan een goed alternatief zijn? Of is er een bepaalde behandeling (borstelen?) van het hout mogelijk om dit effect te krijgen?

Egaal van kleur zul je dit nooit krijgen, elke plank van welk type hout dan ook is anders of reageert anders op de afwerking. Wagonplanken zijn inderdaad erg ruw en zullen daarom op de kopse kanten nooit mooi aansluiten.
    Ik ben echter ook bang dat het blad krom gaat trekken omdat het opgesloten wordt met de metalen band.
    Met vriendelijke groet,

Martijn.

Met de fouten die ik maak, creeër ik

www.facebook.com/willemsontwerp
    http://www.willemsontwerp.nl/

Het moet ook juist niet egaal van kleur worden
    Wagonplanken vallen dan dus af. Hoe is dit idee dan het beste uitvoerbaar qua houtsoort en afwerking?
    En tav de metalen rand; hier hou ik tussen het hout en metaal een aantal mm ruimte rondom. Dat vul ik op met een flexibele kit.

Hout zet anders uit in de breedte dan in de lengte, dit gaat hem dus nooit worden. Stalen rand erom heen idem

Forum Rechten