Gebruikers van Bessey Gearklamps?

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ze zijn intussen toch al een tijdje op de markt, zijn er hier mensen die ze al in gebruik hebben? De max spankracht is hoger dan Uniklamps, so far so good.. Al vind ik het grote/vlakke klemoppervlak van die laatste wel nog altijd een groot voordeel. Ik stel me alleen vragen bij de kunststof tandwielen?

175-553.jpg
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Best wel grappig dat ze in de foto's voor dit soort lijmklussen deze klemmen laten zien. In een van de Holzwerken boeken las ik dat voor het verlijmen van hout de "houten" lijmklemmen van Bessey al meer dan genoeg klemkracht ontwikkelen en ze ook nog veel goedkoper zijn.

Het zijn trouwens wel mooie klemmen om te zien.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Het gaat bij dit model toch niet specifiek om de klemkracht.... de "unieke" functie is dat de hendel bij kleinere ruimtes niet in de weg zit. Het is niet bedoeld als concurrentie/vervanger voor de parallelle klemmen.
De ervaringen ermee die ik lees zijn goed, maar het is nog kort dag en persoonlijke ervaring heb ik (helaas nog) niet.....
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik wou maar zeggen dat ze ondanks deze constructie en gebruik van kunststof tandwielen niet moeten inboeten qua klemkracht, integendeel.

Bedoel je de parallel klem mk23? Of de klem met excentrische hendelbediening? Die eerste vind ik alleszins geen pretje om mee te werken.. Heb er zelf wel eentje (non-bessey), tot nu toe enkel een keer gebruikt als ik kleine stukken wil frezen of zagen.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Het verbaasd me dat ze kunststof tandwielen gebruiken. Ik weet dat het kunststof van vandaag de dag sterk is, maar van bessey verwacht je dat ze een leven lang mee moeten gaan toch? Ik zou wel eens zo'n klem van binnen willen bekijken hoe dat eruit ziet.

Handige klemmen lijken me het wel, wie zit er niet vaak te klooien om het handvat rond te kunnen draaien, terwijl je knokkels tegen het hout aan zitten te schuren. :(
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Het verbaasd me dat ze kunststof tandwielen gebruiken. Ik weet dat het kunststof van vandaag de dag sterk is, maar van bessey verwacht je dat ze een leven lang mee moeten gaan toch? Ik zou wel eens zo'n klem van binnen willen bekijken hoe dat eruit ziet.

Denkelijk is het kunststof met een hoog aandeel nylon of een andere vezel — dat is vaak sterker dan metaal. Ik ga als de belastingaanslag niet tegenvalt binnenkort een stel van die klemmen kopen… Resultaten volgen dan!
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Het zal heel sterk kunststof zijn, maar in het filmpje vind ik het er maal iel uitzien. Holle tandwielen die niet erg zwaar of dik lijken te zijn.

Maar goed, hopelijk valt Bert zijn belastingaanslag wat mee, en krijgen we binnenkort een uitgebreide test :p
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Ik wou maar zeggen dat ze ondanks deze constructie en gebruik van kunststof tandwielen niet moeten inboeten qua klemkracht, integendeel.

Bedoel je de parallel klem mk23? Of de klem met excentrische hendelbediening? Die eerste vind ik alleszins geen pretje om mee te werken.. Heb er zelf wel eentje (non-bessey), tot nu toe enkel een keer gebruikt als ik kleine stukken wil frezen of zagen.
Ik bedoel die Holzy HKL klemmen, die met die excentrische hendel. Als ik nog een keer extra klemmen ga kopen zal ik waarschijnlijk om te proberen een paar laten meekomen.
 

yarnev

Actieve deelnemer
13 okt 2014
86
0
Mijn vader heeft er nu al enkele maanden twee in gebruik. Voor standaard verlijmprojecten zijn het zeker niet z'n go-to klemmen, maar voor specifieke zaken zijn ze heel fijn om te gebruiken. Iets klemmen ('vasthouden') bij beperkte ruimte, iets vastklemmen aan de rand van je werkbank als je ook onderkasten hebt die de diepte beperken, ... Ze zijn wat minder 'bulky' dan de eenhandsklemmen, waardoor ze soms voor deze zaken beter uitkomen.
 

RedWoodWorking

Actieve deelnemer
5 okt 2017
158
29
Boxtel, NL
Ik heb er een maand geleden vier gekocht en ze voelen bijzonder degelijk aan. De klemkracht is goed en het vastdraaien gaat gemakkelijk. Of ze de tand des tijds doorstaan zal blijken in de komende jaren.
 

Dozuki

Nieuw lid
12 jan 2019
5
0
Groningen
Ik sluit me aan bij Yarnev en RedWoodWorking. Een maand geleden heb ik er twee aangeschaft. Ik verwachtte er niet al teveel van (zaaghulpje; plank op z’n plaats houden), maar ze zijn best robuust uitgevoerd. Voor verlijmen zou ik ze niet durven gebruiken als het om serieus werk gaat.

Praktisch detail: het handvat kan tot voorbij het einde van de rail geschoven worden.

Afwachten hoe ze het houden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.