Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 21
    Das een erg mooi mesje . Neem je m mee de volgende meer?

doen ik

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MasaveHout Bekijk Berichten
    Das een erg mooi mesje . Neem je m mee de volgende meer?

ziet er mooi uit.... en zeker ook een mooi afschrijfmes!
    Groeten... Eric

van het een komt het ander ...........

weer uit het boek (2de deel) van King wou ik een iets moeilijkere kumiko maken en
    - daar had ik nieuwe hulpstukken voor nodig
    - maar mijn zaagtafelslede was beschimmeld dus eerst een nieuwe maken
    20190828_144044.jpg
    - dan de nieuwe kumiko jigs kunnen maken
    Jigs 1.jpgeen linker en rechter 60° kumiko-jig
    en Jigs 2.jpg (alleen de rechter)
    - maar de zweihaak die ik nodig heb om de latjes af te tekenen was te groot dus moest ik nieuwe maken
    - maar mijn metaalboortjes waren versleten dus moest ik nieuwe bestellen (Heller kobalt)
    - en dan maar direct een kleine en grotere zweihaak gemaakt
    Zweihaken.jpg

hèhè nu kan ik dan eindelijk beginnen aan het echte kumiko werk

oops oops oops
    20190903_142914-1.jpg
    een stapel kumiko's (10x4mm) om weg te gooien
    ondanks dagelijks zaagoefeningen zijn de meeste scheef gezaagd en bij deze variante moet heel nauwkeurig gewerkt worden

Dit is het soort verbinding dat het zou moeten worden, ter verduidelijking
    hexagonal kumiko.jpg
    materiaal voor de tweede poging klaar gemaakt vandaag
    20190903_142938-1.jpgmet hulpstuk om loodrecht te zagen en onder 60° (met magneten)

Misschien vindt je het een vreemde vraag, maar hoe goed is je zaag?
    Zou het kunnen dat je de limieten van je gereedschap bereikt hebt, en dat het resultaat wat je wil bereiken niet mogelijk is met de zaag die je nu gebruikt.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mathieu Bekijk Berichten
    .... en dat het resultaat wat je wil bereiken niet mogelijk is met de zaag die je nu gebruikt.
    ik heb met twee verschillende japanse zagen (0.3 dik) geprobeerd met hetzelfde resultaat. Ik denk dat het eerder aan mijn (hopelijk tijdelijk) onkunde ligt

na een derde poging is het dan toch gelukt, weer veel geleerd, maar vooral véél nauwkeuriger leren werken

20190907_180236.jpg= Mitsu-kude (en deel van Rindõ)

lessons learned (voor die die het interesseert)
    • het juiste hout nemen (mijn 3de batch hout was sipo, wat een verschil met wat ik eerst had): veel scherpere snedes, ook als je onder 75° of 15° op de nerfrichting moet schaven
    • de latjes zijn maar 4mm dik en 12mm hoog. Als je snedes van 8mm moet maken en 1mm te ver doorzaagt dan heb je zo goed als zeker een breekpunt bij het in elkaar zetten van de latjes (er blijft dan maar 3mm hout over). Hetzelfde verhaal bij die latjes waar je bijna recht tegenover elkaar 4mm moet inzagen.
    • loodrecht zagen, een klein beetje scheef gaan en je bouwt zoveel spanning op bij het inelkaar steken dat alles daar breekt
    • het zijn verschillende houtsoorten (wat er nog over was uit de eerste 2 pogingen), het raamwerk wordt toch nog wit geverfd
    • het raamwerk komt later aan de bovenkant van een (te hoge) deuropening, de hoogte van het raamwerk was bepalend voor het design

In een recentere Fine Woodworking (#274) stond een manier om kumiko's machinaal te maken en het intrigeerde mij of dat beter zou gaan.
    Zie bijgevoegde foto's voor slede & hulpstukken en het uiteindelijke resultaat
    20190928_120235_1.jpg20190928_120246_1.jpg20190928_120551.jpg
    Nadeel van deze methode is dat als er ook maar een 0.2mm fout op de "indexing key" zit (wat is een mooi nederlands woord voor "indexing key"), er bij de 5 snede al 1mm fout zit op de inkeping met als gevolg dat de kumiko niet meer mooi past.

Dus, het gaat maar je moet héél nauwkeurige humpmiddelen maken
    Laatst gewijzigd door Charel09; 28-09-19 om 15:40.

Mooi werk!
    Dan was toch het gebrek aan ervaring dat meespeelde?
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Forum Rechten