Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Uitdaging plafond zolder

Aan allen die mij van een goed advies kunnen voorzien:
    In onze nieuwe woning is de hele zolder opnieuw geïsoleerd door mijzelf omdat de oude isolatie niets meer voorstelde.
    Bij het afwerken loop ik nu echter tegen een uitdaging aan, het plafond in de nok.
    De isolatie (PIR) sluit niet overal exact goed aan op de nokbalk en de ruimtes zijn dus opgevuld met purschuim.
    So far, so good voor wat de isolatie betreft, maar met het afwerken heb ik nu een uitdaging.
    Al het isolatiemateriaal gaat worden afgewerkt met gipsplaten die direct op het isolatiemateriaal worden bevestigd.
    T.o.v. de nokbalk is dit nooit netjes te krijgen dus ik wil de nokbalk eigenlijk verlagen en daarmee direct ruimte creeëren om elektra achter weg te werken.
    Hoe kan ik dit het beste doen volgens jullie?

Zie onderstaand plaatje voor een schematische weergave van de situatie.
    Hierbij is bruin het dakbeschot, blauw de nokbalk en groen het isolatiemateriaal.

Plafond.jpg

Hoe ga je het gips op je pirplaten vastzetten? Als er nog elektra door moet latjes 19 x 44 op zijn kant tegen de nokbalk aanschroeven. Van te voren benodigde hoeveelheid gaten 18mm boren. Na de elektra het gips er tegen. Daarna de gipsplaten op het dakbeschot. Is het haast niet strak te krijgen, doordat de kap niet meer strak is, voorlijmen en een gipsgooier er over heen.

Op de schuine gedeeltes een lat vastzetten en dan een stukje horizontaal plafond in de nok hieraan vast maken.
    sometimes you just need a bigger hammer

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chevy66 Bekijk Berichten
    Hoe ga je het gips op je pirplaten vastzetten?
    En bovendien: Hoe doe je dat met de noodzakelijke dampremmende folie ertussen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bijtel Bekijk Berichten
    En bovendien: Hoe doe je dat met de noodzakelijke dampremmende folie ertussen?
    Ik had het plan opgevat de gipsplaten op de pir te lijmen met high tack. Echter is het dusdanig schots en scheef dat het een klassieke opbouw gaat worden met rachels. De dampremmende folie is niet nodig omdat de pirplten dubbelzijdige alufolie hebben. Alles is dus helemaal dicht.

Misschien dus handig om ook de nokbalk te voorzien van rachels om het dicht te maken met gips platen?

Heb je ook fotos van het dak? Om een idee te krijgen van de situatie. Ik denk dat er dan nóg beter advies gegeven kan worden

Die PIR platen zijn dan wel zelf dampdicht door die alu folie maar alle aansluitingen niet. Bij de onderlinge naad loopt de folie niet door en langs de aansluitingen op de balken c/q muren ook niet. Elk klein spleetje laat al damp door en dat condenseert dan tegen het koude dakbeschot. Daar wordt damp dan vocht / water, niet zo aantrekkelijk dus. Een goede rondom gesloten damp DICHTE folie is noodzakelijk om dit te voorkomen. Een damp REMMENDE folie is alleen bruikbaar als aan de koude kant van de isolatie voldoen ventilatie is om de door de folie komende damp op tijd af te voeren voor het kan condenseren.

Ik kom in mijn werk alle mogelijke vormen van isolatie tegen. Wat ze gemeen hebben is dat het niet volgens de regels gebeurt is. Maar bij die oude huizen heb je zoveel ventilatie dat dakbeschot gewoon droog is. Als er rot of schimmel is, komt dit altijd door lekkage van buiten af. Dus denk ik niet dat het zo'n vaart loopt als er eens een kiertje zit. Dan zou de wijk waar ik werk al lang ingestort zijn.

Klopt helemaal wat je schrijft. Maar in mijn werkzaam leven heb ik voldoende verrotte balkkoppen gezien. Een aantal van die verrotte balkkoppen waren echt niet door vocht van buiten verrot. Maar hoe oud / nieuw SDG's "nieuwe" huis is weet ik niet, dus leek het mij passend om hier even op te schrijven hoe je op de goede manier isoleert.

Ik heb exact dezelfde situatie als jou, en elektra en een centraaldoos aan de nokbalk bevestigd, afgewerkt met een vuren deel.

20160227_164907.jpg

Forum Rechten