Uitdaging plafond zolder

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Aan allen die mij van een goed advies kunnen voorzien:
In onze nieuwe woning is de hele zolder opnieuw geïsoleerd door mijzelf omdat de oude isolatie niets meer voorstelde.
Bij het afwerken loop ik nu echter tegen een uitdaging aan, het plafond in de nok.
De isolatie (PIR) sluit niet overal exact goed aan op de nokbalk en de ruimtes zijn dus opgevuld met purschuim.
So far, so good voor wat de isolatie betreft, maar met het afwerken heb ik nu een uitdaging.
Al het isolatiemateriaal gaat worden afgewerkt met gipsplaten die direct op het isolatiemateriaal worden bevestigd.
T.o.v. de nokbalk is dit nooit netjes te krijgen dus ik wil de nokbalk eigenlijk verlagen en daarmee direct ruimte creeëren om elektra achter weg te werken.
Hoe kan ik dit het beste doen volgens jullie?

Zie onderstaand plaatje voor een schematische weergave van de situatie.
Hierbij is bruin het dakbeschot, blauw de nokbalk en groen het isolatiemateriaal.

Plafond.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Hoe ga je het gips op je pirplaten vastzetten? Als er nog elektra door moet latjes 19 x 44 op zijn kant tegen de nokbalk aanschroeven. Van te voren benodigde hoeveelheid gaten 18mm boren. Na de elektra het gips er tegen. Daarna de gipsplaten op het dakbeschot. Is het haast niet strak te krijgen, doordat de kap niet meer strak is, voorlijmen en een gipsgooier er over heen.
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
En bovendien: Hoe doe je dat met de noodzakelijke dampremmende folie ertussen?

Ik had het plan opgevat de gipsplaten op de pir te lijmen met high tack. Echter is het dusdanig schots en scheef dat het een klassieke opbouw gaat worden met rachels. De dampremmende folie is niet nodig omdat de pirplten dubbelzijdige alufolie hebben. Alles is dus helemaal dicht.

Misschien dus handig om ook de nokbalk te voorzien van rachels om het dicht te maken met gips platen?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Heb je ook fotos van het dak? Om een idee te krijgen van de situatie. Ik denk dat er dan nóg beter advies gegeven kan worden ;)
 

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
Die PIR platen zijn dan wel zelf dampdicht door die alu folie maar alle aansluitingen niet. Bij de onderlinge naad loopt de folie niet door en langs de aansluitingen op de balken c/q muren ook niet. Elk klein spleetje laat al damp door en dat condenseert dan tegen het koude dakbeschot. Daar wordt damp dan vocht / water, niet zo aantrekkelijk dus. Een goede rondom gesloten damp DICHTE folie is noodzakelijk om dit te voorkomen. Een damp REMMENDE folie is alleen bruikbaar als aan de koude kant van de isolatie voldoen ventilatie is om de door de folie komende damp op tijd af te voeren voor het kan condenseren.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Ik kom in mijn werk alle mogelijke vormen van isolatie tegen. Wat ze gemeen hebben is dat het niet volgens de regels gebeurt is. Maar bij die oude huizen heb je zoveel ventilatie dat dakbeschot gewoon droog is. Als er rot of schimmel is, komt dit altijd door lekkage van buiten af. Dus denk ik niet dat het zo'n vaart loopt als er eens een kiertje zit. Dan zou de wijk waar ik werk al lang ingestort zijn.
 

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
Klopt helemaal wat je schrijft. Maar in mijn werkzaam leven heb ik voldoende verrotte balkkoppen gezien. Een aantal van die verrotte balkkoppen waren echt niet door vocht van buiten verrot. Maar hoe oud / nieuw SDG's "nieuwe" huis is weet ik niet, dus leek het mij passend om hier even op te schrijven hoe je op de goede manier isoleert.
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Ik heb exact dezelfde situatie als jou, en elektra en een centraaldoos aan de nokbalk bevestigd, afgewerkt met een vuren deel.

20160227_164907.jpg
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Isolatie rechtstreeks op droog dakbeschot, rachels door het PIR heen geschroefd op het dakbeschot.

20160202_211206.jpg
 

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
109
17
Spouwplaten en dakplaten Kun je naast af tapen ook goed verlijmen met een lijm/isolatieschuim.
 

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Wij zetten elke rij met pir platen een 2"&3" ten eerste kun je de balk dan tegen de pir aan slaan en je hebt dan gelijk hout om op te werken. De naden dien je aan de binnenzijde af te plakken met aluminiumtape voor het best resultaat. Balk liefst iets door laten steken voor ventilatie tussen afwerkplaat en pir. Verlijmen op de pir word niet strak.

Mvg Cees
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Bij deze de foto's, latten voor het regelwerk zijn intussen binnen. Zitten voor mij als iemand die dit nog nooit gedaan heeft nog wel wat uitdagingen in, bijvoorbeeld rondom het stuk waar de dakkapel begint.

P.S.: Hoe draai ik de foto's op dit forum? Als ik ze zelf roteer en opsla blijven ze zoals nu uploaden. :confused: (En dat voor iemand die in IT werkt. ;) )
 

Bijlagen

  • C84B9737-28FE-42DF-B1E7-824F12E4F901.jpg
    C84B9737-28FE-42DF-B1E7-824F12E4F901.jpg
    22,7 KB · Weergaven: 210
  • 9E86C98E-09F6-40BE-9971-40291EF61540.jpg
    9E86C98E-09F6-40BE-9971-40291EF61540.jpg
    21,7 KB · Weergaven: 206
  • F8B99411-65ED-414C-978A-27269C2B1A36.jpg
    F8B99411-65ED-414C-978A-27269C2B1A36.jpg
    26 KB · Weergaven: 209
  • F4B3E038-08BD-47FE-9763-0717F223BAA3.jpg
    F4B3E038-08BD-47FE-9763-0717F223BAA3.jpg
    24,9 KB · Weergaven: 206

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Isolatie rechtstreeks op droog dakbeschot, rachels door het PIR heen geschroefd op het dakbeschot.

Dan moet er zeker een folie overheen!

Een goede rondom gesloten damp DICHTE folie is noodzakelijk om dit te voorkomen. Een damp REMMENDE folie is alleen bruikbaar als aan de koude kant van de isolatie voldoen ventilatie is om de door de folie komende damp op tijd af te voeren voor het kan condenseren.

Klopt niet helemaal. De dampdichte folie voor aan de binnenkant is nooit helemaal dampdicht. Kijk maar naar de coefficient van PE. Dit wordt dus dampremmend genoemd. Aan de koude kant komt geen dampremmende folie, maar dampopen folie. Daar zitten vaak gaatjes in. Kern van het verhaal is dat de binnenkant dampdichter is dan de buitenkant.

En voor de volledigheid: er is nog een derde folie: de klimaatfolie. Daar schijnt de dampdoorlatendheid af te hangen van het jaargetijde/de vochtigheid binnen. Die folie wordt gebruikt als de buitenkant dampdicht is, zoals bij bitumen of asbest dakbeschot.
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
9/10 keer zit er bij een schuin dak ventilatie boven het dakbeschot, dit waait in vele gevallen altijd wel goed droog.
vooral bij plat dak situaties gaat het verkeerd waarbij er bitumen op het platte dak zit. dit is zo dampdicht als maar kan.

toch is de paar euro die je kwijt bent voor het gehele dak op de totale investering de ellende niet waard als er wel een lekje in zit.
gewoon luisteren en aanbrengen dus die damp dichte laag.
span hem direct over de balken, tengels 28x75 direct op balklaag schroeven en je afwerking erover heen.

bovenin eerst je folie door steken dan een klosje op de balk schroeven en dwars hierop kleine tengels 28x75 en je elektrawerk mooi wegwerken.

(de tengels doe ik altijd 75 omdat je met 28x45 net te weinig ruimte hebt om je gipsplaat knap te schroeven en hierdoor breekt de rand vaak net weer uit)
gipsplaat komen met een facetkant en geen ronde kant. dit ziet er 100x strakker uit.

ohja, voor je doorvoeren kun je nog luchtdichte manchetten krijgen.
kun je de randjes van de afwerking ook wat ruimer houden.

en je rookgasafvoer lijkt wat tegenschot te hebben. en moet gebeugeld worden (het nieuwe beugelen, even googlen)
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.