HBM 8" Vlak Vandiktebank, voldoende?

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Iedereen heeft denk ik wel de beginnersfout gemaakt om die HBM rotzooi te kopen,werk nu zelf met een Elektra Bekcum HC260.
Dat is een nogal overtrokken reactie als je verder niet met een toelichting komt. Natuurlijk kun je voor de prijzen van HBM geen topkwaliteit verwachten. De 10" versie van de HBM vandiktebank heb ik getest, net als hun HBM 200 vlak/vandiktebank. Daar zaten zeker wat foutjes in, maar vond ze voor de prijs niet slecht. Een EB is beter, maar dan zit je wel met een machine van 15 - 50 jaar oud. Daar zitten ook nadelen aan, zoals het vinden van reserveonderdelen, minder veiligheidsvoorzieningen en waarschijnlijk meer slijtage.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Ben het met je eens dat HBM geen topkwaliteit is maar om het nu rotzooi te noemen. Zelf de HBM 350 profi lintzaag gehad en met het juiste zaaglint doet het wat het moet doen. Uiteindelijk verkocht vanwege ruimte gebrek. Tis te makkelijk om direct met de duurdere merken te gaan strooien. Hobby of professioneel gebruik is bepalend voor aanschaf.

 
  • Leuk
Waarderingen: Vincent DW

Vincent DW

Nieuw lid
30 nov 2020
10
0
Hageland
Zelfde ervaring hier. Heb de HBM 255 cirkelzaagtafel en de 8" vlak- en vandiktebank in mijn bezit. Eigenlijk best tevreden over beide. Gebruik ze sporadisch, dus daar ga ik echt geen 800€ aan uitgeven, laat staan Festool bedragen. Heb eigenlijk geen problemen met de afwerking, is mooi vlak en recht. Prima voor hobbygebruik.
Ben zeer te spreken over die HBM 255. Veel zaagtafel voor weinig geld. Is beetje opletten dat de geleider haaks staat, maar eens vastgezet, beweegt hij geen millimeter. Ook de breedte van de tafel vind ik reuzehandig.

De HBM 8" heb ik eveneens. Op zich heel tevreden van de machine. Enige probleem dat ik heb is dat de messen veel te snel bot worden naar mijn zin. Na een uur intensief den schaven zijn ze bot. Mogelijk hebben de vele noesten daar iets mee te maken, maar leuk is anders. Heb nu vier setjes messen waarvan ik telkens twee naar de slijper doe, ook geen leven dat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.