Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

HBM 8" Vlak Vandiktebank, voldoende?

Goedenavond,

Ik ben op zoek naar een betaalbare Vlak Vandiktebank, voor het "hobbymatig" schaven van, met name, vurenhoutensteigerhouten planken .
    Mijn oog viel al snel op de HBM combinatiebanken.

Omdat de maximale breedtemaat van mijn planken over het algemeen 200 mm is denk ik te kunnen voldoen met de 8" variant, die een maximum vlakbreedte van 204 mm heeft.

Ik ben bij HBM langsgeweest om de machine eens te bekijken en mijn eerste indruk was goed (beter zelfs dan bij de 10" en 12" varianten).
    Met name de geleiderails bij het vlak-gedeelte voelde mijns inziens steviger aan dan die van zijn grotere broers en de Scheppach HMS 850 (die andere geleiders hebben).

Na het forum afgestruind te hebben kan ik eigenlijk alleen maar topics vinden over de 10" en 12" modellen. Nu zit ik met een aantal vragen waar jullie mij misschien mee kunnen helpen;

- Denken jullie dat ik met deze bank voldoende vermogen heb om eerdergenoemde planken netjes te schaven?
    - Zal de bank een beetje aantallen (plank of 20) achter elkaar kunnen hebben of ga ik al snel de boel overbelasten(warmteontwikkeling etc.)?
    - Is de machine een beetje haaks te stellen/is dit met wat aanpassingen te bereiken?
    - Hoe zit het met de messen, kan ik ze na die 20 planken naar de slijper brengen, of valt dit mee?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!

Hey hallo
    Ik heb een soort gelijke machine namelijk die van gude
    Maar wat je er mee wilt doen gaat hij niet vrolijk van worden
    20 cm breed schaven gaat wel
    Maar met bijna een 1 mm per keer
    En echt een steiger plank vlakken is een beetje te veel van het goede
    Ik zou een grotere machine willen adviseren
    Mvg Leroy

De 10" variant is weer gelijk €150 erbovenop en ik vraag me af wat de meerwaarde van die 2" (die ik niet gebruik) is. Buiten de 250 watt motorvermogen om zie ik het niet.
    Bedoel je dat een steigerplank vlakken met 1 mm per keer teveel van het goede is? In dat geval zou een steigerplank vlakken met een 0,5 mm per keer dus wel kunnen?
    Of geeft dit een minder eindresultaat?
    Bedankt voor je advies!

Hoi let ook even op het aantal messen. Als je maar twee messen op een as hebt dan sla je snel happen achter de noesten van het hout. Bij vier messen heb je een veel mooier resultaat. Tenminste dat is mijn ervaring.

Ik zou ook een oudere machine in je beslissing meenemen. Denk bijvoorbeeld aan een elecktra beckum hc260. Is allemaal net iets degelijker. Na mijn mening ga je er meer plezier aan beleven dan een Chinees! En als je een beetje de boel in de gaten houd kun je voor mooi prijsje er 1 op de kop tikken

Op zon kleine machine kun je gewoon veen plank fatsoenlijk vlakken. De tafel is simpelweg tekort. Niet met 1
    Mm per doorgang, niet met 0,4mm per doorgang en ook niet met 0,1mm. Ik had een scheppach hm2 toen een hmc 3200 en nu een Hammer A3-31 en als ik terugkijk kan ik pas met de Hammer fatsoenlijk vlakken.
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Bedankt voor jullie tips.
    De elecktra beckum ligt qua prijs al een stuk hoger. Bovendien is het volgens mij al een wat loggere machine.

Over de lengte van de tafel had ik nog niet nagedacht. Je bedoelt dat je planken snel zullen gaan kantelen?
    Het zal sporadisch zijn dat ik planken langer dan 1500mm moet schaven. En dit probleem lijkt me op te lossen door verstelbare rolbokken neer te zetten.

Of is dit een heel gek idee? Het is wat behelpen, maar voor die enkele keer...

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2014
    Ook ik zeg, nee je gaat er niks aan hebben, gebruik je nieuwe steigerplanken, dan zijn er genoeg adressen waar je gewoon goede vlakke planken kan kopen, gebruik je gebruikte planken, dan kan het apparaat direct naar de vuilverwerking want dan is die op, met 1 plank.

Ik heb een Hammer a3 31 en daar komt echt geen gebruikte plank doorheen, zelfs niet als de schoon geschuurd is.

Wil je dingen maken van steigerplanken, gebruik dan ook het karakter van deze planken, wil je alles perfect glad en afgewerkt koop dan gewoon net vurenhout.
    Wie een kuil graaft voor een ander, wordt moe.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Skybiker Bekijk Berichten
    Ook ik zeg, nee je gaat er niks aan hebben, gebruik je nieuwe steigerplanken, dan zijn er genoeg adressen waar je gewoon goede vlakke planken kan kopen, gebruik je gebruikte planken, dan kan het apparaat direct naar de vuilverwerking want dan is die op, met 1 plank.

Ik heb een Hammer a3 31 en daar komt echt geen gebruikte plank doorheen, zelfs niet als de schoon geschuurd is.

Wil je dingen maken van steigerplanken, gebruik dan ook het karakter van deze planken, wil je alles perfect glad en afgewerkt koop dan gewoon net vurenhout.
    Precies dit, steigerplank kun je schuren en dan gebruiken, anders ander hout toepassen. Daarnaast denk ik dat je enorm veel spijt krijgt van een smalle vlakbank als dit soort maten hout verwerkt. Tot slot is het meeste steigerhout nogal warrig en werkt het veel dus vlak houden is sowieso al een enorme uitdaging.

Het gaat om niet geschaafd nieuw vurenhout. Gebruikt steigerhout hoef ik niet ivm betonresten etc.

Geschaafd vuren met de steigerhout kopmaten is dus slecht te vinden, of je betaald er teveel voor, dat leek mij een goede reden om een hbm 8" aan te schaffen.

Ik zal een foto meesturen van het projectje waar ik hem als eerst voor wil gebruiken. De grootste planken wil ik 27x185 schaven. Rest is allemaal kleiner. Met name voor de poten kan ik niks vinden bij houtzaken, deze wil ik verlijmen uit 3 balken 44x119. Alle geschaafde varianten hebben zo'n vervelende afronding die ik er dus ook uit zou kunnen schaven met de hbm 8"

Ik hoop dat jullie een beter beeld hebben bij de situatie. Dat er machines zijn waarmee het prettiger kan snap ik. Als hobbyist vind ik het niet erg om een beetje te tobben. Maar als het echt niet kan (lees: beitels lopen vast of hout wordt niet mooi vlak) dan houdt het natuurlijk op.

Bed_Assembly_2019-Jan-08_08-36-13AM-000_CustomizedView20197729077_jpg.jpg
    Laatst gewijzigd door keestenk; 09-01-19 om 09:49.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten