HBM 8" Vlak Vandiktebank, voldoende?

keestenk

Actieve deelnemer
5 jul 2016
60
5
Goedenavond,

Ik ben op zoek naar een betaalbare Vlak Vandiktebank, voor het "hobbymatig" schaven van, met name, vurenhouten[SUB]steigerhouten[/SUB] planken .
Mijn oog viel al snel op de HBM combinatiebanken.

Omdat de maximale breedtemaat van mijn planken over het algemeen 200 mm is denk ik te kunnen voldoen met de 8" variant, die een maximum vlakbreedte van 204 mm heeft.

Ik ben bij HBM langsgeweest om de machine eens te bekijken en mijn eerste indruk was goed (beter zelfs dan bij de 10" en 12" varianten).
Met name de geleiderails bij het vlak-gedeelte voelde mijns inziens steviger aan dan die van zijn grotere broers en de Scheppach HMS 850 (die andere geleiders hebben).

Na het forum afgestruind te hebben kan ik eigenlijk alleen maar topics vinden over de 10" en 12" modellen. Nu zit ik met een aantal vragen waar jullie mij misschien mee kunnen helpen;

- Denken jullie dat ik met deze bank voldoende vermogen heb om eerdergenoemde planken netjes te schaven?
- Zal de bank een beetje aantallen (plank of 20) achter elkaar kunnen hebben of ga ik al snel de boel overbelasten(warmteontwikkeling etc.)?
- Is de machine een beetje haaks te stellen/is dit met wat aanpassingen te bereiken?
- Hoe zit het met de messen, kan ik ze na die 20 planken naar de slijper brengen, of valt dit mee?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Ik heb een soort gelijke machine namelijk die van gude
Maar wat je er mee wilt doen gaat hij niet vrolijk van worden
20 cm breed schaven gaat wel
Maar met bijna een 1 mm per keer
En echt een steiger plank vlakken is een beetje te veel van het goede
Ik zou een grotere machine willen adviseren
Mvg Leroy
 

keestenk

Actieve deelnemer
5 jul 2016
60
5
De 10" variant is weer gelijk €150 erbovenop en ik vraag me af wat de meerwaarde van die 2" (die ik niet gebruik) is. Buiten de 250 watt motorvermogen om zie ik het niet.
Bedoel je dat een steigerplank vlakken met 1 mm per keer teveel van het goede is? In dat geval zou een steigerplank vlakken met een 0,5 mm per keer dus wel kunnen?
Of geeft dit een minder eindresultaat?
Bedankt voor je advies!
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Hoi let ook even op het aantal messen. Als je maar twee messen op een as hebt dan sla je snel happen achter de noesten van het hout. Bij vier messen heb je een veel mooier resultaat. Tenminste dat is mijn ervaring.
 

Bond

Actieve deelnemer
23 sep 2017
51
1
Ik zou ook een oudere machine in je beslissing meenemen. Denk bijvoorbeeld aan een elecktra beckum hc260. Is allemaal net iets degelijker. Na mijn mening ga je er meer plezier aan beleven dan een Chinees! En als je een beetje de boel in de gaten houd kun je voor mooi prijsje er 1 op de kop tikken
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Op zon kleine machine kun je gewoon veen plank fatsoenlijk vlakken. De tafel is simpelweg tekort. Niet met 1
Mm per doorgang, niet met 0,4mm per doorgang en ook niet met 0,1mm. Ik had een scheppach hm2 toen een hmc 3200 en nu een Hammer A3-31 en als ik terugkijk kan ik pas met de Hammer fatsoenlijk vlakken.
 

keestenk

Actieve deelnemer
5 jul 2016
60
5
Bedankt voor jullie tips.
De elecktra beckum ligt qua prijs al een stuk hoger. Bovendien is het volgens mij al een wat loggere machine.

Over de lengte van de tafel had ik nog niet nagedacht. Je bedoelt dat je planken snel zullen gaan kantelen?
Het zal sporadisch zijn dat ik planken langer dan 1500mm moet schaven. En dit probleem lijkt me op te lossen door verstelbare rolbokken neer te zetten.

Of is dit een heel gek idee? Het is wat behelpen, maar voor die enkele keer...
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Ook ik zeg, nee je gaat er niks aan hebben, gebruik je nieuwe steigerplanken, dan zijn er genoeg adressen waar je gewoon goede vlakke planken kan kopen, gebruik je gebruikte planken, dan kan het apparaat direct naar de vuilverwerking want dan is die op, met 1 plank.

Ik heb een Hammer a3 31 en daar komt echt geen gebruikte plank doorheen, zelfs niet als de schoon geschuurd is.

Wil je dingen maken van steigerplanken, gebruik dan ook het karakter van deze planken, wil je alles perfect glad en afgewerkt koop dan gewoon net vurenhout.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Ook ik zeg, nee je gaat er niks aan hebben, gebruik je nieuwe steigerplanken, dan zijn er genoeg adressen waar je gewoon goede vlakke planken kan kopen, gebruik je gebruikte planken, dan kan het apparaat direct naar de vuilverwerking want dan is die op, met 1 plank.

Ik heb een Hammer a3 31 en daar komt echt geen gebruikte plank doorheen, zelfs niet als de schoon geschuurd is.

Wil je dingen maken van steigerplanken, gebruik dan ook het karakter van deze planken, wil je alles perfect glad en afgewerkt koop dan gewoon net vurenhout.

Precies dit, steigerplank kun je schuren en dan gebruiken, anders ander hout toepassen. Daarnaast denk ik dat je enorm veel spijt krijgt van een smalle vlakbank als dit soort maten hout verwerkt. Tot slot is het meeste steigerhout nogal warrig en werkt het veel dus vlak houden is sowieso al een enorme uitdaging.
 

keestenk

Actieve deelnemer
5 jul 2016
60
5
Het gaat om niet geschaafd nieuw vurenhout. Gebruikt steigerhout hoef ik niet ivm betonresten etc.

Geschaafd vuren met de steigerhout kopmaten is dus slecht te vinden, of je betaald er teveel voor, dat leek mij een goede reden om een hbm 8" aan te schaffen.

Ik zal een foto meesturen van het projectje waar ik hem als eerst voor wil gebruiken. De grootste planken wil ik 27x185 schaven. Rest is allemaal kleiner. Met name voor de poten kan ik niks vinden bij houtzaken, deze wil ik verlijmen uit 3 balken 44x119. Alle geschaafde varianten hebben zo'n vervelende afronding die ik er dus ook uit zou kunnen schaven met de hbm 8"

Ik hoop dat jullie een beter beeld hebben bij de situatie. Dat er machines zijn waarmee het prettiger kan snap ik. Als hobbyist vind ik het niet erg om een beetje te tobben. Maar als het echt niet kan (lees: beitels lopen vast of hout wordt niet mooi vlak) dan houdt het natuurlijk op.

Bed_Assembly_2019-Jan-08_08-36-13AM-000_CustomizedView20197729077_jpg.jpg
 
Laatst bewerkt:

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Hoi Kees,

Waar woon je ergens?

Ik heb geschaafd vuren 190x28 zonder afgeronde hoeken op voorraad liggen. Als je dat interessant vind kun je me het beste even een PB sturen.

Groeten, Dirkjan
 

keestenk

Actieve deelnemer
5 jul 2016
60
5
Beste Dirkjan,

Bedankt voor je aanbod! Ik woon in Delft, dat is voor mij iets te ver, met een te grote aanhangwagen voor een te kleine auto.

Gaaf dat er hier zo meegedacht wordt.

Groeten
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Ik zou toch voor een iets duurzamer model gaan
Bijvoorbeeld van Dewalt metabo of Makita
Anders krijg je later spijt van
Dan wordt goedkoop duurkoop
Mvg Leroy
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Waarom probeer je niet op marktplaats een kity of scheppach op de kop te tikken. Betere kwaliteit in plaats van dat pisbakkenstaal van hbm het nieuwe scheppach en güde. Ja je kan er op schaven hoor. Maar als je het veel gaat gebruiken laten op den duur de plastic tandwielen van het vandikte gedeelte je in de steek en ga maar door. Bij de oudere machines op mp is het nog allemaal van staal. just my 2 cents.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Ook ik heb jaren gedaan met een oude scheppach dit werkte gewoon prima, die slokte ook gewoon eiken balken op zonder problemen.

Voor een mooie nieuwe steigerplank die mooi vlak en recht is betaal ik hier rond de 12 euro voor 5 meter, zeker niet moeilijk te verkrijgen, en hier in Zuidland is een adresje die altijd mooie droge planken heeft en ze ook nog schaaft voor een kleine meerprijs.
 
Laatst bewerkt:

keestenk

Actieve deelnemer
5 jul 2016
60
5
Ik heb over jullie adviezen nagedacht, maar ben toch eigenwijs geweest. Heb de hbm 8" aangeschaft. Tot nu toe erg te spreken over de machine, geen problemen met de vurenhouten planken.

Ik werk zelf bij een las- en constructiebedrijf, stel dat onderdelen (zoals tandwielen) het begeven kan ik deze relatief makkelijk vervangen voor betere. Aanpassingen aan bijv. Het blad of de aanslag kan ik hier ook doen, mocht dat nodig zijn.

Iniedergeval heel erg bedankt voor de tips.

Groet!
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap en Vincent DW

cj0

Nieuw lid
11 jan 2019
4
0
De hoogteinstelling van de 8" HBM heeft trapezedraad, dus met relatief weinig slagen kun je omhoog en omlaag. Het advies van HBM in de winkel laat echter te wensen over. Ik heb gezegd dat ik dunne plaatjes tot 4 millimeter door de Vandiktebank wil laten lopen. Dat zou moeten kunnen heeft men mij bevestigd. De schaalverdeling begint ook bij 4 millimeter. Echter bij zo'n 23-24 millimeter zit er al een dwarsbalk aan de invoerzijde in de weg. Kijken of ik mijn geld terug kan krijgen. De meegeleverde ABS kunststof aanduwstok bevalt mij wel. Jammer dat ik die dan kwijt ben.
 

Vincent DW

Nieuw lid
30 nov 2020
10
0
Hageland
Ik heb over jullie adviezen nagedacht, maar ben toch eigenwijs geweest. Heb de hbm 8" aangeschaft. Tot nu toe erg te spreken over de machine, geen problemen met de vurenhouten planken.

Ik werk zelf bij een las- en constructiebedrijf, stel dat onderdelen (zoals tandwielen) het begeven kan ik deze relatief makkelijk vervangen voor betere. Aanpassingen aan bijv. Het blad of de aanslag kan ik hier ook doen, mocht dat nodig zijn.

Iniedergeval heel erg bedankt voor de tips.

Groet!
Zelfde ervaring hier. Heb de HBM 255 cirkelzaagtafel en de 8" vlak- en vandiktebank in mijn bezit. Eigenlijk best tevreden over beide. Gebruik ze sporadisch, dus daar ga ik echt geen 800€ aan uitgeven, laat staan Festool bedragen. Heb eigenlijk geen problemen met de afwerking, is mooi vlak en recht. Prima voor hobbygebruik.
 

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
Iedereen heeft denk ik wel de beginnersfout gemaakt om die HBM rotzooi te kopen,werk nu zelf met een Elektra Bekcum HC260.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.