Tuintafel constructie vraag

kalebas

Actieve deelnemer
5 jun 2013
38
0
Wilnis
Beste houtliefhebbers,

Ik wil een tuintafel maken van eiken: 2400 lang, 900 breed, 750 hoog.
Het “blad” wil ik maken van 5 niet verlijmde planken waar tussen zo’n 5 mm zit, dus 175 mm plankbreedte (nog aan te schaffen), welke ongeveer 60 mm dik zijn.
De poten massief eiken met kopmaat 1150 X 1150 (al in mijn bezit).

De poten liefst alleen bovenin middels pen-gat verbonden, dus geen verbinding lager (ivm beenruimte kopsekanten).
(Is dit stevig genoeg?)

Blad zal aan de kopse kanten 30 mm uitsteken over de poten, lange kanten 20 mm.

Nu de vraag: hoe de 5 planken te verbinden met het poten-frame, rekening houdend met de stevigheid en de werking van het eiken?

Is het een idee een stalen plaat, behandeld tegen roest, van ongeveer 800X300X5 op het hout-frame te schroeven. Deze plaat in te frezen onder in de eiken planken, elke plank afzonderlijk vast te schroeven met een centrale schroef en aan weerszijde een schroef in een sleufgat. De plaat zal aan de kopse/buitenkanten ongeveer 20 mm over het hout-frame uitsteken en ook daar dicht bij de dwarsregel schroeven krijgen.

Graag jullie gedachten!

groet, Bas
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Misschien heb je er iets aan, maar ik heb de poten van mijn tuintafel ook met een ijzeren plaat aan het blad bevestigd. Misschien dat je het kan combineren om de poten én het blad dmv één stalen plaat aan elkaar te zetten. De poten van mijn tafel zit in ieder geval geen beweging in.
Ik heb mijn blad aan elkaar gezet met een houten lat van 4x4cm, maar deze optie met een stalen plaat van lijkt me mooier, omdat je dan geen verbinding ziet van de zijkant, wat bij mij nu wel het geval is.
Maar een stalen plaat van 30cm breed lijkt me wel een beetje overtrokken. Als je poten bij 12 cm zijn, zou je aan 15 cm breedte genoeg hebben om het goed te kunnen bevestigen. En van bovenaf blijft er dan ook minder water tussen staan.

Een fotootje erbij omdat dat duidelijker is dan mijn uitleg :p

20180526_145207.jpg

20180526_145458.jpg
 
Laatst bewerkt:

kalebas

Actieve deelnemer
5 jun 2013
38
0
Wilnis
Dank voor de reactie. Is t bij jou ook voor de buitentafel? Heb je de dwarslatten vast gezet met sleufgaten?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Yep, ook een buitentafel. Gemaakt van robinia. Voor de dwarslatten heb ik geen sleufgaten gebruikt, maar als je staal gebruikt zou ik dat wel doen om het hout te laten werken.

20180526_200022.jpg
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Voor een eikenhouten tafel adviseer ik om RVS te gebruiken, met staal krijg je in een natte omgeving in eikenhout vast en zeker zwarte plekken!

Fons
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Maar zonder sleufgaten in de houten dwarslat kan het blad ook niet vrij werken, toch?
Heb je gelijk in. Ik heb wel grotere gaten voorgeboord dan de schroef dik is, dus het kan wel iets werken, maar niet veel. Ik heb tot nu toe geen problemen gehad, en het staat in weer en wind.

En inderdaad wel rvs gebruiken, of het metaal heel goed behandelen. Anders krijg je zwarte vlekken die je er niet tot heel moeilijk weer uit krijgt.
 

kalebas

Actieve deelnemer
5 jun 2013
38
0
Wilnis
Inmiddels het eiken op maat gemaakt op de schaafbank.

@jelmer:
Wat is de afmeting van jouw stalen pootplaten (dikte, lengte, breedte)?
Met welke schroefmaat (dikte, lengte) zitten de platen op de poten bevestigd?
Is het geheel echt stevig, ook als je er van opzij wat aan duwt en trekt?

groet, Bas
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Uit mijn hoofd, de poten zijn 10x10 en de platen 10x20 en 5 of 6 mm dik. Ik heb ze in de poten vastgezet met 5x100 schroeven en aan de tafel met m8 houtdraadbouten.
Goed voorboren, vooral in eiken. Ik heb geen rvs gebruikt bij robinia, maar in eiken zou ik dan wel doen.

Ik kan de tafel met mijn volle gewicht heen en weer duwen, maar ik krijg er bijna geen beweging in. Erg stevig dus.
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Dag Jelmer,

prachtige buitentafel! Lijkt me tegelijk duurzaam en toch een eenvoudige, no-nonsense constructie.

Ik ben erg benieuwd hoe dik je planken zijn, hoe lang de tafel is en of die helemaal niet doorbuigt want die lijkt wel behoorlijk lang?
Ik ga ze zeker gebruiken als inspiratie voor mijn eigen buitentafel.

mvg Ronald
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
RonaldVereycken zei:
Dag Jelmer,

prachtige buitentafel! Lijkt me tegelijk duurzaam en toch een eenvoudige, no-nonsense constructie.

Ik ben erg benieuwd hoe dik je planken zijn, hoe lang de tafel is en of die helemaal niet doorbuigt want die lijkt wel behoorlijk lang?
Ik ga ze zeker gebruiken als inspiratie voor mijn eigen buitentafel.

mvg Ronald

Sorry, ik had je bericht over het hoofd gezien, en daarom dus nog niet geantwoord.

De tafel is 250 lang en 1 mtr breed. Ik heb de kopse kant iets rond laten lopen, omdat de zijkant ook wat "ruig" zijn, en een rechte kant vond ik daar niet bijpassen. De planken zijn 4cm dik. De tafel buigt geen mm door. Ook als ik er in het midden op ga zitten, geeft de tafel geen krimp.

IMG-20180526-WA0016.jpg
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Bedankt Jelmer,

ik vind het "ruwe" aan de tafel echt mooi. Past ook het bij hout, Robinia is nu eenmaal wat wilder. Waar heb jij die planken gevonden van 4cm?

Ivm. doorbuiging...ik zie dat de robinia planken bevestigd zijn op een dragende balk. Hoe wordt die balk gedragen door de poten? Sorry voor mijn nieuwsgierigheid, het is omdat je normaal altijd een windverbandconstructie ziet tegen het "wiebelen"... jij vangt dit af met de massieve, goed bevestigde poten vermoed ik?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Vraag maar raak hoor. Ik heb de balken van de tafel onderling verbonden met een balkje van 4x4cm. De poten zitten daar niet aan vast. Die zitten alleen met het ijzer verbonden aan het blad. Ik zal vanavond een fotootje ervan opzoeken voor je.
Ik heb het robinia bij Inlands hout uit Burgum vandaan. Die hebben veel robinia liggen.
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Dan begrijp ik toch nog niet goed hoe de 4x4 balkjes voor stevigheid zorgen. Fotootje zou ik zeker appreciëren :)

Woon zelf ik België, Burgum is jammer genoeg niet bij de deur. We hebben hier een hardhoutgroothandel in de buurt, daar ga ik eens navragen.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
De balkjes zorgen er alleen voor dat de 5 balken van het blad aan elkaar blijven zitten. De poten zitten weer met de metalen platen aan de buitenste balken vast.

Dit zijn de enige foto's die ik er van heb. Hopelijk is het zo duidelijker.
20180526_145157.jpg

20180526_145458.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.