Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 7 van de 7

Tuintafel constructie vraag

Beste houtliefhebbers,

Ik wil een tuintafel maken van eiken: 2400 lang, 900 breed, 750 hoog.
    Het “blad” wil ik maken van 5 niet verlijmde planken waar tussen zo’n 5 mm zit, dus 175 mm plankbreedte (nog aan te schaffen), welke ongeveer 60 mm dik zijn.
    De poten massief eiken met kopmaat 1150 X 1150 (al in mijn bezit).

De poten liefst alleen bovenin middels pen-gat verbonden, dus geen verbinding lager (ivm beenruimte kopsekanten).
    (Is dit stevig genoeg?)

Blad zal aan de kopse kanten 30 mm uitsteken over de poten, lange kanten 20 mm.

Nu de vraag: hoe de 5 planken te verbinden met het poten-frame, rekening houdend met de stevigheid en de werking van het eiken?

Is het een idee een stalen plaat, behandeld tegen roest, van ongeveer 800X300X5 op het hout-frame te schroeven. Deze plaat in te frezen onder in de eiken planken, elke plank afzonderlijk vast te schroeven met een centrale schroef en aan weerszijde een schroef in een sleufgat. De plaat zal aan de kopse/buitenkanten ongeveer 20 mm over het hout-frame uitsteken en ook daar dicht bij de dwarsregel schroeven krijgen.

Graag jullie gedachten!

groet, Bas
    Bas

Misschien heb je er iets aan, maar ik heb de poten van mijn tuintafel ook met een ijzeren plaat aan het blad bevestigd. Misschien dat je het kan combineren om de poten én het blad dmv één stalen plaat aan elkaar te zetten. De poten van mijn tafel zit in ieder geval geen beweging in.
    Ik heb mijn blad aan elkaar gezet met een houten lat van 4x4cm, maar deze optie met een stalen plaat van lijkt me mooier, omdat je dan geen verbinding ziet van de zijkant, wat bij mij nu wel het geval is.
    Maar een stalen plaat van 30cm breed lijkt me wel een beetje overtrokken. Als je poten bij 12 cm zijn, zou je aan 15 cm breedte genoeg hebben om het goed te kunnen bevestigen. En van bovenaf blijft er dan ook minder water tussen staan.

Een fotootje erbij omdat dat duidelijker is dan mijn uitleg

20180526_145207.jpg

20180526_145458.jpg
    Laatst gewijzigd door jelmer; 08-01-19 om 23:16.

Dank voor de reactie. Is t bij jou ook voor de buitentafel? Heb je de dwarslatten vast gezet met sleufgaten?
    Bas

Yep, ook een buitentafel. Gemaakt van robinia. Voor de dwarslatten heb ik geen sleufgaten gebruikt, maar als je staal gebruikt zou ik dat wel doen om het hout te laten werken.

20180526_200022.jpg

Maar zonder sleufgaten in de houten dwarslat kan het blad ook niet vrij werken, toch?
    Bas

Voor een eikenhouten tafel adviseer ik om RVS te gebruiken, met staal krijg je in een natte omgeving in eikenhout vast en zeker zwarte plekken!

Fons

Maar zonder sleufgaten in de houten dwarslat kan het blad ook niet vrij werken, toch?
    Heb je gelijk in. Ik heb wel grotere gaten voorgeboord dan de schroef dik is, dus het kan wel iets werken, maar niet veel. Ik heb tot nu toe geen problemen gehad, en het staat in weer en wind.

En inderdaad wel rvs gebruiken, of het metaal heel goed behandelen. Anders krijg je zwarte vlekken die je er niet tot heel moeilijk weer uit krijgt.

Forum Rechten