japanse kerselaar .

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
hallo,

we hebben in onze voortuin een kleine japanse kerselaar staan die zen beste tijd heeft gehad,
en deze gaat vrijdag omgezaagd worden.
nu zit hier toch een mooi recht stammetje aan van ongeveer 1800mm lang en 200mm dik .
wat kan ik nu het beste met dit stammetje doen ?
zou ik dit in plankjes kunnen laten verzagen ?
als ik dit plaatje van op het net bekijk ziet het er wel een mooie houtsoort uit, zou zonde zijn om
dit te verbranden .
http://picasaweb.google.com/lh/photo/tS0My0ba4MMshd-ki71Wsg
en zou ik de stam dan eerst moeten laten drogen of mag dit nat naar de zagerij ?

alvast bedankt
groeten
ruben
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
RUben,

Hout van een Japanse kerselaar is gevaarlijk (zeer brandbaar, veroorzaakt houtstof bij verwerking, kan bij onoordeelkundig gebruik tot ernstige verwondingen leiden); maar geen nood, wij kunnen het tegen een geringe vergoeding ophalen en deskundig afvoeren en verwerken...

;-)
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
@Henk: de meeste van die problemen kan je aardig beperken door deskundige toepassing van waterstofhydroxide hoor. Voor verwondingen door onoordelkundig gebruik volstaat het om een afstand groter dan 10mm aan te houden. ;-)

Arthur
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
@ henkverhaar, is het stof van dit hout dan zo schadelijk ? ook met een degelijk stofmasker op ?
ik zou het wel zonde vinden als ik niets met dat mooie hout kan doen .

groetjes
ruben
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Mijneer Google kan mij weinig vertellen over de gevaren van Kerselaar (Prunus neem ik aan?)
en het gebruik van waterstofhydroxide danwel diwaterstofmonoxide.

Dit is nieuw voor mij, kan iemand uitleggen hoe dat zit?
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
@ kiesvoorhout, die foto is niet van mijn stammetje hoor , maar wat bedoel je juist met er lijkt slaap in te zitten ? edit: heb net gelezen wat dit betekent :)
goed idee voor het stammetje nog even te laten wateren , heb gelezen dat dit de kans op barsten vermindert.

ik heb het stammetje vandaag eens gemeten en het blijkt maar 1200mm lang te zijn en 160à 180mm dik .
ik zou de stam in plankjes van 15mm dik willen laten zagen en de knot bovenaan en een stuk van de wortels afzagen en dan kijken wat ik daar nog allemaal mee kan doen.


groeten
ruben
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
daar heb je wel gelijk in. in welke dikte zou jij ze dan laten verzagen ?
en zou ik hiervan het spinthout ook kunnen verwerken ? anders lijkt het mij niet echt de moeite.
IMG_1401.jpg

IMG_1402.jpg


wat denken jullie hiervan , zou ik het laten verzagen in plankjes ?
ik zou het willen gebruiken voor intarsia werkjes mee te maken omdat ik toch net iets te kort
kom om er een nieuwe keuken mee te maken :D

groetjes
ruben
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Je moet bedenken wat je er mee wil, dan kan je ook bedenken in wat voor een dikte je gaat (laten) zagen.
Misschien dat 1 van de draaiers hier wel oren naar heeft en dit wil ruilen tegen wat mooie plankjes/balkjes, want ik denk dat je er wel erg weinig nuttig hout uit gaat krijgen in plank/balk vorm.
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
en hoe kan ik hiervoor dan het hout het beste drogen , de stam in één geheel houden of in lengtes zagen van ongv 200 à 250mm en zo de stammetjes laten drogen ?
alvast bedankt voor de info ;)

groeten
ruben
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Drogen om te gaan draaien of om er plakken uit te zagen?
Als je planken wil hebben, vers zagen en dan de planken laten drogen, als je het geschikt wil maken om te draaien, zou ik het in 1 stuk aanbieden. Dan kan iemand exact de lengte die gewenst is zagen en tijdens het drogen heb je minimaal verlies aan kopscheuren omdat je maar 2 koppen hebt. Deze trouwens met was insmeren voor het drogen, dit ook weer om kopscheuren te voorkomen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.