Platen zagen op de Festool Precisio CS50 EB-set

LucasLomans

Actieve deelnemer
20 apr 2015
32
0
Hallo allemaal,

Ik had al in het archief gezocht maar kon geen duidelijk antwoord vinden op deze vraag.

Is het mogelijk om met deze machine platen van 244x122 in de breedte te verzagen? (Al dan niet met de hulp van iemand).
En bonus vraag: in hoeverre is deze machine ook een vervanging voor een afkortzaag?

Alvast bedankt,

Lucas
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Is mogelijk maar niet ideaal, let op dat de plaat niet naar beneden knikt dan klemt het blad. Handiger werkt een inval-/cirkelzaag.

Afkorten kan wel heel nauwkeurig, maar voor het afkorten van balken werkt een afkortzaag veel sneller. Dus echt een vervanging kan ik het niet noemen.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Als je een inval/cirkelzaag hebt met rail is dat handiger om de platen te lijf te gaan :) zijn ze dan handelbaar kun je ze eventueel verder verwerken op de zaagtafel.
De zaagtafel kan het wel aan maar het is meer de veiligheid.

Een losse afkortzaag is denk ik toch handiger maar als je de ruimte niet hebt kan het een oplossing zijn. Zijn het lange langtjes die je wilt afkorten krijg je het zelfde als met een plaat zagen het hangt er allemaal overheen dus alles goed vastzetten en ondersteunen aan de uiteindes.
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Als je de hoogte in kunt en (professioneel) klust (dus ook op andere plekken dan je werkplaats) dan is een Walko een fantastische aanschaf heb ik gemerkt. Het is een super Workmate.
Voor het zagen van plaat kun je de Walko uitklappen en tegen de wand zetten. Je klemt je lineaal op de plaat en de plaat op een comfortabele hoogte op de Walko en je kunt elke plaat te lijf. Benodigd vloeroppervalk 2,44 x 1 m en hoogte desnood 1,8 m
Ik heb een Walko 3, de goedkoopste en kleinste Er zijn YouTube's genoeg om idee te krijgen van de mogelijkheden, groet, Hendrick
.walko_wandstand_dubbel.jpgwalko4.jpg
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
ik heb het wel eens gedaan op een CS70 maar het is niet heel relaxt om dat te doen. Vanaf 1.5 bij 1 is het goed te doen met tafelverbreding en verlenging.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
In de lengte wel eens op een CS70 gedaan (met twee man, en een verlengtafel). Dus over de korte kant. Als je over de lange kant wil opdelen lijkt het me best tricky. Tegenwoordig doe ik het opdelen met een invalzaag, veel handiger.
 

LucasLomans

Actieve deelnemer
20 apr 2015
32
0
Bedankt voor de reacties! Heel erg behulpzaam. En die Walko staat vanaf nu ook op mijn verlanglijstje ;)

Nog even een vraag voor de duidelijkheid (zo'n tafelzaag kost toch aardig wat centjes): met alle extra tafelstukken kan de parallel-geleider verder dan 61 cm uitschuiven? Wat is de max voor de CS50 EB-set?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.