Vraagje over het opknappen vernis oude cafe tafels.

clem

Nieuw lid
26 aug 2014
4
0
Ik zal me even kort voorstellen, want het is al een tijdje geleden sinds mijn vorige forumvraag.
Ik ben werkleider in het houtatelier van volgende sociale werkplaats. We hebben 3 ateliers, metaal (smidse / lassen), steenkappen en houtbewerking.
Voor onze volgende opdracht moeten we 70 tafels van een oud café opknappen.

Het belangrijkste is dat de marmeren tafelbladen worden vernieuwd. Verder is er afgesproken dat het houtwerk opgefrist wordt.
Ik heb niet echt ervaring met het restaureren van oude meubels, en hoor dus graag jullie mening.
Volgens mij zijn de tafels vroeger vernist geweest, maar opnieuw vernissen lijkt mij te veel werk (vooral het schuren).
Tafeltjes moeten ook hun oude patine behouden.
Dus zat te denken aan gekleurde boenwas, maar heb hier geen ervaring mee.
Hieronder enkele foto's van de tafels...
1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg


Welke soort afwerking zou hier gebruikt zijn?
Kan je hier 1 laag nieuwe vernis bovenop zetten?
Hoever moeten de tafels opgeschuurd worden?
Is boenwas een optie, of welke andere mogelijkheden zijn er?
Welke producten kan ik hiervoor gebruiken?

Graag jullie mening / ideeën over hoe jullie dit zouden aanpakken.

Alvast bedankt.

Mvg,

Clem
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Wat moet het eind resultaat worden?
als het donkerder mag worden kom je een heel eind met een beits maar als je het echt mooi wilt maken ontkom je er niet aan dat je eerst de oude afwerking verwijderd.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
én dan zal een blanke lak niet dezelfde uitstraling geven, blank lak is echt blank
Wat er nu op zit heeft toch wat meer kleur, ik heb dat zelf ook eens gehad, nadat ik het hout kaal had gehaald leek het wel beuken (qua kleur) daarvoor was het meer mahonie kleur
De schilvers die er af kwamen (schraapstaal) waren ook meer gekleurd (roodbruin)
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Ik denk dat eikenhout is maar beuken zou ook kunnen wat in de mahonie kleur beits is gezet.
vanwege de oude uitstraling die behouden zou moeten worden raad ik aan met schraapstaal de meest kale delen kaal te maken en opnieuw in de beits te zetten. Andere delen aanstippen. Voor glans was of kwast politoer. Marmer heb ik geen ervaring mee maar volgens mij kan je dat opnieuw polijsten.
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
mij lijken deze tafels gevernist te zijn. De enige mogelijkheid om deze weer netjes te maken is de vernis er volledig af te halen ( schuren of afbijtmiddel) daarna indien gewenst kleuren en boenen met boenwas of vernissen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Boenwas zou ik een cafe niet doen, ik denk dat vernis langer meegaat
Als is het geen er nu opzit wel heel ander spul dan dat van 'vroeguh'
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Inderdaad Toxiq, boenwas geeft niet zoveel bescherming, maar langs de andere kant, indien er beschadigingen zijn, kan men ze sneller weer netjes maken. Dit in tegenstelling met vb vernis, waar men terug moet afschuren en decapperen...
 

A.N

Actieve deelnemer
Gezien de leeftijd van de tafeltjes kunnen ze wel eens gepolitoerd zijn.
Om te testen of dat ook zo is kun je proberen of de laag met behulp van een in alcohol gedrenkt doekje ook oplost als je gaat poetsen

Boenwas is wel de makkelijkste oplossing om beschadigingen weg te werken maar voor horeca gebruik absoluut niet geschikt.

vriendelijke groet,
Albert
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
En een matte 2K lak als skylt? Ik weet niet of de bestaande laag geschikt is, maar de matte lak behoudt wel je uitstraling en is zeer duurzaam.. Of zeg ik nou wat geks?
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Tja, 70 tafels is wel veel...

mijn voorstel is om ze te stralen (met soda of notenschalen straalmiddel) om ze daarna terug te vernissen met een 2K voor een betere levensduur in een pre-kleur (middel eik bv).

Jos
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Ik zou het zo doen:
1. Schoonboenen met warm water en goed schoonmaakmiddel (redelijk stevige borstel gebruiken)
2. Na droging poetsen met staalwol (of scotchbrite) en white spirit
3. Goede boenwas (eventueel op kleur) inwrijven met 0000-staalwol
4. Opwrijven met zachte doek indien glans gewenst is

Als je veel kale plekken (dus schraal qua kleur) hebt na nr 2, kun je die met beits op een doekje ophalen. Flink verdund gebruiken en in lagen opbouwen tot de plek opgevuld is.
 

clem

Nieuw lid
26 aug 2014
4
0
Bedankt alvast voor het meedenken, en de vele reacties.
Voor het houtwerk had de klant blijkbaar 2 opties, 1 (duurdere) waarbij de tafels blank worden gezet en opnieuw vernist, en een tweede goedkopere waarbij de tafels worden opgefrist.
Er is gekozen voor het opfrissen, dus opnieuw vernissen valt al weg.

Ik zal misschien enkel het onderste deel (de voet) van de poten, blank zetten, beitsen en opnieuw vernissen.
Voor de rest van de tafel lijkt de werkwijze van Bert Vanderveen de meest haalbare optie in tijd en kosten, en hetgene best aansluit bij de opdracht.

Zowiezo zal alles pas duidelijk worden wanneer ik met de opdracht start, en de tafels in het atelier zijn. Dan zal ik wel zien wat werkt en wat niet.

Ik post hier later wel nog eens het resultaat van de tafels.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp allemaal.

Mvg,

Clem
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.