Vloerluik kelder

JerD

Actieve deelnemer
27 nov 2012
109
0
Ruddervoorde
In onze garage hebben we een opening van 220x90cm naar de kelder.
Hier wil ik een kelderluik voor maken.

Ik heb nog een overschot eiken planken (br 15cm) liggen die ik wil gebruiken als afwerking.
Daaronder zou ik een frame maken in CLS 38x58 met h.o.h. 36cm.
Eventueel te reduceren naar 38x40 met daarboven dan een doorlopende multiplexplaat van 18mm.
Dit zou ik doen om de planken dmv een polymeer parketlijm te verlijmen op de multiplex.

In bijlage een schets van hoe ik het voor ogen heb.

trapluik.jpg

Voor de scharnieren zou ik willen werken met verdoken (deur)scharnieren nl. Tectus TE 540 3D A8.
Deze kunnen 100kg dragen.
Luik zou ik mee laten ondersteunen dmv 2 gasveren.

Wat denken jullie van de opbouw, gedachtengang?

Groetjes!
 

Bijlagen

  • Trapluik.pdf
    53,1 KB · Weergaven: 23

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
eiken planken (br 15cm)
Daaronder CLS 38x58 met h.o.h. 36cm (Eventueel te reduceren naar 38x40)
multiplexplaat van 18mm.
Groetjes!


Is het een kelder of een schuilkelder ?
gebruik van de eiken planken een paar stukjes waar je latten van zaag voor er onder/overdwars die je vast zet met slobgaten (dan kan het werken)

Niet moeilijker maken dan het is, wat je nu voor ogen heb is 40+18+24 (Ik gok dat het vloerplanken zijn oid) dan word je luik 82mm dik, compleet over de top en niet nodig (tenzij je er een olifant op wil parkeren om te voorkomen dat je schoonmoeder uit de kelder vlucht, in dat geval zou ik gewoon beton storten ;)
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Als je het geheel wat lichter uitvoert door een soort torsion-box constructie te maken, dan kan je ook nog wat isolatiemateriaal toepassen. Een kelder (luik) wi nog wel eens een bron van kou zijn.
 

Nacra

Nieuw lid
11 apr 2019
1
0
@JerdD, is het gelukt met het kelderluik? Ik zit zelf ook met een keldergat dat dichtgemaakt moet worden en ben benieuwd naar je ervaringen. Het oorspronkelijk keldergat was afgedicht met 2 op elkaar geschroefde 18 mm OSB-platen, best zwaar dus.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.