Verkopen van zelfgemaakte verlichting - CE aanduiding

Hans001

Nieuw lid
28 jan 2014
2
0
Beste allen,

Ik ben van plan in de toekomst om zelfgemaakte verlichting te verkopen... Vooral eigen design in voornamelijk hout. Indien nu deze verlichting binnen de EU wordt verkocht, dient deze CE-gemarkeerd te zijn.
Nu had ik graag te weten gekomen hoe zoiets precies in zijn werk gaat en welke stappen er hiervoor doorlopen moeten worden.

Heeft hier iemand van jullie ervaring mee?

Ik weet niet goed of ik deze vraag in het juiste Forum-gedeelte heb gepost, maar dit topic leek mij het beste.

Alvast bedankt!

Mvg,

Hans
 

lemming

Actieve deelnemer
19 jul 2011
28
6
Het is een plakker die je zelf mag plakken waarmee je aangeeft aan alle geldende richtlijnen te voldoen. Een soort van zelfcertificering. Het artikel op Wikipedia daarover is vrij goed. Dus in dit geval moet je zorgen dat je de geldende normen vind en volgt.
Ik ken de NEN1010 en verder zullen er misschien nog een aantal zijn. Wellicht kan iemand anders vertellen welke dat zouden moeten zijn.
 

Hans001

Nieuw lid
28 jan 2014
2
0
Alvast bedankt allemaal voor jullie reacties / commentaren! Hier kan ik wel even mee aan de slag nu denk ik. Alleszins veel plezier nog!

Mvg,

Hans
 

mostudio

Actieve deelnemer
22 aug 2017
62
0
Den haag
Ik heb er meet te maken op mijn werk..
Wat je verplicht bent is een handleiding in de taal waar je het verkoop. Daar in moet staan waar voor het dient en met welke spanning en welke lamp watt je mag gebruiken.
Het makkelijkst is even een handleiding van een elektrische apparaat er bij te pakken dan zie je de hoofdstukken die er in moeten staan.
Voor de componenten die je gebruikt fitting, snoer stekker e.d. zorg dat je die koopt met CE keur dan zit je al goed.
Alle aanraakbare metalen onderdelen moeten geaard zijn als aanwezig zijn. Of beter zorg dat je de metalen elektrische onderdelen van plastic zijn zodat je geen aarde hoeft te gebruiken.
Er moet ook een trekontlasting aan het snoer zitten.
En mocht je aarde draad gebruiken moet hij langer zijn dan de fase en de nul zodat hij als laaste los getrokken wordt mocht het snoer er uit wordt getrokken.
Met de CE verklaring geef je aan dat hij voldoet aan de Europese richtlijnen.
Pas op met geschakelde voedingen voor led die kunnen HF storing geven dit moet je ook verklaren in je CE dat hij geen storing veroorzaak.
En de gene die de CE afgeeft is en.blijft altijd verantwoord voor zijn product.

Je kan er onder uit komen als je het snoer en de stekker door de mensen zelf laat monteren dan lever je alleen het houte frame en de fitting
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.