Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 21

Onderwerp: Welk tafelkolomboor

Eigenlijk zijn al die voorbeelden die je aanhaalt het allemaal net niet.
    Voor dat budget koop je ook een nette kluit gebruikt gietijzer met het merk AI of Flott er op .
    Deze is wel heel erg goedkoop https://link.marktplaats.nl/m1361589796

Ja endan heb je een flott die nieuw erg goed zijn /waren. Maar is dat nog steeds na al die jaren dat is de vraag.

Kwaliteit blijft. Daarom worden bv ai en schaublin draaibanken gereviseerd. De mindere machines gaan in de schrootbak.

Senior Member
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chevy66 Bekijk Berichten
    Kwaliteit blijft. Daarom worden bv ai en schaublin draaibanken gereviseerd. De mindere machines gaan in de schrootbak.
    En die prijs zal dan ook wel weer in verhouding zijn.... en dat is iets meer dan 150 Euro
    Het is niet omdat iets zwaar en van gietijzer is dat het ook goed is. Als het toestel misbruikt is en er veel speling op zit is het ook verloren geld .

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Dan is de Contimac CH18 de meest logische keuze uit je lijstje.
    Het grootste vermogen, dikste kolom, en grootste boorslag.
    Wel raar dat de Optimum 20 met 550W hetzelfde boorvermogen heeft als de Contimac CH18 met 730W.

Voor de Optimum staat dat de boorhouder gaat van 0 tot 16mm en bij Contimac van 3 tot 16mm . Wat kunnen ze werkelijk ?

Daarom is gebruikservaring belangrijker dan wat er door de fabrikant wordt opgegeven.

ik ben er dus nog niet uit.

Jos

Als je meer reductie hebt kan je met een zwakkere motor toch grotere gaten boren.

Een boorkop die tot 0 gaat heeft scherpe bekken. Het nadeel daarvan is dat je boor eerder doorslipt. Ik los dit op door boren groter dan 10mm van drie platte kanten te voorzien. De oude goede kwaliteit boormachines zijn nastelbaar. Je moet misschien een keer nieuwe lagers monteren, maar over het algemeen is de kwaliteit van het gietwerk beter, de gietstukken werden doormiddel van een gloeiproces ontdaan van spanning voordat de gietstukken bewerkt werden, zodat na bewerking het gietstuk stabiel bleef. Door de extra stappen in het maakproces waren de machines relatief duur, maar ze gaan gewoon heel lang mee. Als je op marktplaats ziet hoeveel 100 jaar oude machines er nog worden aangeboden en je ziet hoeveel geld mensen er nog voor willen betalen, geeft dat een idee van de kwaliteit.

Ik ben het er mee eens dat er een duidelijk verschil in kwaliteit zit. Echter bij een oudere machine komen ook slijtages aan het licht en als lagers niet tijdig wirdenvervangen kan dat ook de passing hebben beschadigd. Dus alle groot en zwaar wil niet altijd zeggen beter als nieuw. Wss als je naar draaiuren gaat kijken dat de oudere langer meegaan maar dan nog moet je zelf de afweging maken hoe oudgen ik en hoe lang moet hij voor mij nog dienst doen

Kijk eens op marktplaats voor oude a.i. of flott die zijn onverwoestbaar en van echt gietijzer gemaakt. Als je oplet kan je er wel een scoren voor 200 a 300 euro die gaat je eigen leven nog mee.
    Ik heb zelf een a.i. en die heb ik gereviseerd nieuwe lagers er in en een nieuwe boorkop en in de 2k lak gezet de mijne komt uit 1973 en geen spoor van slijtage te zien

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mostudio Bekijk Berichten
    Ik heb zelf een a.i. en die heb ik gereviseerd nieuwe lagers er in en een nieuwe boorkop en in de 2k lak gezet de mijne komt uit 1973 en geen spoor van slijtage te zien
    maar voor de revisie dus wel

Nieuwe lagers en een nieuwe boorkop vallen onder onderhoud. Verf maakt niets uit voor het boren. Hij boort ook prima zonder. Met zo'n nieuwe contimac kun je ook prima boren en met het gebruik van een hobbyist ga je hem niet verslijten.

Forum Rechten