Welk tafelkolomboor

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Allen,
voor gereeedschap laat ik meestal mijn keuze maken door de reviews/ervaringen van anderen en het beschikbaar €€ natuurlijk.

Nu gebruik ik al jaren een "klein" tafelkolomboor (merk staat er niet op, maar voor nog geen 80 Euro ....). Dat ding krijgt dus ook niets fatsoenlijks geboord boven de 10mm en dan is het meestal gebruikmaken van de zwaardere handboormachines met alle gevolgen van dien. (scheef - ovaal etc....)

Ik ben dus aan het uitkijken naar een kolomboormachine en heb mijn oog laten vallen op de volgende :

OptimumContimacOptimumContimac
B16CH16B20CH18
Vermogen450550550730
Snelheden5121212
Staalboren16162020
Kolom diam737080
Boordiepte60808582


Met prijzen die dus gaan van 430 tot 650 Euro. (incl BTW)

Welke machine(s) gebruiken jullie ? Hopelijk kan dit mijn keuze wat helpen.

bedankt
Jos
 
Laatst bewerkt:

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Hier een Optimum B16, prima machine, nog niets tekort gekomen of het moet de digitale diepte instelling zijn van de Bosch kolomboormachine.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Jos,

Een en ander is afhankelijk van je gebruiksdoel, frequentie van gebruik en budget. Ik ben zelf ook 'in de markt' voor een kolomboormachine voor laagfrequent hobbymatig gebruik. Op basis van de ervaringen hier op het forum neigt mijn keuze naar de Bosch PBD40. Dat is ook de machine waar Marcel waarschijnlijk op doelt.

Groet,
Arjaan
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
De Bosch is idd een leuk toestel, maar met 13 mm boorcapaciteit niet wat ik zoek. Frequent gebruik is het niet, ik ben niet professioneel , maar mijn frustratie is steeds het vermogen dat tekort schiet en dan steeds moet stilleggen.
Ik gebruik vooral klokboren en fostners van 30 en meer.
Jos
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
De CH18 heb ik nu bijna een jaar in gebruik, heb er regelmatig forstner boren van die formaten in gebruikt. Ook grote proppenboren van 30-35mm waren geen probleem. Vuren, eik, padoek, etc.. Maakt allemaal niet uit, als je er goed mee omgaat (en geen botte materialen gebruikt) boort een CH18 lekker door alles heen.
 

Rene Holbrugge

Nieuw lid
10 feb 2018
17
0
Ik gebruik een Optimum B17pro. 5 snelheden (die ik maar zelden verander), 500 watt vermogen en een zuil van 60mm.
Doet alles wat ik nodig heb in hout en lichtmetaal. Heb er geen klachten over, machine was makkelijk te monteren en alles was meteen recht en soepel draaiend. Heb dit model gekozen omdat ik de handle prettig vond en ook omdat de hoogte bij mij goed uitkwam op de plek waar ik ‘m neer wilde zetten.
Op de site van VDH zag ik dat het model nu is uitgerust met een digitale diepte instelling.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Kwaliteit blijft. Daarom worden bv ai en schaublin draaibanken gereviseerd. De mindere machines gaan in de schrootbak.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Kwaliteit blijft. Daarom worden bv ai en schaublin draaibanken gereviseerd. De mindere machines gaan in de schrootbak.

En die prijs zal dan ook wel weer in verhouding zijn.... en dat is iets meer dan 150 Euro
Het is niet omdat iets zwaar en van gietijzer is dat het ook goed is. Als het toestel misbruikt is en er veel speling op zit is het ook verloren geld .

Dan is de Contimac CH18 de meest logische keuze uit je lijstje.
Het grootste vermogen, dikste kolom, en grootste boorslag.

Wel raar dat de Optimum 20 met 550W hetzelfde boorvermogen heeft als de Contimac CH18 met 730W.


Voor de Optimum staat dat de boorhouder gaat van 0 :confused: tot 16mm en bij Contimac van 3 tot 16mm . Wat kunnen ze werkelijk ?

Daarom is gebruikservaring belangrijker dan wat er door de fabrikant wordt opgegeven.

ik ben er dus nog niet uit.:confused:

Jos
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Als je meer reductie hebt kan je met een zwakkere motor toch grotere gaten boren.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Een boorkop die tot 0 gaat heeft scherpe bekken. Het nadeel daarvan is dat je boor eerder doorslipt. Ik los dit op door boren groter dan 10mm van drie platte kanten te voorzien. De oude goede kwaliteit boormachines zijn nastelbaar. Je moet misschien een keer nieuwe lagers monteren, maar over het algemeen is de kwaliteit van het gietwerk beter, de gietstukken werden doormiddel van een gloeiproces ontdaan van spanning voordat de gietstukken bewerkt werden, zodat na bewerking het gietstuk stabiel bleef. Door de extra stappen in het maakproces waren de machines relatief duur, maar ze gaan gewoon heel lang mee. Als je op marktplaats ziet hoeveel 100 jaar oude machines er nog worden aangeboden en je ziet hoeveel geld mensen er nog voor willen betalen, geeft dat een idee van de kwaliteit.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Ik ben het er mee eens dat er een duidelijk verschil in kwaliteit zit. Echter bij een oudere machine komen ook slijtages aan het licht en als lagers niet tijdig wirdenvervangen kan dat ook de passing hebben beschadigd. Dus alle groot en zwaar wil niet altijd zeggen beter als nieuw. Wss als je naar draaiuren gaat kijken dat de oudere langer meegaan maar dan nog moet je zelf de afweging maken hoe oudgen ik en hoe lang moet hij voor mij nog dienst doen
 

mostudio

Actieve deelnemer
22 aug 2017
62
0
Den haag
Kijk eens op marktplaats voor oude a.i. of flott die zijn onverwoestbaar en van echt gietijzer gemaakt. Als je oplet kan je er wel een scoren voor 200 a 300 euro die gaat je eigen leven nog mee.
Ik heb zelf een a.i. en die heb ik gereviseerd nieuwe lagers er in en een nieuwe boorkop en in de 2k lak gezet de mijne komt uit 1973 en geen spoor van slijtage te zien
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Nieuwe lagers en een nieuwe boorkop vallen onder onderhoud. Verf maakt niets uit voor het boren. Hij boort ook prima zonder. Met zo'n nieuwe contimac kun je ook prima boren en met het gebruik van een hobbyist ga je hem niet verslijten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.